Rusia își vrea înapoi portavionul sovietic pe care China l-a cumpărat de la ucraineni în anii ’90 pentru „câteva sticle de vodcă”

Singurul portavion al Rusiei, nava Amiral Kuznețov, este într-o stare atât de proastă încât s-ar putea ca rușilor să le fie mai ușor să cumpere un înlocuitor decât să repare nava pe care o au deja, scrie Insider. În acest scop, un partid politic rusesc a propus ca guvernul de la Moscova să cumpere portavionul ex-sovietic care a fost achiziționat de Beijing de la ucraineni în anii ’90.

Când Uniunea Sovietică s-a dezintegrat, Ucraina a vândut Chinei portavionul Variag din clasa Kuznețov. Acum, Serghei Karginov, un deputat rus din Duma de Stat a Rusiei, a propus ca Moscova să cumpere vechiul portavion de la chinezi.

Karginov este un membru al formațiunii de dreapta Partidul Liberal Democrat, a sugerat ca portavionul să fie redenumit după fostul lider al partidului, Vladimir Jirinovski, care a murit anul trecut, și să devină noua navă amiral a flotei rusești de la Marea Neagră.

Singurul portavion al Rusiei, Amiral Kuznețov, a suferit mai multe accidente în timpul reparațiilor efectuate în șantierul naval din Murmansk și va reveni cel mai devreme în serviciul marinei rusești în 2024. Foto: Profimedia Images

„Nava urma să devină una dintre principalele [nave] ale Uniunii Sovietice”, a spus Karginov. „După prăbușirea țării, Ucraina a preferat să o vândă în schimbul câtorva sticle de vodkă, la prețul fierului vechi”.

Portavionul a fost aproape să se scufunde în drum spre China

Variag, sora navei Amiral Kuznețov, era încă în construcție atunci când URSS-ul s-a destrămat în 1991. Când navele flotei sovietice de la Marea Neagră au fost împărțite între Rusia și Ucraina, ucrainenii au intrat în posesia portavionului, care a fost apoi vândut pentru 20 de milioane de dolari unui client din China care a pretins că va transforma nava într-un cazinou plutitor.

După ce a fost aproape să se scufunde în drum spre China, Variag a ajuns într-un șantier naval, acolo unde a fost echipat conform planului original. Nava a devenit mai apoi Liaoning, primul portavion al Chinei.

Ucraina a intrat în posesia portavionului Variag (acum, Liaoning) după destrămarea Uniunii Sovietice. Foto: Profimedia Images

Liaoning a intrat oficial în serviciul marinei chineze în 2012, iar acum poate transporta 40 de avioane și elicoptere. Aeronavele folosite de armata chineză sunt avioane de luptă J-15, la rândul lor copii nelicențiate ale avionului rusesc Su-33.

China a cumpărat un prototip de Su-33 tot de la ucraineni, model pe care l-au folosit apoi să dezvolte primul J-15. Puterea aeriană și navală a Rusiei s-a remarcat în războiul din Ucraina prin ineficiența ei.

Avioanele rusești stau departe de spațiul aerian al Ucrainei de teamă că vor fi doborâte de sistemele antiaeriene ale ucrainenilor, în timp ce navele rusești din Marea Neagră au fost mult mai puțin active de când nava amiral Moskva a fost scufundată. Un portavion vechi de 40 de ani în Marea Neagră nu va fi de prea mult ajutor pentru Rusia în războiul pe care îl continuă în Ucraina, scrie Insider. Banii ar putea fi folosiți pe rachete și drone, arme care s-au dovedit mult mai eficiente în bombardamentele lansate împotriva infrastructurii ucrainene.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed