Aurel Popescu, presedinte ROMPAN: Aderarea la UE a gasit industria alimentara nepregatita

Cum a influentat aderarea Romaniei la Uniunea Europeana industria de panificatie si morarit?

 

Deocamdata nu se vede un efect formidabil al aderarii, pe segmentul panificatiei si al moraritului. Au crescut, in schimb, spre binele consumatorilor, exigentele privind siguranta alimentara. In primul trimestru ar fi trebuit sa se remarce o reducere semnificativa a preturilor produselor de panificatie din import, dat fiind eliminarea taxelor vamale. Nu se observa nici o ieftinire, deoarece furnizorii si comerciantii mentin preturile la fel de ridicate ca si anul trecut, deoarece folosesc adaosuri comerciale mai m­ari. Astfel, obtin un profit substantial de mare.

Care este valoarea pietei de panificatie si de morarit?

Piata de panificatie depaseste un miliard de euro. Anual se produc circa 2,3 milioane tone de paine. Din intreaga piata de panificatie, 40% este ocupata de juca­tori m­ari, precum Vel Pitar Ramnicu Valcea, Dobrogea Grup, Pajura, Lujerul, Spicul, Baneasa si Pambac Bacau, iar restul de 60%, de micii producatori. Pe segmentul de morarit, lucrurile stau exact invers, marile companii de morarit, precum Boromir, Dobrogea, Pambac si Loulis, detin 60% din intreaga piata, iar micii morari, doar 40% din aceasta. La productia de paste, cei mai importanti producatori sunt Baneasa, Pambac si Monte Banato. Observ, insa, ca multi dintre micii producatori tind catre industrializare si fac investitii substantiale in acest sens. Foarte multe mori si fabrici de paine, precum Redal Sibiu (judetul Sibiu), Garbea Ploiesti (judetul Prahova), Oltina Urlati (judetul Prahova) sau Pati Pan Mariano (judetul Arges), investesc, in acest an, milioane de euro pentru marirea capacitatilor de productie si procesare cu scopul de a fi  jucatori industriali.

Cum vor evolua preturile la paine in acest an?

Producatorii agricoli sunt foarte afectati de seceta din aceasta primavara, lucru care ii va determina sa mareasca pretul cerealelor. Nu pot spune, deocamdata, un procent al scumpirii painii dar, cu siguranta, preturile se vor mari vizibil in aceasta toamna. Un lucru este cert: cererea de grau va fi mult mai mare decat oferta.

Ce pozitie ocupa pe piata internationala la produsele de panificatie?

nu este un jucator foarte important pe piata externa pe segmentul de panificatie. Exportam, insa, malai, biscuiti, napolitane si paste fainoase. In primul trimestru al acestui an, Romania a exportat 2.000 de tone de biscuiti in Ungaria, Polonia, Cehia si Germania, 500 de tone de paste fainoase in tarile africane si 1.000 de tone de malai in Germania, Polonia si in Italia. Se mai fac, de asemenea, m­ici vanzari intracomunitare, de granita. De exemplu, cei din Giurgiu vand in

, sau cei din Bihor, in Ungaria. Si importurile sunt, relativ, mici, reprezentand doar 10% din totalul pietei interne de panificatie.

De ce produsele romanesti nu sunt competitive la export?

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana ne-a prins descoperiti atat in agricultura, cat si in indus­tria alimentara. Cu toate ca unitatile mari de procesare sunt utilate modern si retetele sunt foarte bune, in anii dinaintea aderarii, noi nu am pastrat acelasi ritm de dezvoltare al acestei industrii.

Cum vedeti industria de morarit si panificatie peste cinci ani?

Daca vom compara cu celelalte state integrate inaintea Romaniei in Uniunea Europeana, cred ca vom asista la o concentrare a unitatilor de productie si de procesare. Jucatorii mari vor detine o pondere mult mai mare din piata decat in prezent. Micii producatori vor ramane doar cu piata locala, iar cei mari vor acapara intreaga piata nationala, isi vor mari livrarile la extern si pe segmentul de retail.

Totodata, se vor inchide foarte multe m­ori si brutarii care nu corespund normelor si cerintelor impuse de Comisia Europeana. Deja, de la inceputul anului, Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) a inchis in jur de 1.000 de brutarii, pentru ca nu respectau conditiile de igiena si siguranta alimentara. Din pacate, foarte multe dintre acestea practica evaziunea fiscala si vand paine “la negru”. Potrivit ANSVSA, vor mai trebui inchise cateva mii de unitati, deoarece nu corespund cerintelor Uniunii Europene.

Mai este loc de jucatori noi pe piata romaneasca?

In principiu nu, deoarece capacitatea de productie din e­ste de 2,5 ori mai mare decat necesarul de consum. Foarte multa lume a investit in panificatie, de la actori p­ana la fotbalisti, sperand ca vor obtine profituri rapide. Momentan, in sunt aproximativ 10.000 de agenti economici care activeaza pe acest segment.Cu toate acestea, in urmatorii ani, pe piata romaneasca va patrunde foarte mult capital strain. 

Jucatorii internationali se vor axa, in
t­ara
noastra, in special pe productia de paine cu termen de valabilitate m­are, de paste fainoase si biscuiti. Oricum, configuratia intregii industrii va fi schimbata, sper, in bine. Sper sa se faca produse din ce in ce mai sigure din punct de vedere al igienei si alimentatiei si sa nu se schimbe gustul inconfundabil al painii romanesti.

Care este consumul de produse de panificatie la romani?

Din cauza saraciei si a traditiei, romanii mananca foarte multa paine, aproximativ 110 kilograme pe cap de locuitor. Este foarte mult, avand in vedere ca media europeana este sub 82 de kilograme pe cap de locuitor pe an. Daca vorbesc despre cereale, in total, incluzand si painea, pastele fainoase, produsele de patiserie si de confetarie, un roman mananca, anual, in jur de 128 de kilograme de cereale.

Cel mai prost stam, insa, la consumul de paste fainoase, deoarece media de consum din Romania e­ste doar de 2,5 kilograme pe cap de locuitor, in timp ce in Uniunea Europeana ajunge la 10 kilograme, iar in Italia la 30 de kilograme de paste pe cap de locuitor.

Curriculum Vitae

Varsta: 55 ani

Absolvent al Academiei de Studii Economice Bucuresti, promotia 1974

1974-1977 – Economist Fabrica de paine Pajura

1977-1980 – Economist Centrala Industriala de Morarit si Panificatie

1980-1984 – Contabil-sef fabrica de paine Titan

1985-1990 – Sef serviciu – Centrala Industriala de Morarit si Panificatie

1991 – prezent – Presedinte –  Patronatul din Industria de Morarit si Panificatie din Romania (ROMPAN)

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed