Demotivarea angajatilor, cauza pentru problemele din companii

Angajatul face un lucru doar cand i se cere, eventual cand i se reaminteste, nu mai are initiative, ideile noi nu mai sunt punctul lui forte, depaseste deadline-urile, amana sarcini, pleaca acasa la ora fixa, intarzie la program sau isi lungeste pauzele si evita sa isi ajute colegii. Acestea sunt cele mai des intalnite “simptome” ale demotivarii unui angajat.

Potrivit unui material publicat de business-edu.ro, Bogdana Bursuc, psiholog si consultant Behaviour Center, considera ca, inainte de a cauta solutii de motivare a angajatilor, un manager trebuie sa fie atent la fiecare individ in parte si sa observe particularitatile.

“Este foarte important ca fiecare manager sa defineasca ce inseamna pentru el insusi motivarea sau un angajat motivat. Putem spune ca un angajat este motivat daca il vedem ca are anumite comportamente. Numirea clara a comportamentelor ne ajuta sa fim specifici si ne fereste de neintelegeri sau de intelegerea gresita a mesajului. Daca folosim etichete precum «Fii mai motivat!» sau «Esti demotivat, nu-mi place lucrul asta!», celalalt nu va sti ce anume dorim sa vedem si este posibil sa se comporte contrar asteptarilor noastre, deoarece el intelege prin motivat sau demotivat altceva decat noi”, spune Bogdana Bursuc. Potrivit psihologului, motivatia este considerata, in cele mai multe cazuri, un impuls pentru initierea si mentinerea unei activitati, anterior realizarii acesteia.

In schimb, studiile de psihologie comportamentala aplicata ofera o alta perspectiva asupra motivatiei: un angajat este motivat atunci cand se simte in stare (are abilitatile necesare) pentru a realiza un lucru si obtine beneficii realizandu-l.

Totodata, motivatia depinde de o serie de factori precum abilitatile individuale, obiectivele pe care trebuie sa le atinga, sarcina pe care trebuie sa o realizeze sau conditiile in care trebuie sa o duca la bun sfarsit.

Bogdana Bursuc propune cativa pasi pentru gestionarea problemelor de motivare. Primul consta in observarea comportamentelor angajatilor si identificarea celor care sunt problematice si stabilirea celor care trebuie incurajate sau descurajate.

Mai departe, managerul trebuie sa stabileasca daca acele “comportamente problematice pe care doresc sa le schimb sunt cu adevarat neperformante sau comportamentele pe care doresc sa le obtin sunt critice pentru performanta (imi garanteaza cresterea performantei)”, adauga psihologul.

Prin urmare, trebuie stabilit in ce context masurile propuse vor fi productive.
Verificarea cauzei lipsei motivatiei este pasul urmator. Daca angajatul nu are abilitatile sau pregatirea necesara, trebuie clarificate sarcinile si, eventual, oferirea unui training.

Nu in ultimul rand, trebuie observat daca lipsa de motivatie pentru jobul actual ii aduce beneficii din alta parte, caz in care ar trebui sa se apeleze la o compensare.

“Motivatia apare de cele mai multe ori in mod natural prin insasi activitatea pe care o realizam. Cand ne place ceea ce facem, suntem motivati sa continuam. Cand avem rezultatele pe care ni le dorim, este la fel. Cand vedem utilitatea respectivei sarcini, este mai probabil sa o realizam. Fara toate aceste beneficii consecutive unei activitati, nu ne-am mai simti motivati sa le facem”, spune Bogdana Bursuc.

“Cand ne place ceea ce facem, suntem motivati sa continuam. Cand avem rezultatele pe care ni le dorim, este la fel. Cand vedem utilitatea respectivei sarcini, este mai probabil sa o realizam. Fara toate aceste beneficii consecutive unei activitati, nu ne-am mai simti motivati sa le facem. Bogdana Bursuc Consultant Behaviour center

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed