Se poate da amendă daca circulăm cu cauciucuri de iarnă pe timp de vară? Ce prevede legea

0

Toți șoferii cunosc faptul că dacă nu-și echipează mașinile cu cauciucuri de iarnă atunci când începe sezonul rece vor lua amendă. Dar dacă vara circulăm cu cauciucurile de iarnă putem fi amendați? Ei bine, nu. Deși, așa cum există pericole iarna când circulăm cu anvelope necorespunzătoare, așa și în sezonul cald există pericolele aferente dacă nu avem cauciucuri potrivite.

Motivul pentru care anvelopele de vară nu sunt obligatorii este că lipsește factorul decisiv

Pneurile de vară și cele de iarnă sunt construite din materiale total diferite. La bază avem cauciucul natural, însă compușii care transformă cauciucul în anvelopă auto sunt diferiți. O anvelopă de vară are niște trăsături diferite față de una de iarnă, prin urmare materialul este altul.

Anvelopele de vară sunt construite din materiale care se întăresc la temperaturi joase și devin mai moi când este cald. În schimb, pneurile de iarnă devin mai moi când este frig și mai rigide când este cald. Iar asta duce mereu la scăderea aderenței și puterii de frânare, dacă le folosim în anotimpul greșit, potrivit specialiștilor auto.

Citește și: Anomaliile VREMII: În ARCTICA e mai cald decât în toată Europa!

Pe lângă materialul care este optimizat să ofere performanțe bune pentru fiecare sezon în parte, mai este și profilul anvelopei. O anvelopă de iarnă are profil format din blocuri mari și distanțate, gândite să obțină aderența pe suprafațe acoperite de polei, zăpadă și gheață. Practic, zăpadă intră între acele blocuri și contribuie la lipirea anvelopei de carosabil.

Anvelopa de vară are profilul diferit, gândit pentru asfalt uscat și ploaie, evacuează apă mai bine, iar blocurile sunt apropiate și oferă o frânare mult mai bună pe asfalt uscat.

Pericole când circulăm vara cu cauciucuri de iarnă

Dacă circulăm cu anvelopele de iarnă când afară sunt 30 de grade, mai ales pe autostradă, la drum întins și la viteze mari, suprafața anvelopei ajunge să aibă o temperatură înaltă, ceea ce o rigidizează, nefiind fabricată să fie utilizată la asemenea temperaturi.

Rigidizarea suprafeței de rulare va reduce performanță aderenței în caz de frânare violentă. La aceasta se adaugă și tentativa blocurilor care formează profilul de a se mișcă mult, iar rezultatul final va fi o frânare slabă, aderența redusă și un risc ridicat de accidentare.

Cauciucurile de iarnă se uzează mai repede dacă sunt folosite vara

Pe lângă diferențele de siguranță mai sunt și diferențele practice. E vorba de zgomotul pe care îl produc anvelopele de iarnă la rulare pe asfalt uscat, zgomot care poate deveni obositor și agasant. Dar și faptul că anvelopele de iarnă se uzează mult mai repede dacă sunt utilizate pe timp de vară, iar asta duce la costuri crescute pe termen lung.