Website-uri care îşi propun să schimbe lumea

Reţeaua World Wide Web ne poate schimba reprezentările şi atitudinile, unele site-uri fiind creditate cu capacitatea de a determina modificări până la nivel de comportament, scrie The Independent, propunând o listă cu câteva site-uri percepute drept influente în acest sens. Criteriile de selecţie nu sunt specificate în publicaţia citată, nici maniera de măsurare a parametrilor ce verifică satisfacerea acestor criterii.

Primul site amintit este Wikipedia, ca ilustrare a „cunoaşterii combinate”. Despre acest site, The Independent are numai laude: este prezentat ca fiind „deseori mai bun decât vechile enciclopedii legate în piele” şi creat de voluntari dornici să îşi împărtăşească cunoştinţele cu ceilalţi.

“Cu cât te gândeşti mai mult la asta, cu atât mai mult realizezi că e remarcabil”, încheie ziarul citat.

Al doilea site amintit este Avaaz, subintitulat “Lumea în acţiune”. Avaaz.org este o nouă mişcare web globală, cu o misiune democratică: aceea de a reduce distanţele între lumea aşa cum o avem şi lumea aşa cum ne-o dorim. Denumirea site-ului trimite la cuvântul “voce”, în limbi asiatice şi est-europene, se precizează. Câteva dintre nevoile care se fac auzite prin această “voce” sunt “o protecţie mai eficientă a mediului, mai mult respect faţă de drepturile omului, eforturi concertate în ce priveşte sărăcia, corupţia şi războiul”.

O caracteristică a acestei comunităţi internet este diversitatea: membrii sunt persoane din toate părţile lumii, de toate vârstele şi cu fel de fel de background-uri. Cine vrea să fie membru trimite un mail şi primeşte câte un news-alert de câte ori sunt identificate chestiuni globale urgente şi oportunităţi de transformare. Costurile sunt în timp sau bani, dedicate scopului de a trimite mailuri liderilor politici ai lumii în câteva ore. Site-ul s-ar fi bucurat, potrivit autoprezentării, de aprecieri favorabile în paginile unor publicaţii ca “The Economist” ori “The Indian Express”, iar Al Gore ar fi declarat că “Avaaz e o sursă de inspiraţie”. Mobilizarea politică e dificilă, apreciază cei de la The Independent, cărora, în raport cu această stare de fapt, Avaaz le apare o platformă “promiţătoare”, prin sistemul propriu de petiţii online.

Al treilea site amintit este unul al preşedintelui Obama. Sunt remarcate diseminarea ideilor, mobilizarea voturilor şi, nu în ultimul rând, suportul financiar obţinut pe bază de donaţii în timpul campaniei electorale online a lui Barack Obama.

Al patrulea site e undeva tot în sfera donaţiilor, dar de data aceasta este vorba despre microdonaţiile gestionate de cei de la Justgiving, prin care fiecare poate să-şi creeze propriul cont-website de colectare a unor sume de bani drept donaţii.

Al cincilea site este unul al celor trei “R”, Freecycle. Prin acest site poţi să dai de ştire că nu îţi mai folosesc obiecte care poate altora le prind bine, astfel încât cei care au nevoie de ele să le poată prelua direct de la tine.

Al şaselea site se numeşte Kiva, un provider de microfinanţe ce furnizează împrumuturi diverse, pe care le distribuie după criterii de “merit”, către cazuri care “nu ar avea acces la mările bănci”.

Al şaptelea site se numeşte Virgin Earth, cu conţinut în zona ecologiei, după cum sugerează numele.

Al optulea site este Wolphram Alpha, un “motor de cunoaştere” sau o “bibliotecă” având scopul de a face informaţia manevrabilă şi despre care s-a mai scris aici .

Al nouălea site este Spotify, cunoscut şi apreciat de pasionaţii descărcărilor de muzică gratuit de pe net şi considerat de The Independent un instrument de influenţare a stilului de viaţă.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed