Sportul Rege face pui. Cu marketing inteligent, poate fi un bun generator de profit

Sportul de performanță (financiară și sportivă) nu înseamnă doar fotbal – știm cu toții acest lucru, însă când ajungem la cifre vedem că Sportul Rege nu pare să fie amenințat de alte ramuri. Numai FIFA a avut anul trecut venituri de peste cinci miliarde de euro, campionatul german de fotbal Bundesliga produce anual peste trei miliarde de euro iar Statele Unite ale Americii, care nu au o tradiție foarte mare în acest sport, vin puternic din urmă.

Așadar, fotbalul a cucerit planeta, doar că nu chiar de tot și definitiv. Mai sunt sporturi extrem de apreciate de public – baschet, hochei, cricket, tenis, rugby etc. Să le spunem sporturi – regină, din moment ce rege este fotbalul. Însă în ultimii ani sporturile nișate – fotbalul feminin este cel mai bun exemplu – tind să prindă tot mai mult la public. Zeci de mii de oameni merg pe stadioane la competițiile sportive, iar banii încep să se miște mai bine.

Cel mai bun exemplu vine de la Antipozi – cel mai bine plătită fotbalistă profesionistă (cca 500.000 euro/an) este din Australia. Samantha Kerr joacă acum pentru Chelsea Londra și este titlulară la Naționala Australiei.

Campioana Spaniei la fotbal feminin, FC Barcelona Femení, a generat venituri de 7,7 milioane de euro (8,3 milioane de dolari) în sezonul 2021/22. În acel sezon, bugetul total al clubului FC Barcelona a fost de puțin peste un miliard de euro, deci fotbalul feminin reprezintă sub 1% din veniturile clubului. Însă trendul este de creștere. Anul trecut, peste 90.000 de spectatori au fost prezenți pe Camp Nou la finala de Champions League. Da, la fotbal feminin!

Acum, Noua Zeelandă și Australia se pregătesc pentru Campionatul Mondial de Fotbal Feminin – începe săptămâna viitoare, pe 20 iulie 2023, cu partida dintre Noua Zeelandă și Norvegia , competiție care are o vechime de doar 32 de ani. România nu s-a calificat la acest turneu final, deși fetele noastre au avut o serie frumoasă de meciuri în calificări.

Pare un eveniment sportiv de o importanță medie spre mică, însă autoritățile din țările organizatoare fac eforturi mari pentru promovarea evenimentului. Cu precizarea că marketingul este inteligent, rafinat, cum nu prea se vede pe la noi prin țară și rar este întâlnit chiar pe continentul european sau american. Chiar din Noua Zeelandă, unde este stabilit de mai mulți ani, omul de televiziune Sergiu Toader, face o prezentare a ideilor de promovare ale autorităților.

”Prestigiul Noii Zeelande și admirația de care se bucură în toată lumea vin din exotismul și performanțele ei incontestabile din sport, business și turism, dar și din marketingul foarte inteligent, care nu face altceva decât să îmbine creativ și simplu oamenii și locurile acestui paradis natural”, scrie Sergiu Toader pe blogul personal.

Iată și un exemplu de marketing inteligent, prezentat de Sergiu Toader: ”Campionatul Mondial de Fotbal Feminin este o oportunitate unică pentru Noua Zeelandă să își facă reclamă în afara granițelor. Ministerul zeelandez al turismului a vrut să capteze atenția lumii întregi și a venit cu ideea de a organiza “cel mai frumos meci de fotbal care s-a jucat vreodată pe pământ”. Ministerul, împreună cu reprezentanții tribului local Māori și cu cei ai departamentului de protecție a mediului, au “construit” un teren de fotbal într-unul dintre cele mai frumoase locuri din Noua Zeelandă și, probabil, din întreaga lume: la poalele muntelui Cook – Aoraki în cultura Māori – situat în Insula de Sud. Este cel mai înalt vârf din Noua Zeelandă, are 3724 de metri și este “muntele sacru” pentru Māori care, exact ca majoritatea popoarelor indigene din toată lumea, au o conexiune specială cu pământul. Mai mult decât atât, aici s-a antrenat cu ani în urmă Sir Edmund Hillary, primul alpinist din lume care a ajuns pe vârful Everest. Proiectul a fost realizat cu maximă atenție, manual, fără să fie folosite utilaje, astfel încât zona să poată reveni la starea inițială cât mai curând, mediul și biosfera nefiind afectate.”

https://sergiutoader.substack.com/p/fotbal-feminin-si-marketing-inteligent

Acolo, la poalele muntelui Cook, s-au filmat mai multe scene din seria Stăpânul Inelelor. Astăzi se organizează diverse excursii în zonă, iar turiștilor le sunt prezentate locurile în care au avut loc filmările. Un al exemplu de marketing inteligent, de această dată fiind beneficiar sectorul turismului din Noua Zeelandă.
Revenim însă la sport. ”Deși nu se compară cu performanțele sportului “religie” din Noua Zeelandă, rugby-ul, fotbalul feminin este un fenomen în creștere și aici, are din ce in ce mai multe fete care îl practică și din ce în ce mai multi admiratori. Iar veniturile generate de acest sport cresc o dată cu popularitatea lui. The Ferns, echipa națională de fotbal feminin a Noii Zeelande, nu are șanse de a deveni campioana mondială la ediția din acest an, dar eforturile, determinarea, strategia, viziunea pe termen lung și marketingul inteligent al celor care se ocupă de acest sport vor triumfa într-o zi când Cupa Mondială la Fotbal Feminin va fi așezată de fetele kiwi la poalele muntelui Cook. Pâna atunci, sunt de admirat tenacitatea și efortul uriaș al tuturor celor implicați. Care efort se va traduce de fiecare dată în tot atâtea oportunități de marketing inteligent prin care se vor promova oamenii și locurile” mai scrie Sergiu Toader pe blogul său.

Astfel, iată că sportul ”de nișă” pare că începe să prindă tot mai mult la public. Acolo unde este management și marketing bine făcute, aceste ramuri sportive considerate uneori, pe nedrept, marginale, pot produce și bani serioși. Fără să mai insistăm pe alte beneficii – de imagine, turism etc.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed