O industrie românească a ieşit din faliment. Se pregăteşte de vânzare

0

Două dintre cele trei fabrici de construcţie de vagoane de marfă din România au ieşit din insolvenţă şi sunt în procedură de reoganizare judiciară. Toate uzinele îi aparţin omului de afaceri Cristian Burci (foto) care, la sfârşitul anului trecut, spunea, pentru MONEY.ro, că este nevoit să aleagă soluţia insolvenţei pentru că are datorii mari la terţi în condiţiile în care piaţa externă, care asigura mare parte din contractele fabricilor, căzuse chiar cu 80%.

Recent, Astra Vagoane Arad şi Meva Drobeta Turnu Severin şi administratorul lor judiciar, Casa de Insolvenţă Transilvania, au convenit cu creditorii un program pe 18 luni care presupune distribuirea eşalonată a datoriilor, continuarea activităţii, vânzarea fondului de comerţ precum şi menţinerea numărului de salariaţi. Romvag Caracal încă discută cu Adunarea Creditorilor un plan similar.

„Societatea şi-a reluat operaţiunile cu plăţile privind aprovizionarea cu materiale, urmând să-şi reia activitatea de producție. Acest lucru a fost posibil în urma unui acord între vechii acționari, principalii creditori şi un investitor ce şi-a manifestat interesul de a prelua grupul din care face parte şi Astra Vagoane”, se arată într-un comunicat al Casei de Insolvenţă Transilvania.

Potrivit unor cifre oferite de către societatea mamă IRS cele trei fabrici de vagoane  datorau, la începutul anului, aproape 180 de milioane de euro. Toate cele trei companii sunt pe pierdere. În 2008 Romvag, Meva şi Astra Vagoane aveau 6.000 de angajaţi. În prezent mai sunt doar 2.700.

Grupul IRS al lui Burci mai deţine o fabrică de vagoane de marfă în Cehia. Deşi şi acolo s-au făcut restructurări totuşi fabrica nu este în insolvenţă.
Pe de altă parte, Burci a precizat, pentru MONEY.RO, că există investitori interesaţi să preia una sau toate fabricile însă nu a dorit să dezvăluie niciun amănunt al discuţiilor cu aceştia.

„Fabricile au continuat să producă în toată perioada insolvenţei, chiar dacă la un nivel de avarie.  Este, într-adevăr o perioada foarte proastă pentru industria noastră ni lucrurile nu cred că vor arăta mai bine nici anul următor. Este adevărat că avem nişte discuţii privind vânzarea însă mai multe detalii chiar nu pot să dau”, a declarat, pentru MONEY.ro, omul de afaceri.

Până la începutul anului 2009, grupul IRS al omului de afaceri Cristian Burci era cel mai mare producător de vagoane de marfă din Europa cu o cotă de piaţă de circa 30%. Meva Drobeta Turnu Severin, Romvag Caracal şi Astra Vagoane Arad vindeau 4.000 – 5.000 de vagoane anual către companii precum Deutsche Bahn, France Train sau altor mari companii naţionale de transport marfă din Europa. Către CFR Marfă mai puţin, pentru că aceasta nu avea bani de dat pe cumpărarea de vagoane noi.