O lege în litera directivei, dar în contradicţie cu spiritul ei

Ministerul Administraţiei şi Internelor a pus în dezbatere publică propunerea de lege care va reglementa modul de obţinere al permisului de conducere.

 

Pentru şoferi, o veste bună şi una mai puţin bună. Vestea bună este că odată promovată proba teoretică, ea este valabilă un an, chiar dacă nu se promovează şi proba practică.

 

Vestea mai puţin bună este că după ce pică la proba practică, un candidat va trebui să facă dovada efectuării a 6 ore de pregătire practică suplimentară.

 

Cele mai multe schimbări vizează categoriile AM, A1, A2 şi A. Pentru AM (moped) se va susţine probă practică în poligon, iar pentru celelalte trei se adaugă o a doua probă practică, în trafic.

 

„Candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate. Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii”, se arată în documentul suspus dezbaterii publice pe site-ul MAI.

 

Se pare că soluţia cel puţin haioasă este rezultatul faptului că poliţiştii nu au vrut să se urce în spatele candidaţilor care au promovat doar proba din poligon. Ciudat, mai ales pentru că până de curând acei candidaţi ar fi primit deja permis de conducere.

 

Bun, şi unde e problema? Cu alte cuvinte, pe lângă motocicletă şi examinator, în ecuaţie mai intră de acum şi instructorul, un şofer şi o maşină de asistenţă. Şi asta pe cheltuiala celui care vrea să obţină permis pentru un vehicul economic.

 

O lege în litera directivei, dar în contradicţie cu spiritul ei. Scopul directivei europene 2006/126/CE care a declanşat aceaste schimbări ale codului rutier este de a garanta faptul că doar cei pregătiţi obţin permis, nu de a îngreuna accesul.

 

Prezenţa instructorului în şaua pasagerului este cu siguranţă mai agreabilă decât prezenţa unui poliţist, acesta putându-şi ajuta elevul la nevoie, dar nu serveşte scopului, făcând mai dificilă sarcina evaluării abilităţilor pilotului.

 

Dacă proba practică în trafic ar debuta cu o plecare din poligon (100 de metri de accelerare şi eventual un slalom printre 2-3 jaloane) cu poliţistul în şaua pasagerului, ar putea preveni ieşirea în trafic a unui cursant insuficient pregătit. Atenţie, vorbim despre cei care deja au promovat proba de îndemânare în poligon.

 

Principalul motiv pentru care începătorii de la categoria B se descurcă mai bine în trafic decât cel de la A sau A1, este pentru că primii au efectuat 30 de şedinţe în trafic, iar cei din urmă 30 de şedinţe în poligon. Deprinderea „tainelor” traficului se face prin exerciţiu, nu printr-o examinare de 10-15 minute „dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate”. Aşadar, cel mai important punct în care trebuie acţionat nu este examinare în sine (în nici un caz nu se rezolvă mare lucru în modul acesta), ci la modul în care sunt pregătiţi viitorii posesori de permis A1, A2 sau A. Fără o modificare a cadrului legislativ care să permită, ba nu, care să oblige instructorii să scoată cursanţii în trafic, orice altă modificare este inutilă.

 

Proiectul de lege este în dezbatere publică aşa că încă mai poate fi modificat, iar ideile pot fi trimise Ministerului la adresa de e-mail: [email protected]

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed