Preţurile abonamentelor la telefonia fixă au scăzut mai lent decât la mobil în ultimii 4 ani

În noiembrie 2006, suma medie cheltuită de persoanele fizice cu serviciile de telefonie fixă pe bază de abonament a fost de 49,1 lei, iar la telefonie mobilă de 83,5 lei, potrivit datelor din studiile Gallup România realizate la solicitarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

 

„La telefonia fixă, suma medie cheltuită este semnificativ mai mică în cazul gospodăriilor care au abonamente de la RCS&RDS – 26,5 lei (comparativ cu 33,9 lei în noiembrie 2006) şi UPC – 33,4 lei faţă de cele care folosesc aceste servicii de la Romtelecom – 48,4 lei (comparativ cu 49,8 lei în noiembrie 2006). Din acest motiv, cheltuielile cu servicii de telefonie fixă sunt mai mari în mediul rural, unde serviciile Romtelecom sunt utilizate într-o măsură mai mare decât în mediul urban”, se precizează în studiul Gallup realizat în martie-aprilie 2010.

 

În cazul telefoniei mobile, abonaţii Vodafone plătesc în medie 47 lei lunar (de la 80,4 lei în noiembrie 2006), urmaţi îndeaproape de cei de la Orange, care achită 46 lei (de la 78,3 lei în noiembrie 2006).

 

La RCS&RDS, operator care a intrat pe segmentul telefoniei mobile în 2008, valoarea medie a unui abonament se situează la 40 lei, iar la Cosmote la 38 lei (comparativ cu 39 lei în noiembrie 2006).

 

În intervalul analizat, suma medie cheltuită pentru o cartelă preplătită a scăzut de la 44,4 lei la 29 lei.

 

Pe furnizori, persoanele care utilizează servicii de telefonie mobilă exclusiv de la Vodafone plătesc în medie 47 lei lunar, cele care folosesc servicii de la Orange achită 46 lei, abonaţii RDS – 40 lei, iar utilizatorii Cosmote – 38 lei.

 

În noiembrie 2006, utilizatorii de cartele preplătite achitau la Orange 48 de lei, Vodafone – 35,2 lei, iar la Cosmote – 30 lei.

 

Potrivit studiului din aprilie 2010, cheltuielile cu serviciile de telefonie mobilă cu abonament sunt direct corelate cu venitul mediu pe persoană în gospodărie, în timp ce în cazul utilizatorilor de cartele preplătite nu s-a putut evidenţia o corelaţie în acest sens.

 

În privinţa telefoniei fixe, aproximativ 6 din 10 gospodării au instalată cel puţin o linie telefonică fixă, principalul furnizor fiind Romtelecom, care controlează 66% din piaţă, urmat de RCS&RDS – 33% şi UPC România – 4%, conform datelor din aprilie 2010. Studiul a luat în calcul răspunsurile unor clienţi care utilizează servicii de telefonie fixă de la mai mulţi furnizori. În urmă cu patru ani, una din două gospodării din România avea instalată o linie telefonică fixă.

 

Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie fixă este semnificativ mai mare în mediul urban – 72%, comparativ cu mediul rural – 47%.

 

Beneficiind de o poziţie de monopol până în 2003, Romtelecom este în continuare lider pe piaţa serviciilor de telefonie fixă din România. RCS&RDS a ajuns însă la o pondere de circa 60% din numărul total de abonamente noi încheiate în intervalul noiembrie 2006-aprilie 2010.

 

„66% din gospodăriile în care se utilizează servicii de telefonie fixă prin linie de acces folosesc un abonament de la Romtelecom. Principalul competitor al Romtelecom este RCS&RDS, care în cei 7 ani de la liberalizarea pieţei a ajuns la 33%, în timp ce UPC a ajuns la 4%”, se arată într-un comunicat ANCOM remis miercuri agenţiei MEDIAFAX.

 

În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixă, studiul Gallup din aprilie 2010 a evidenţiat că acesta este foarte scăzut.

 

Spre exemplu, doar 21% din respondenţi au afirmat că ştiu cât costă un apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie fixă şi 19% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele fixe.

 

Două treimi din persoanele care locuiesc în gospodării unde nu există o linie de acces instalată au afirmat că nu au nevoie de un telefon fix în gospodărie. De altfel, 69% din respondenţii din gospodăriile în care nu există un post telefonic fix folosesc servicii de telefonie mobilă.

 

La nivelul firmelor, nivelul de penetrare a serviciilor de telefonie fixă este de 94%.

 

Şi pe acest segment Romtelecom este principalul furnizor – 87% (de la 96% în noiembrie 2006) din companii şi instituţii folosind serviciile operatorului naţional (în 70% din cazuri operatorul este unicul furnizor, în 17% este utilizat împreună cu un alt furnizor), potrivit studiului.

 

RCS&RDS asigură servicii de telefonie fixă în 21% dintre companii şi instituţii (comparativ cu 15% în urmă cu patru ani) şi are o prezenţă mai bună pe segmentul companiilor mari, cu peste 250 de angajaţi – 31%, iar 4% din companii utilizează servicii de telefonie fixă de la Vodafone, 3% de la UPC (4% în noiembrie 2006), 1% de la Orange şi 2% de la alt furnizor.

 

Suma medie cheltuită cu serviciile de telefonie fixă în companii şi instituţii era la data elaborării studiului de 331 lei, de la 337,4 lei în noiembrie 2006.

 

Pe furnizori, cel mai mult plătesc abonaţii Vodafone – 798 lei pe lună, urmaţi de cei de la Romtelecom – 301 lei, RCS&RDS – 269 lei şi UPC – 208 lei.

 

În urmă cu patru ani, suma medie cheltuită pentru plata serviciilor furnizate de Romtelecom a fost de 318,9 lei, în timp ce pentru serviciile RDS&RCS s-au cheltuit în medie 200 lei, iar pentru cele oferite de UPC – 179 lei.

 

În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixă, studiul a scos în evidenţă că acesta este foarte scăzut.

 

De exemplu, doar 5% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie fixă, iar 4% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele fixe.

 

Serviciile de telefonie mobilă sunt utilizate de 82% din gospodăriile din România, prin abonamente sau cartele preplătite, Orange fiind principalul furnizor, cu o cotă de 50% din piaţă, următoarele locuri fiind ocupate de Vodafone – 35%, Cosmote – 25%, RDS&RCS – 9% şi Telemobil – 1%.

 

„Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă este semnificativ mai mare în mediul urban – 89%, comparativ cu mediul rural – 73%. La nivel individual, 77% din românii cu vârsta de 16 ani sau peste utilizează un telefon mobil (care nu este plătit de o companie sau instituţie)”, se precizează în comunicat.

 

În funcţie de tipul de serviciu utilizat, 48% din clienţi folosesc doar servicii pe bază de abonament, 40% doar cartele preplătite, iar 12% folosesc atât abonamente cât şi cartele.

 

„Orange este lider pe piaţa serviciilor de telefonie mobilă, jumătate din utilizatori folosind cel puţin o cartelă SIM de la acest operator, iar 35% utilizează servicii de telefonie mobilă de la Vodafone, 25% de la Cosmote, 9% de la RDS şi 1% de la Telemobil. 78% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobilă folosesc serviciile unui singur furnizor, 18% au doi furnizori, iar 4% au trei sau mai mulţi furnizori”, se spune în comunicat.

 

Studiul a arătat că trei sferturi din utilizatorii de servicii de telefonie mobilă au auzit de posibilitatea portării numărului de telefon în cazul schimbării furnizorului.

 

Cei mai mulţi utilizatori de telefonie mobilă consideră că serviciile de telefonie mobilă reprezintă în prezent o alternativă la telefonia fixă în ceea ce priveşte serviciile de voce, în timp ce în ceea ce priveşte accesarea serviciilor de acces la internet în bandă largă de acasă îmbunătăţirea vitezelor şi a acoperirii ar conduce, de asemenea, la înlocuirea serviciilor fixe cu cele mobile.

 

La nivelul firmelor şi instituţiilor, serviciile de telefonie mobilă sunt utilizate în proporţie de 95%, de la 83,5% în noiembrie 2006.

 

Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă este mai mic în instituţiile publice – 85%, iar în companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 euro – 94%, ajungând la 100% în companiile cu cifra de afaceri peste 5 milioane de euro.

 

Vodafone este lider pe piaţa serviciilor de telefonie mobilă pentru companii – 61%, urmat de Orange – 46%, Cosmote – 12%, RCS&RDS – 5% şi Telemobil – 3%. În urmă cu patru ani, Vodafone şi Orange aveau o rată de utilizare similară – 57%, respectiv 56%, urmate de Telemobil – 15% şi Cosmote – 3%.

 

Principalele surse de informare privind serviciile de telefonie mobilă sunt internetul (site-urile web ale furnizorilor) – menţionat de 59% din respondenţi şi contactul direct cu furnizorii (54%).

 

Suma medie cheltuită în ultima lună cu serviciile de telefonie mobilă în companii şi instituţii este de 678 lei. Pe furnizori, cel mai mult plătesc într-o lună companiile şi instituţiile în care se folosesc servicii de telefonie mobilă de la Vodafone – 604 lei. Utilizatorii Orange achită în medie 570 lei, Cosmote – 251 lei, Telemobil – 367 lei şi RCS&RDS -224 lei.

 

În urmă cu patru ani, suma medie cheltuită de abonaţii Vodafone se ridica la 677,5 lei, la Orange – 619,1 lei, la Telemobil – 493,3 lei şi la Cosmote – 194,3 lei.

 

Studiile Gallup România au fost realizate în perioada octombrie 2006 – ianuarie 2007, respectiv martie – aprilie 2010, la cererea ANCOM.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed