Buget paralel pentru ”pușculița” lui Dragnea. Sunt 2,5 miliarde de lei

Cabinetul Dăncilă intenționează să aloce 500 milioane de lei din Fondul de Rezervă bugetară pus la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2019, reprezentând credite bugetare, pentru finanțarea Programului Național de Dezvoltare Locală, etapele I și II, înființate prin ordinul lui Liviu Dragnea. Măsura apare într-un proiect de Hotărâre elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale. Suma care se scoate din Fondul de Rezervă este ajunge la 2,5 miliarde de lei pentru că recent a mai apărut  un proiect de hotărâre prin care Guvernul dorește să aloce un miliard de lei către cele două PNDL-uri iar în data de 25 iunie, Executivul a aprobat o hotărâre prin care a decis alocarea unui miliard de lei către PNDL I şi PNDL. Guvernul a explicat faptul că dă aceşti bani pentru că estima că primarii vor cheltui tot bugetul alocat în acest an, de 2,5 miliarde lei, până la finalul lunii iunie.

 

Fondul de rezervă pus la dispoziția Guvernului este un adevărat buget paralele. De-a lungul timpului, guvernele s-au înfruptat din banii din fondul de rezervă și din cel de intervenție fără ca să existe o situație de urgență. S-au dat bani primăriilor, pentru diverse investiții, pentru biserici etc. pentru că legislația nu este foarte clară în ceea ce privește utilizarea acestora. Fondurile au fost însă dintotdeauna și de către toate guvernele utilizate ca buget paralel. Cu alte cuvinte, indiferent de ce se vota în Parlament prin legea bugetului, Ministerul Finanțelor și premierul aveau aceste pârghii să dea cui voiau și când voiau. Anual erau prevăzute prin lege câteva zeci, sute milioane de lei pentru aceste fonduri. La finalul anului, se ajungea ca prin ele ă  fie cheltuite miliarde așa cum dispuneau Finanțele și premierul. Evident că în majoritatea cazurilor nu erau nici urgențe, nici neprevăzute. Cum se ajungea la aceste sume deși erau prevăzute unele mult mult mai mici? Pentru că aceste fonduri sunt cele în care se vărsa alte fonduri necheltuite.

Deși sunt fonduri care se cheltuie în situații excepționale, între 2010 și 2018 regulile deja vagi privind finanțarea din cele două fonduri au suferit 37 de derogări, majoritatea prin ordonanțe de urgență. Spre exemplu, Legea 2/2018 a bugetului prevede că se pot aloca bani MDRAPFE fonduri prin HG pentru finanțarea Programului Național de Dezvoltare 2, creația lui Liviu Dragnea. Prevederi similare au fost introduse și în Legea bugetului din 2017, dar există derogări în vigoare și în alți ani. Fondul de Rezervă poate fi majorat în perioade electorale, spre exemplu, pentru a se finanța investiții care nu reprezintă o urgență. Nu există un control foarte exact al cheltuielilor, dar mai ales al investițiilor realizate. Pe parcursul anului bugetar, adeseori fondurile sunt suplimentate din credite bugetare pe care unele autorități publice nu le folosesc. În anumiți ani suplimentările pot fi de ordinul miliardelor de lei, vârful alocărilor fiind perioada 2004- 2008. Pe de altă parte, Curtea de Conturi a criticat în rapoartele anuale faptul că aceste fonduri sunt preluate de la autorități care îi primesc înapoi prin alocări din Fondul de Rezervă.

Expert Forum a constatat că în anii electorali sumele dedicate partidelor politice aflate la putere cresc semnificativ, fapt care poate arată politizarea și imprevizibilitatea alocării acestor fonduri. Anul 2008 a fost cel mai productiv pentru Fondul de Rezervă. Conform Curții de Conturi, Guvernul a mărit sumele destinate inițial urgențelor de la 6,2 milioane de lei până la 3,678 miliarde de lei. Din totalul de alocări dintre 2008 și 2017, cele mai multe sume au ajuns la PSD, adică aproape 42%, în timp ce PNL și PDL au rămas cu aproape 20%. Comunele au beneficiat cel mai mult de pe urma fondurilor de urgență, primind 45% din bani, urmate de consiliile județene, cu 28% (o parte dintre aceste fonduri au fost redistribuite mai departe). În perioada 2009-2012, cât PDL a fost la putere, Guvernul a tras mai multe fonduri pentru administrația de aceeași culoare, iar în 2012 când USL câștigă alegerile cei mai mulți bani merg către PSD și aliați. 2016 a fost an electoral și existat o creștere vizibilă față de 2015 în termeni de alocări, chiar dacă sumele nu au atins vârfurile din 2012 sau 2014 (630 de milioane de lei, comparativ cu 830 milioane de lei și, respectiv 730 milioane de lei). Cea mai mare parte (99.8%) a fost alocată după alegerile locale, iar HG 975/2016 reprezintă vârful de alocări, cu 40% din banii împărțiti către local. Alocarea fondurilor s-a făcut pe 23 decembrie pentru achitarea unor cheltuieli urgente în vederea înlăturării efectelor calamităților naturale produse de inundații. De altfel, în majoritatea anilor cele mai mari alocări s-au făcut în decembrie, existând hotărâri de guvern semnate pe 23 decembrie sau pe 30 decembrie. Pentru județul Vâlcea și București au fost alocate cele mai multe fonduri, conform Expert Forum. Pe locurile următoare s-au clasat Suceava, Prahova și Hunedoara. La nivel de partid, primăriile și consiliile județene conduse de social democrați au primit cei mai mulți bani, aproape o treime, pe când democrații au primit un sfert, iar liberalii un pic sub un sfert.

Programul național de dezvoltare locală (PNDL) a fost aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare. Programul a fost conceput în vederea susținerii de către stat a autorităților
administrației publice locale prin alocarea de fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în vederea implementării proiectelor de dezvoltare și îmbunătățire a infrastructurii locale. Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investiţiilor finanţate din fonduri publice, au fost instituite două etape pentru derularea Programului național de dezvoltare locală, respectiv:
– etapa I – în care sunt incluse obiectivele de investiţii aflate în finanţare la data de 31 decembrie 2016;
– etapa a II-a – pentru programarea bugetară 2017-2020, în cadrul căreia se asigură finanțarea pentru un număr de până la 9.500 obiective de investiţii noi introduse în program, în domeniile prevăzute la art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/2013, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările şi completările ulterioare, din care cel mult 2.500 de creşe şi grădiniţe şi cel mult 2.000 de unităţi de învăţământ preuniversitar care necesită efectuarea de lucrări de
realizare/extindere/reabilitare/modernizare/dotare în vederea obţinerii autorizaţiilor de funcţionare şi pentru desfăşurarea în bune condiţii a procesului educaţional, pentru care se asigură finanţarea multianuală, conform prevederilor legale, până la finalizarea acestora.
Finanţarea Programului naţional de dezvoltare locală în perioada 2017-2020 se face în conformitate cu legile bugetare și de rectificare bugetară anuale, aferente perioadei de implementare, în limita creditelor de angajament de 30.000.000.000 lei aprobat prin art. IV alin.(1) din O.U.G. nr. 6/2017, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 250/2017, cu modificările ulterioare, și a creditelor bugetare aprobate prin legile bugetare anuale

Prin Legea bugetului de stat pe anul 2019 nr. 50/2019 au fost aprobate credite bugetare în cuantum de 2.500.000 mii lei, care au fost repartizate astfel:
– 583.590 mii lei pentru PNDL etapa I;
– 1.916.410 mii lei pentru PNDL etapa a II-a.

În temeiul art. 29 alin.(2) din Legea nr. 50/2019 au fost efectuate virări de credite bugetare, între cele două etape ale programului, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate. De asemenea, prin Hotărârile Guvernului nr. 446/2019 și nr.478/2019 a fost alocată, din
Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, suma de 900.000 mii lei, astfel încât la acest moment repartiția creditelor bugetare pe cele două etape ale programului este următoarea:
– 553.590 mii lei pentru PNDL etapa I;
– 2.846.410 mii lei pentru PNDL etapa a II-a.

În perioada 2017- prezent au fost incluse la finanțare un număr de 7179 obiective de investiții în cadrul PNDL etapa a II-a, cu o valoare de aproximativ 29,7 miliarde lei. În cadrul PNDL etapa I, din obiectivele de investiții incluse la finanțare au rămas în execuție un număr de 2.173 obiective de investiții pentru care trebuie asigurate fonduri, conform legii, până la finalizarea
acestora, conform art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2017, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 250/2017, fiind necesară suma de 4,05 miliarde lei.

La acest moment, situația execuției bugetare a bugetului programului aferent anului 2019 este următoarea:
– PNDL I – a fost transferată beneficiarilor suma de 386.997 mii lei, din totalul de 553.590 mii lei;
– PNDL II – a fost transferată beneficiarilor suma de 2.010.530 mii lei, din totalul de 2.846.410 mii lei.

Pentru ambele etape ale programului, se estimează consumarea integrală a creditelor bugetare la sfârșitul lunii iulie, având în vedere faptul că cererea săptămânală de transfer a sumelor angajate prin program este de aproximativ 300.000 mii lei.

Suma de 500.000 mii lei prevăzută prin prezentul proiect, scrie nota de fundamentare, va fi alocată din Fondul de rezervă pentru finanțarea PNDL etapele I și II asigură continuitatea derulării programului în perioada imediat următoare, în condițiile în care pe perioada verii sunt realizate majoritatea lucrărilor aferente obiectivelor de investiții incluse în program.

Recorder a arătat că banii din PNDL sunt folosiți în bătaie de joc. 

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed