Gabriela Matei, senior director Business Market Vodafone:”Am iesit deja din sfera de operator mobil si atat”

 Constatam o intensificare a competitiei pe segmentul serviciilor pentru corporatii, inclusiv pe telefonie fixa. Mai este loc de crestere?

Noi, ca operator, suntem in businessul de telefonie fixa de mai multa vreme. Noi am lansat, in 2003, primele servicii de telefonie fixa, in cadrul ofertei denumite Integrated Service Solutions (ISS), care a fost si este dedicata segmentului corporatist. Ulterior am lansat Office Zone, pentru companii mai mici… nu am fi lansat aceste servicii daca nu ar fi existat o oportunitate si daca nu am fi raspuns unei necesitati a pietei, pe care am sesizat-o la clientii nostri. Probabil ca si Orange a gandit la fel… nu pot comenta. Ce-i drept, fiecare operator, in acest moment, construieste in jurul telefoniei mobile. Noi, Vodafone, suntem ceva mai avangardisti, cand am pornit cu aceste servicii in cadrul unei viziuni lansate in 2003, odata cu liberalizarea pietei telecomunicatiilor, s-a dovedit ca a fost o decizie foarte buna.

 Cate companii utilizeaza ISS?

Peste 6.000 de clienti ar fi cea mai recenta cifra pe care o putem raporta… care au foarte multi utilizatori, insa numarul acestora nu este public. Dar vorbim de cele mai mari 6.000 de companii din Romania care folosesc servicii de voce fixa si mobila, date fixe, managed VPN (serviciul de conectare a sediilor clientilor nostri de business cu solutia noastra de VPN prin antene radio), segment in care suntem lideri de piata.

 Vorbim de clienti pretentiosi – contractele au si o clauza SLA?

In functie de solutie, noi atasam, de la caz la caz, clauza SLA (Service Level Agreement, nivelul minim garantat de functionare a serviciului – n.r.). Ca standard, exista un SLA minim peste tot. Dar, cu cat aplicatiile rulate de client pe infrastructura noastra sunt mai critice, cu atat ne angajam la parametri (de functionare – n.r.) din ce in ce mai stricti.

 Si standardul care este?

Nu pot sa va raspund foarte clar, depinde de solutia rulata, de benzile (de frecventa radio – n.r.) folosite, cateodata sunt mai mici, ceea ce implica un anumit SLA. Ceea ce este important este ca noi reusim sa raspundem necesitatilor clientilor nostri, indiferent de volumul de date pe care il au, indiferent de complexitatea solutiei. De exemplu, avem un client foarte mare, Petrom, cu o infrastructura ce a necesitat alocarea de resurse majore din partea noastra. La fel este cu sectorul bancar: clauza SLA este critica, pentru ca acolo vorbim de bani. In cazul clientilor banci, avem si retea de backup, sunt foarte multe lucruri care se personalizeaza de la client la client, avem o intreaga echipa care face designul solutiei pe specificatiile clientilor. Tocmai pentru asta avem o echipa de pre-sales, care se ocupa de designul de solutii.

 Asistam la competitia milioanelor: Cosmote a anuntat trei milioane de utilizatori, Orange vizeaza zece milioane pana la sfarsitul anului. Vodafone ce anunta?

Ultimul comunicat a fost de 8,223 milioane, in iunie.

 Deci vedem noua milioane de utilizatori la Vodafone?

Stiti ce vedem? Vedem ca acest numar devine din ce in ce mai putin important. Pe vremuri, ne bucuram ca am facut primul milion, apoi ca avem clientul 2.000.000, asa se juca pe vremuri acest joc.

Acum, preocuparile noastre se indreapta mult mai mult catre zona de valoare adaugata, mai degraba decat catre numarul de utilizatori. Depinde cat si ce numeri, ce standarde aplici.

 Cati utilizatori 3G are Vodafone?

Peste 500.000, pana in 550.000, dar numarul de utilizatori ai serviciilor de broadband este mai mare. Si acolo vorbim de multa valoare adaugata.

 Care este ponderea businessului cu clienti persoane fizice si care sunt veniturile de la clientii rezidentiali?

Este o componenta semnificativa.

 Cine aduce cele mai mari venituri? Cei 550.000 de clienti de 3G sau cele 6.000 de corporatii ISS?

De departe cei 6.000, si nu sunt firme mici si medii, sunt firme mari. O firma mare are peste 75 de angajati, potrivit clasificarii noastre. Pentru acest gen de firme am lansat ISS. Pentru celelalte firme, avem 3G Multioffice, o versiune micsorata, practic, a solutiei pentru ISS. Acest Multioffice se poate instala in timp record si este destinat firmelor mici si medii, dar si sucursalelor mai mici ale unor corporatii, care nu au nevoie in mod special de un trafic de date foarte mare.

Si mai este o zona foarte relevanta pe segmentul de business, care este partea de terminale, pentru ca exista necesitati foarte variate in acest domeniu. In acest moment, datorita apartenentei la grupul Vodafone, avem niste exclusivitati foarte interesante.

Avem o sumedenie de studii interne care ne arata cam ce isi doresc utilizatorii: bateria longeviva, este clar. De exemplu, desi toata lumea (furnizorii – n.r.) se duce spre o cat mai mare complexitate, de fapt, cand vorbim de IMM-uri, vorbim de telefoane fiabile, cu o agenda telefonica incapatoare si o baterie zdravana.

 Un asemenea studiu este disponibil si pentru public?

Sunt studiile noastre curente, cercetam piata si stau la baza a ceea ce lansam noi de obicei…

 Apropo de lansari, pregatiti ceva interesant si relevant pana la sfarsitul anului?

Da, vom anunta totul la momentul potrivit… va fi pe zona de business. As vrea sa pot sa spun, pentru ca popularizarea este un lucru foarte important pentru mine.

 Care ar fi principala tendinta, pe telefonia mobila, in 2008?

Din ce in ce mai multi clienti capata experienta si, pe masura ce isi consolideaza businessul, devin tot mai receptivi la serviciile cu valoare adaugata.

Noi suntem promotori de mai multa vreme a unor concepte pentru oamenii de afaceri care inteleg utilitatea unui laptop si a unui card de conectare mobila. Blackberry, de exemplu, a intrat destul de greu

la noi, in ciuda succesului din afara, dar acum incepe sa fie adoptat si de firmele de la noi tot mai mult. Dupa ce, initial, a fost pozitionat ca serviciu premium, acum pretul a mai coborat – la terminale si la serviciile asociate. De exemplu, avem o oferta pe Blackberry de navigare cu ajutorul satelitului, care ofera o experienta interesanta.

De asemenea, avem o sumedenie de aplicatii de automatizare a fortei de vanzari, de gestiune a clientilor, care dintr-o data incep sa fie adoptate de tot mai multe companii. Observam, deci, ca piata incepe sa devina tot mai educata, pe de o parte.

Apoi, de la firmele mari primim o multime de cerinte specifice pe care, din experienta lucrului cu noi, clientii nostri le au catre Vodafone. Sunt tot felul de noi servicii…

 Pe care trebuie sa le dezvoltati? Cum ar fi?

Nu as vrea sa dau un asemenea exemplu, pentru ca ma pregatesc sa vorbesc un pic la alt nivel despre aceste lucruri. De exemplu, apare tot mai mult cererea ca noi sa ne ocupam de partea de routere sau de LAN-uri, sau de securitate…

 Vedem niste servicii de externalizare?

Nu stiu inca. Este prematur. Pe de alta parte, noi am iesit deja din sfera de operator mobil si atat (…) Chiar nu am ajuns acolo (la externalizare – n.r.), dar piata devine din ce in ce mai solicitanta si mai educata. Pe de alta parte, mediul de business va continua sa se dezvolte. Poate chiar accelerat.

Vodafone Romania

Telecomunicatii

Profil  Vodafone Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 1,062 miliarde euro si un profit net de 326,28 milioane de euro, la 31 martie 2007. La 30 iunie 2007, operatorul avea 8,223 milioane de utilizatori (cartele SIM active). Vodafone este cel mai mare grup de telecomunicatii mobile din lume, cu subsidiare in 25 de tari si retele partenere in alte 40 de state, respectiv o baza globala de 232 milioane de clienti in intreaga lume.

‘Din ce in ce mai multi clienti capata experienta si devin tot mai receptivi la serviciile cu valoare adaugata Gabriela Matei senior director market Vodafone Romania

Vodafone Romania

  • 1997 – MobiFon lanseaza Connex
  • 1999 – Connex ofera servicii complete de Internet, prin Xnet
  • 2000 – Connex a lansat tehnologia WAP (Wireless Application Protocol)
  • 2004 – Connex a realizat prima demonstratie de videotelefonie din Romania bazata pe tehnologia 3G
  • 2005 – MobiFon a fost preluat de Vodafone
  • 2006 – serviciile 3G sunt disponibile in 22 de orase

CV

Nascuta in 1967

  • 12 ani de experienta in marketing si cercetare de piata, tehnici de vanzari, managementul produsului, negociere.
  • Din 1997, a detinut mai multe functii de conducere in cadrul Vodafone Romania, pornind in cadrul departamentului de Vanzari si distributie al operatorului: dealer channel manager, retail manager, distribution strategy manager.
  • Din iulie 2003, ocupa functia de senior director Business Market

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed