Un agent bun mai vinde 10 case pe an. Vezi care e portretul locuinței vândute în 2009

Dacă în 2007 deţineai un apartament într-o zonă semicentrală, aveai două variante bănoase. Îl vindeai pentru mai bine de 100.000 de euro sau îţi deschideai agenţie imobiliară. Anul trecut, nu mai puţin de 7.000 de astfel de firme au tras obloanele. Apartamentele, fostele sedii ale agenţiilor, s-au reîntors pe piaţa liberă. În cât timp le vor vinde brokerii?

Piaţa locuinţelor a primit poate cea mai grea lovitură în 2009. Balonul s-a desumflat. Apartamentele ceauşiste, listate la preţuri astronomice, s-au ieftinit, în unele cazuri, până la jumătate. Chiar şi aşa, brokerii imobiliari au avut mai mult timp liber decât îşi doreau.

În 2009, un agent imobiliar bun, de la marile agenţii din Capitală, a vândut, în medie, 10 locuinţe. Cei mai norocoşi au fost brokerii care au lucrat pe proiecte de lux sau reprezentate exclusiv de o anumită agenţie.

“Agenţii care au lucrat în regim de exclusivitate cu un dezvoltator au vândut, în funcţie de preţ, între unu şi patru apartamente pe lună, iar cei care au lucrat pe piaţa <liberă> posibil mult mai puţin”, spune Carmen Mihăiţă, Managing Partner Veles.

Eugen Paternic, Director General CityExpert, reprezentatul exclusiv al proiectului premium Monte Carlo Palace, din zona de Nord a Capitalei, a vândut opt locuinţe în 2009. Cea mai scumpă: un penthouse de 800.000 de euro.

“Analiza cantitativă defineşte într-o mai mică măsură activitatea din segmentul imobiliar de lux, acesta fiind evaluat în primul rând prin raportul calitate-preţ”, spune Jeni Dragomir, preşedinte Perfect Casa.

În 2009, agenţia pe care Dragomir o manageriază a intermediat tranzacţionarea unui penthouse în Şoseaua Nordului la preţul de 1 milion de euro, precum şi vânzarea mai multor proprietăţi cu preţuri de aproximativ o jumătate de milion de euro în zone precum Pipera şi Dorobanţi.

Însă, anul trecut a fost departe de performanţele din 2008 atât pentru Perfect Casa, cât şi pentru celelalte agenţii.

“În 2008, vindeam o etapă dintr-un ansamblul rezidenţial nou dintr-un foc”, îşi aminteşte Eduard Uzunov, preşedintele Regatta. În 2009, omul de afaceri a fost nevoit să îşi concentreze activitatea companiei de consultanţă imobiliară pe care o conduce înspre activităţile de închiriere, în condiţiile în care vânzările de rezidenţe au reprezentat doar 20% din total.

Agenţiile mai mici s-au confruntat cu problemele cele mai mari. Un agent Immobiliar Grup a vândut, în medie, 8 apartamente, iar estimările pentru 2010 nu sunt mai generoase.

“Premizele pentru 2010 sunt sumbre. Puterea de cumpărare va scădea, ca şi decizia de îndatorare. Programul Prima Casă va funcţiona urmând o nouă strategie, iar creşterea numărului de disponibilizări va diminua semnificativ şi activitatea departamentului de închiriere”, spune Vasile Dascăl, broker Immobiliar Grup.

Portretul casei bucureştene vândută în 2009

  • Apartament vechi
  • Buget achiziţie: 60.000 de euro (urmare a programului Prima Casă)
  • Număr camere: maximum două camere
  • Suprafaţa: 30- 60 metri pătraţi
  • Zona: cartier dormitor şi zone limitrofe (Drumul Taberei, Militari, Berceni, Colentina, Pantelimon, Titan)

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed