Avantajele decontării directe la RCA

Decontarea directă presupune faptul că, după un accident rutier, proprietarul mașinii păgubite are opțiunea de a merge la propriul asigurător RCA pentru a-și recupera prejudiciu, urmând ca asigurătorul său să recupereze suma plătită de la asigurătorul şoferului vinovat.

 

 

Premierul dă asigurări: Nu există persoane care „au sărit rândul” la vaccinare

 

 

„Având în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieţei şi evitarea instituirii unei pieţe cu structură de monopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat şi asigurătorul RCA se urmăreşte creşterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care acesta nu are o relaţie contractuală prealabilă. În aceste condiţii, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecţie preţul asigurării ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv în acordarea despăgubirilor”, se menţionează în expunerea de motive a proiectului.

 

 

Potrivit inițiatorului, un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluţionare amiabilă a unui număr extrem de mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micşorare a costurilor de gestionare a acestora, dar şi reducerea termenului de acordare a despăgubirilor.

 

„Prin aplicarea DECONTĂRII DIRECTE OBLIGATORII se urmăreşte beneficiul asiguratului, creşterea încrederii în propriul asigurător şi optimizarea costurilor cu despăgubirile, ce pot duce la scăderea primelor de asigurare”, se arată în proiectul de OUG.

 

 

China, scoasă din schemă. Companiile din China, excluse de la licitațiile pentru autostrăzi și căi ferate

 

 

 

Alin Iacob, președintele Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) cosideră decontarea directă obligatorie o măsură foarte bună și ea trebuia să se regăsească de mult timp în legislația noastră.

 

„Piața RCA s-a confruntat în ultimii ani – destul de mulți – cu foarte multe probleme în legătură cu decontările reparațiilor mașinilor persoanelor păgubite. Ne aducem aminte numai de problemele de la ASTRA și CARPATICA, care au dispărut între timp, ulterior aceste tipuri de comportament au fost preluate într-un mod mai mult sau mai puțin pronunțat și de alte societăți de asigurare. Decontarea obligatorie pe care noi am solicitat-o de la refacerea legii în 2017 să devină nu opțională, ci obligatorie și să aibă un cost moderat care să acopere exclusiv acest avans de sumă de bani pe care îl face asiguratorul persoanei păgubite în contul asiguratorului persoanei vinovate –  să coste foarte puțin. În aceste condiții trebuie să punem în prim plan interesele celui nevinovat pentru că este cu totul incorect ca fiind nevinovat să fii victima unor întârzieri nejustificate, să stai cu mașina câteva luni, poate chiar mai mult în service, să te rogi de asiguratorul persoanei vinovate să-ți plătească, eventual să ajungi în instanță. Din păcate realitatea pieței arată că în cel puțin două cazuri, persoanele păgubite sunt puse să aștepte foarte mult. Atunci, această decontare directă obligatorie în care lovit fiind te vei duce la propriul tău asigurator ca să primești dauna o consider extrem de bine venită și corectă”.

 

Clauza de decontare directă există deja în legislaţia locală, fiind opțională și evident cu costuri mai mari şi vine în sprijinul asiguraților RCA, fără a limita în vreun fel dreptul șoferului păgubit de a merge direct la asigurătorul vinovatului pentru a-și recupera prejudiciul.

 

 

Decontarea directă funcționează doar în câteva state din Europa, fie în regim voluntar (Franța, Belgia, Spania), fie obligatoriu (Italia, Rusia, Suedia). În România, chiar dacă este un serviciu opțional, în momentul de față, companiile de asigurări sunt obligate să-l aibă în oferta pentru a le permite celor interesați să-l cumpere.

 

 

Iată că Guvernul se pregătește să schimbe legislația RCA – adică cea referitore la polițele de răspundere civilă auto obligatorii. Inițiativa aparține ASF, dar Executivul va veni cu o Ordonanță de Urgență în acest sens.  Executivul vrea să introducă în lege obligativitatea decontării directe a polițelor RCA, însă, prețul polițelor va crește.

 

 

„E o măsură bună, oportună pentru că încercăm să îndreptăm piața RCA de la o piață care se uită doar la preț, la o piață care să ofere clientului posibilitatea de a alege calitatea. În clipa în care intră decontarea directă obligatorie, inclusiv eu care am emis polița RCA, pot să mă duc dacă mă lovește cineva, la asiguratorul meu dacă mă lovește cineva pentru despăgubire. Este un mare avantaj. Ne interesează să vedem că asiguratorii oferă calitatea clienților. Și eu când îmi cumpăr polița RCA mă uit care e mai ieftin, dar în clipa în care aș știi că dacă sunt lovit mă duc la asiguratorul pe care l-am ales și la care eu am plătit prima de asigurare și îi sunt client , m-aș gândi de două ori și aș prefera să plătesc în plus. În plus înseamnă maxim 10-15 la sută, înseamnă undeva la 40 de lei. Grosul polițelor de asigurare se vând pe 6 luni, plusul pe care l-am avea ar fi undeva la 40 de lei. Pentru 40 de lei pe an cumpărăm un produs de calitate”, susține Viorel Vasile, director executiv al Patronatului Brokerilor de Asigurări.

 

 

DESPRE PREȚ:

 

 

Prețul mic al unei polițe RCA nu garantează deloc calitatea serviciilorși bunele practici la momentul impus de producerea unui accident: păgubiții sunt forțați să aștepte perioade lungi de timp – repararea mașinilor și recuperarea daunelor, de cele mai multe ori se întâmpă să fie doar parțială. Numărul foarte mare de plângeri și petiții pe tema RCA demonstrează dezechilibrele din piață și neajunsurile la cre sunt supuși simplii cetățeni ce devin de două ori victime: în primul rând victime ale unor accidente rutiere și apoi victime ale unui lanț vicios din urma căruia nu reușesc să recupereze valoarea daunelor provocate de accidentul rutier.

 

Mulți experți ai pieței spun că discuția despre preț nu este nimic altceva decât o speculație: unii asiguratori vor specula momentul și pot apărea modificări ale tarifelor RCA care nu sunt justificate.

 

Chiar dacă polița RCA va costa puțin mai mult, plătitorul va recupera în siguranța calității serviciilor asigurate, iar când va avea nevoie să recupereze o daună survenită în urma unui accident rutier, nu va mai pierde timp și bani alergând pe un lanț defectuos, ci va merge direct la asiguratorul său.

 

 

Astfel, șoferul va fi responsabilizat atunci când va încheia polița RCA, deoarece asigurarea „nu va mai pentru un alt șofer, ci pentru el”.

 

Specialiștii cred că șoferii vor avea tot interesul să-și aleagă acum o companie cu o mai bună reputație, chiar dacă vor plăti mai mult. Asta pentru că vor să se asigure că într-adevăr își primesc banii.  Asta va mai reduce și din concentrarea din piață – unde Euroins și City Insurance dețin aproape 80% pe această zonă.

 

 

Totodată în Proiectul de Ordonanță de Urgență este o prevedere care permite unui păgubit să se adreseze în continuare asigurătorului șoferului vinovat de producerea accidentului pentru a-și recupera prejudiciul. Potrivit legislației și directivelor europene, consumatorul are dreptul acesta de a alege, dar prezența decontării directe obligatorii va conduce clientul către o alegere mai responsabilă.

 

 

Prețul cel mai mic este principalul criteriu de care țin cont românii la încheierea unei asigurări RCA și acesta este și motivul pentru care City Insurance și Euroins au milioane de clienți. În același timp cele două societăți sunt și cele mai reclamate când vine vorba să acorde despăgubiri în cazul unui accident.

 

„Noi ne așteptăm să fie responsabilizat cel care își încheie asigurarea RCA, gândindu-se că el însuși dacă va fi victima unui accident de circulație, va fi mai ușor să-și recupereze prejudiciul de la un asigurator care este un model în piață. Tot acest mecanism se poate petrece cu un cost, spunem noi, mai mult decât modic, rezonabil de 15-20 de lei maxim. Nu vedem niciun motiv pentru care să avem creșteri procentuale semnificative, dimpotrivă”, mai spune Alin Iacob.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed