Google atacă din nou televiziunea. Se vor schimba regulile jocului?

0

Când Google anunţa că vrea să devină cea mai mare companie de publicitate din lume vestea era întâmpinată cu un val de scepticism. Deşi controla de departe internetul, fără un www în faţă Google nu însemna nimic. Deci nicio şansă să pună mâna pe o felie din cele mai substanţiale bugete de publicitate – cele din televiziune, print şi radio.

Industria de televiziune este pentru Google un fel de Troia: de trei ani gigantul internetului se străduieşte să găsească o metodă pentru a pătrunde în interiorul industriei, pentru a putea inova sistemul de publicitate. În 2008, Google încerca un prim asalt asupra acestuia odată cu lansarea Google TV Ads, o platformă prin intermediul căreia companiile puteau cumpăra spaţiu de publicitate pe câteva mici reţele de cablu şi satelit.

Oficial, Google spune că în program s-au înscris până acum câteva mii de advertiseri însă analiştii spun că veniturile generate de acest serviciu sunt mult prea mici pentru a putea fi reperate în cifra de afaceri a Google. Oricât de mulţi clienţi ar fi avut platforma, este clar, însă, că nu a reuşit să revoluţioneze sistemul de publicitate al televiziunii. Iar unul dintre motivele pentru care nu a avut succes este tocmai faptul că legăturile dintre Google şi industria de televiziune sunt mult prea subţiri. Lucru pe care Google încearcă să îl schimbe odată cu lansarea Google TV.

Ce este Google TV? Multe piste, nicio confirmare.

Deşi a intrat în atenţia publicului de o săptămână, despre Google TV nu se ştiu foarte multe, oficialii Google refuzând să comenteze informaţiile apărute în presă până acum. Conform The Wall Street Journal , primul care a scos la lumină acest proiect, în spatele Google TV s-ar afla un motor de căutare pentru conţinut video premium ce va reuni programele de televiziune disponibile în reţeaua Dish Network şi servicii video online precum YouTube şi, posibil, Netflix.

Câteva zile mai târziu New York Times anunţa că Google TV este un serviciu integrat ce urmează să aducă internetul pe televizor prin intermediul unei noi tehnologii ce le va permite utilitzatorilor să navigheze prin aplicaţii web precum Twitter sau Picasa cu ajutorul telecomenzii la fel de uşor cum schimbă canalul. În spatele acestui serviciu stă de fapt o echipă, conform NYT, compusă din Google, Intel şi Sony la care ar urma să se alăture Logitech, producătorul telecomenzii, careia urmează să i se integreze o tastatură în miniatură.

Chiar şi neconfirmate ştirile despre planurile Google au fost urmate de o avalanşă de reacţii, toată lumea fiind preocupată să descifreze implicaţiile pe termen scurt ale acestei mişcări. Cum va afecta GoogleTV operaţiunile Apple TV? Va folosi Google Chrome ca punct de pornire pentru acest nou serviciu? Cum va interacţiona Google TV cu sistemul de operare Android?

Adevărata întrebare este însă alta. Google intră în luptă pentru controlul televizorului din sufragerie şi îi invită şi pe Sony, Intel şi Logitech să ia parte la asalt. Ne aşteptăm la o luptă cu providerii de televiziune? Mai degrabă la o încercare de a reinventa din interior modelul de business al televiziunii.

Ce înseamnă pentru industria de publicitate integrarea motoarelor de căutare în programele de televiziune?

Unul dintre principalele dezavantaje ale televiziunii a fost întotdeauna imposibilitatea de a targeta precis audienţa şi de a măsura eficienţa reclamelor livrate prin intermediul acesteia. Mai mult, majoritatea telespectatorilor găsesc aceste reclame enervante şi inutile recurgând tot mai mult la servicii DVR sau la înregistrarea emisiunilor preferate pentru a sări peste calupurile de publicitate. Însă ce s-ar întâmpla dacă în loc să fie enervantă publicitatea ar fi relevantă?

Acesta este pariul Google în televiziune.Un sistem de publicitate care să livreze celor aflaţi în faţa ecranului reclame perfect targetate, la fel de relevante pentru interesele lor precum linkurile sponsorizate din rezultatele căutării pe Google. Cea care a deschis drumul unei asemenea abordări a fost publicitatea bazată pe search care, adusă pe ecranele televizoarelor, ar putea reprezenta soluţia salvatoare şi pentru publicitatea tv într-o lume care se îndreaptă tot mai mult către conţinutul video on demand din cauza sufocării cu publicitate irelevantă.

Din combinarea Google TV cu mai vechea platformă Google TV Ads ar putea rezulta un sistem inovator de publicitate, la intersecţia dintre internet şi televiziune, care ar putea deschide noi oportunităţi de livrare a reclamelor precum publicitatea contextuală: în funcţie de conţinutul programului urmărit, targetarea comportamentală – în funcţie de comportamentul sau preferinţele utilizatorului, sau targetarea în funcţie de locul în care se află utilizatorul, acesta fiind identificat în funcţie de IP. În locul tradiţionalelor spoturi de 30 de secunde construite pe modelul interuptiv al publicităţii în Google TV advertiserii ar putea cumpăra poziţionare permanentă în anumite emisuni sau canale în funcţie de publicul pe care vor să îl atingă.

Schimbarea de paradigmă în ceea ce priveşte publicitatea tv nu ar putea veni într-un moment mai bun. Anul trecut, Pepsi a renunţat pentru prima oară în 23 de ani la un spot TV în cadrul Super Bowl în favoarea unei campanii online. Cu sau fără Google TV, televiziunea va trebui să îşi accepte propria lipsă de eficienţă şi să se adapteze schimbărilor, pe măsură ce advertiserii încep să descopere că instrumentele de targetare precisă ale mediului online sunt o opţiune mai bună decât audienţele mult mai mari dar nediferenţiate ale televiziunii. Însă dacă cineva va reuşi să ne aducă pe televizoare publicitate tv ultra-targetată şi rapoarte precise de audienţă, toate pariurile merg către Google.