P&G: Românii, aceleaşi obiceiuri cu ucrainenii

0

El a revenit de la 1 iulie, după patru ani de management în Ucraina, la cârma P&G România, filiala locală a celui mai mare producător global de bunuri de larg consum.

“Dacă ne uităm acum la trimestrul iulie-septembrie şi îl comparăm cu aprilie-iunie, putem spune că ne îndreptăm către stabilizarea şi chiar revenirea businessului pe piaţa din România. Pentru anul fiscal care a început în iulie 2009 şi se termină în iunie 2010, estimăm o stabilizare şi o uşoară revenire la sfârşitul anului calendaristic, iar apoi, în aprilie-iunie 2010, revenirea la un ritm de recuperare mai alert’’, spune Marinidis. În ciuda crizei, România va rămâne o piaţă-cheie pentru P&G, atât ca producător local, cât şi ca exporturi în regiune, spune oficialul P&G. Compania exportă produsele fabricii de detergenţi de la Timişoara, urmând ca şi producţia unităţii de la Urlaţi, care va intra în funcţiune în 2010, să meargă, în proporţie de 60%, pe pieţele vecine.

“Mandatul meu în România are ca scop continuitatea businessului Procter&Gamble. Strategia companiei va pune accentul, în continuare, pe dezvoltarea principalelor branduri şi linii de producţie, cu focus pe produse cât mai accesibile, atât din punct de vedere al preţului, cât şi al distribuţiei”, a spus Marinidis.

Potrivit managerului P&G, profilul consumatorului român s-a schimbat din cauza crizei. El începe să se gândească mai mult la ceea ce vrea să obţină şi cum să obţină ceea ce îşi doreşte, în schimbul banilor pe care îi investeşte zi de zi. “În prezent, 80% din bugetul de cheltuieli al românilor nu merge către segmentul care include portofoliul nostru de produse, ci doar 20%. Ceea ce se resimte până acum este legat de tendinţa românilor de a economisi mai mult în 2009. Poate că anul acesta au ales să folosească balsamul de rufe numai pentru prosoape şi să renunţe la el atunci când îşi spală jeanşii, dar sigur nu îl mai folosesc la fel de mult ca în urmă cu un an şi jumătate”, a explicat Marinidis. Trendurile şi obiceiurile de consum din România sunt asemănătoare cu cele din Ucraina, spune Marinidis, care cunoaşte bine această piaţă, cu observaţia că la noi efectele crizei sunt ceva mai acute. Referitor la evoluţia afacerilor P&G în cele două ţări, Marinidis spune că grupul îşi menţine strategiile de business anunţate, punând accent pe optimizarea şi eficientizarea costurilor.

Fără lansări de branduri noi în 2009

În România, P&G este prezent pe piaţă pe zece segmente de bunuri de larg consum, fiind lider sau ocupând a doua poziţie la nouă dintre acestea. “Pentru perioada imediat următoare, nu avem în plan alte lansări de produse. Lansăm mai multe extensii de brand, produse din aceeaşi gamă, cu particularităţi diferite. De exemplu, din gama Lenor au fost lansate în 2009, deopotrivă, produse mai ieftine, dar şi din segmentul premium”, a dat exemplu Marinidis. Sotirios, al cărui mandat pentru România ar putea fi valabil până la şase ani, spune că Guvernul trebuie să sprijine mai mult investiţiile străine, dar şi să încerce să reţină specialiştii buni în ţară.

“Trebuie acordată mai multă atenţie înlesnirii accesului către fondurile structurale europene, către realizarea unei infrastructuri reale şi mai ales către conservarea forţei de muncă de pe plan local, care după ce se formează alege să plece, devenind inaccesibilă pentru investitorii externi, aceştia vrând să-şi consolideze businessul în România. Guvenul trebuie să aibă mai multă grijă de ­tineri”, a subliniat Marinidis. El dă ca exemplu unitatea de la Urlaţi, unde, dintre cei 1.000 de oameni angajaţi, doar 30 sunt expaţi. La momentul actual, firma a primit 10.000 de CV-uri.

“Dintre interviurile la care am participat şi eu, cei mai mulţi dintre candidaţii pentru partea managerială aveau o pregătire excepţională, iar această calitate a pieţei trebuie protejată de Guvern”, a spus Marini­dis. Principalii competitori ai P&G pe piaţa locală sunt Henkel, Unilever şi Colgate-Palmolive.