Miza scandalului cu avioanele de luptă defecte este controlul aprovizionării cu kerosen a forțelor aeriene române

Dependența de resursele rusești a cântărit enorm, ca și acum de altfel, în luarea unor decizii ferme și a unor sancțiuni pe măsură. România și Polonia deveneau portanții unei poveri imense în fața unei amenințări directe care se prefigura asupra întregii Ucraine. În iulie 2016, Turcia este și ea zguduită de o tentativă de lovitură de stat venită parcă de nicăieri și care a făcut ca operaționalizarea avioanelor americane de la Incirlik să devină mai mult decât problematică. Acuzele venite dinspre Ankara că SUA au permis organizarea loviturii de stat de către teologul Fethullah Gulen, refugiat pe teritoriul american, au pus la grea încercare relațiile turco-americane dar și alianța nord-atlantică. Se ia decizia ca unele avioane militare americane să fie mutate din Turcia spre alte baze europene, inclusiv România. Este contextul în care oficialii NATO regândesc flancul sudic în sensul întăririi capacităților defensive. Cum este și normal, este studiată problema aprovizionării cu combustibilul necesar aviației militare și de creare a aprovizionării din surse NATO cu combustibil în primul rând a forțelor aeriene. Și aici, surpriză! Se constată că Polonia și România, ca state membre NATO, nu dețin controlul capacităților de producere a kerosenului. Se ia astfel decizia ca armata română să se aprovizioneze cu kerosen dintr-o țară membră NATO, cele mai apropiate surse fiind Grecia și Turcia. ”Radarul” de la cartierul general al NATO dă ”căutare” pe câteva firme românești și dintre toate, fără nici o implicare de la București, este aleasă firma românească JetFly Hub, deținută de antreprenorul Dan Berendel, scrie cors.ro.

Jetfly Hub construiește pentru început un terminal special, chiar gard în gard cu cel de Lukoil, iar la inaugurarea acestuia panglica a fost tăiată chiar de ambasadorul american în România, de la acea vreme, Hans Klemm, în prezența unor oficiali de la Pentagon și de la cartierul general al NATO. Firma românească se afla deja în procedura de semnare cu Defense Logistic Agency din cadrul Departamentului Apărării al SUA a unui contract cadru pentru furnizare de combustibil BOA – Basic Ordering Agreement. Ulterior, JetFly Hub câștigă licitația electronică SEAP cu respectarea tuturor legilor incidente pentru combustibil turboreactor pentru Forțele Aeriene Române și, din rațiunile strategico-militare prezentate, cumpără produsul respectiv de la rafinării din Grecia și Turcia, de unde se aprovizionează și prezența americană în regiune – Flota a 6-a, sau forțele de la bazele din Turcia – Incirlik.

În 2017, două avioane MIG 21 Lancer sunt duse la Aerostar Bacău, pentru obișnuitele lucrări de mentenanță. Lucrări obișnuite de mentenanță, pentru că avioanele nu fuseseră oprite de la zbor pentru defecțiuni. Rețineți anul – 2017! Numai că firma Jetfly HUB a livrat primele cantități de combustibil abia în martie 2018. După cum rezultă din Documentul Constatator nr. A 6770 din 02.07.2019, la încheierea SSV 1, se precizează că ”S.C. JETFLY HUB” S.R.L. și-a îndeplinit obligațiile contractual fără să aducă prejudicii autorității contractante” pentru perioada cercetată de DIICOT (august 2018 – mai 2019). Mai mult decît atât, JetFly Hub a fost și penalizată cu suma de ”15.695,38 lei pentru întârzierile la livrare aferente unui număr de 5 comenzi”. Cum au putut cele două avioane militare să se strice în 2017 (de fapt nici nu erau defecte) cu combustibil prost, livrat în 2018? De ce nu s-a deschis o anchetă împotriva celorcare au livrat combustibil înainte? În plus, imediat după semnarea contractului cu Ministerul Apărării, JetFly Hub este supusă unui adevărat tir al controalelor din partea unor instituții ale statului –  74 de controale în 60 de luni.

DIICOT Prahova ajunge în posesia informației că la Aerostar Bacău ar fi fost aduse avioane militare defecte din cauza combustibilului prost utilizat. Ciudat! Vorbim totuși de niște documente strict secrete ale armatei române. Cum s-a produs accesul la informații clasificate? Cum se întâmplă că în paralel cu ancheta deschisă de DIICOT Prahova, Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești îi retrage firmei JetFly Hub autorizația de antrepozit fiscal? Ce ”baghetă magică” a mișcat Comisia Regională pentru Autorizarea Operatorilor de Produse Supuse Accizelor Armonizate? Într-un asalt furios al DIICOT asupra acționariatului firmei, se cere arestarea fraților Berendel. Judecătorul de Drepturi și Libertăți constată însă că procurorii nu prezintă dovezi pentru nici măcar unul dintre capetele de acuzare. În motivarea judecătorului de la Curtea de Apel Ploiești, se precizează: ”În ciuda vastului material de urmărire penală, care formează până în prezent dosarul cauzei, în realitate, lipsesc exact acele probe sau indicii temeinice din care să rezulte acea suspiciune rezonabilă că cei doi inculpați au săvârșit infracțiunile ce le sunt imputate. Deși atât inculpatul Berendel Angel Cristian, cât și inculpatul Berendel Dan Florin sunt cercetați pentru săvârșirea de către fiecare în parte a unui număr de 5 infracțiuni – printre care și cea prevăzută de art. 403 CP care a atras competența Curții de Apel Ploiești – pentru niciuna dintre acestea nu se poate trage concluzia certă cu privire la existența mai sus menționatelor indicii temeinice și cu atât mai puțin a unor probe vizând săvârșirea lor”. Referitor la procedura de verificare a kerosenului livrat armatei, Dan Berendel avea să declare: ”Procedura de livrare este extrem de dură și se întâmplă în următoarele etape: Forțele Aeriene, în calitate de beneficiar, își trimit reprezentantul înaintea oricărei livrări, la instalațiile furnizorului, respectiv la Oil Terminal și la instalațiile de la Ploiești. Se prelevează probe din rezervoare, în prezența reprezentanților Oil Terminal și al furnizorului, precum și a unui inspector independent, se sigiliează și se păstrează probele timp de 6 luni, ca în caz că se întâmplă ceva să existe proba martor. Una dintre probe este păstrată de MApN în laboratorul propriu. Se testează de mai multe ori și în cazul în care există dubii, se procedează la testarea în alt laborator, respectiv laboratorul Rompetrol, singurul acreditat RENAR. În urma rezultatului de laborator, se dispune livrarea mărfii. Furnizorul comandă mijloace de transport pe care le încarcă și le trimite în unitățile indicate de MApN. La momentul în care transportul a ajuns în unitate, se iau probe noi și combustibilul este testat din nou. După compararea analizelor, se notifică predarea mijloacelor de transport în rampele de descărcare. Din acest moment, firma este descărcată de responsabilitate, prin faptul că a primit din partea comandantului unității militare certificatul de recepție cantitativă și calitativă. Din acest lucru rezultă că Jetfly Hub nu are acces la rezervoarele din incinta unității și nici nu poate alimenta avioanele pe pistă!”, a precizat Dan Berindel.

Cui folosește? Prin îndepărtarea firmei agreate de NATO din furnizarea de kerosen către forțele aeriene române, este preluat controlul asupra ”robinetului” de kerosen. Acum avioanele militare românești zboară acum cu kerosen de la kazahi, iar MApN plătește către cei mai de încredere parteneri ai lui Putin cu 3 milioane de euro pe an mai mult decât plătea către JetFly Hub. Contractul MApN cu kazahii este pe patru ani. Compania JetFly HUB aprovizionează la momentul actual Ucraina cu mari cantități de combustibil, iar scandalul în care este aruncată poate crea prejudicii grave nu doar companiei, ci și României!     

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed