ALERTĂ! S-au găsit mari probleme la Curtea Constituțională

Curtea de Conturi a descoperit la Curtea Constituțională mai multe disfuncționalități referitoare la respectarea clasificației bugetare și a reglementărilor contabile în vigoare, la modul de decontare a medicamentelor și serviciilor medicale, precum și unele disfuncționalități în utilizarea parcului auto, toate acestea indicând disfuncționalități ale sistemului de control intern managerial.

 

Curtea de Conturi susține că s-au înregristrat cheltuieli fără asigurarea concordanței cu structura clasificației bugetare și a Planului de conturi al instituțiilor publice, în raport cu natura și efectul economic al cheltuielii, astfel:
– cheltuieli anticipate, în valoare de 68 mii lei, au fost înregistrate în anul 2018 în contul „Alte valori” și în contul „Alte cheltuieli cu serviciile prestate de terți”, deși acestea constituie cheltuieli în avans care trebuiau înregistrate în contul „Cheltuieli în avans”;
– cheltuieli de întreținere și reparații, în valoare de 21 mii lei, au fost înregistrate în contul „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți”, cu toate că, potrivit reglementărilor în vigoare, acestea trebuiau înregistrate în debitul contului contabil corespunzător naturii cheltuielilor;
– cheltuieli în sumă de 29 mii lei, reprezentând contravaloarea unor bunuri destinate protocolului, au fost plătite de la alineatul bugetar „Furnituri de birou” și nu de la alineatul „Protocol și reprezentare”, așa cum impunea natura acestor cheltuieli;
– plata unor cheltuieli reprezentând onorariul unui avocat a fost înregistrată în contul contabil „Alte cheltuieli cu prestări servicii” și la alineatul „Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare” și nu la „Alte cheltuieli autorizate prin dispoziții legale – cheltuieli curente”, corespunzător alineatului bugetar „Cheltuieli judiciare și extrajudiciare derivate din acțiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispozițiilor legale”.
– cheltuieli pentru servicii medicale au fost înregistrate eronat în contul „Medicamente”.

 

De asemenea, s-au constatat disfuncționalități în efectuarea unor cheltuieli din fondul președintelui Curții Constituționale:
– pentru activitatea complexă desfășurată de către unii salariați ai instituției în anul bugetar 2018 au fost acordate recompense din fondul președintelui Curții Constituționale. Sumele cu destinația recompense acordate personalului care a adus o contribuție importantă la îmbunătățirea activității Curții Constituționale au fost suportate de la titlul „Bunuri și servicii”, în condițiile în care sensul noțiunii de recompensă se identifică cu noțiunea de premiu (recompensă pentru merite deosebite), iar, potrivit OUG nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2018, personalul plătit din fonduri publice nu
putea beneficia de premii;
– procedând astfel, recompensele acordate în anul 2018 nu au fost considerate venituri asimilate salariilor și nu au fost impozitate. Potrivit prevederilor legale în vigoare, recompensele acordate pentru activitatea desfășurată reprezintă venituri din salarii sau asimilate salariilor în conformitate cu prevederile pct. 12 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (1) și (2) din Codul fiscal. Clarificarea modului de impunere a recompenselor plătite în cursul unei luni este realizată prin dispozițiile pct. 16 alin. (3) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 80 din Codul fiscal. Deși entitatea auditată a întreprins demersuri în scopul clarificării modului de încadrare a recompenselor, până la data încheierii misiunii de
audit financiar, Ministerul Finanțelor Publice nu a transmis niciun răspuns.

Pentru parcul comun au fost utilizate trei autoturisme care deservesc activități ale entității, contrar prevederilor OG nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, actualizată, cu modificările și completările ulterioare, din care reiese că entitatea avea dreptul la utilizarea a doar două autoturisme. La decontarea serviciilor medicale, cererile de decontare însoțite de documentele justificative nu au fost avizate tehnic de un compartiment de specialitate, contrar prevederilor HG nr. 762/2010 privind condițiile de acordare, în mod gratuit, a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru unele categorii de personal din sistemul justiției, cu modificările și completările ulterioare, întrucât la nivelul instituției nu există constituit un
compartiment care să aibă stabilite astfel de atribuții și nici nu există elaborată o procedură operațională prin care să fie stabilite astfel de atribuții. Așadar, nu există documente din care să reiasă o confirmare a faptului că acestea sunt incluse în cadrul programelor naționale de sănătate prin care pot fi asigurate gratuit potrivit prevederilor art. 9 din HG nr. 762/2010 și nici o confirmare a faptului că furnizorii de servicii medicale fac parte din categoria furnizorilor evaluați și autorizați potrivit legii, așa cum este prevăzut la art. 3 din HG nr. 762/2010.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed