Companiile aeriene cer ajutor de la UE, după ce traficul din Europa a căzut cu 77%

Primul transportator aerian care a cerut un astfel de sprijin este Brussels Airlines, din Belgia. „Nimeni din sector nu poate suporta aşa ceva”, a afirmat sâmbătă purtătorul de cuvânt al companiei, Geert Sciot, citat de Boursorama.

„Este o situaţie excepţională. O putem compara cu cazul în care agricultorii s-ar confrunta cu intemperii importante. Şi ei ar cere sprijin”, a explicat Sciot, subliniind că situaţiile excepţionale necesită măsuri excepţionale.

Potrivit Bloomberg, norul de cenuşă cauzat de erupţia vulcanică din Islanda a dus la anularea a 77% din cursele aeriene prevăzute pentru sâmbătă, iar nordul şi centrul Europei ar putea rămâne închis traficului aerian până joi, 22 aprilie. Estimările Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA) indică pierderi zilnice de circa 200 milioane dolari pentru companiile aeriene din cauza blocării traficului.

În urma solicitării Brussels Airlines, autorităţile belgiene preferă să rămână prudente şi exclud o acţiune la nivel naţional. „Companiile au obligaţii faţă de clienţii lor. Costurile sunt rezultatul unei legi europene. Înţeleg că sunt importante, însă soluţia trebuie găsită la nivelul Uniunii Europene. Vom discuta despre aceasta cu Comisia Europeană”, a explicat Etienne Schouppe, secretar de stat belgian responsabil cu transporturile.

Însă unele agenţii internaţionale de presă citează surse de la Bruxelles care indică posibilitatea unui plan de ajutor pentru transportatorii aerieni, după modelul celui de susţinere a băncilor în faţa crizei financiare. Totuşi, sursele de finanţare lipsesc în prezent, în condiţiile în care criza economică şi financiară a secat finanţele publice ale statelor europene.

Însă situaţia cauzată de norul de cenuşă vulcanică „este fără precedent” pentru Europa, consideră reprezentanţii organizaţiei europene pentru securitatea transportului aerian (Eurocontrol).

UE a luat deja în trecut măsuri de sprijinire a sectorului aerian într-o situaţie excepţională, după atentatele din 11 septembrie 2001 din Statele Unite. La acel moment, statele membre au adoptat un ajutor pentru sector, care a fost aprobat şi de Comisia Europeană.

Totuşi, reprezentanţii Comisiei Europene susţin că ajutorul de atunci a fost „pentru sector, nu pentru companii”, după ce atentatele au avut efecte importante, cu o scădere pe o perioadă lungă a traficului aerian. „În acea perioadă, oamenilor le era frică să ia avionul”, a subliniat un reprezentant al CE.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed