x


  • EUR
    4.7556
    USD
    4.2732
string(8) "sanatate"

Stresul, boala secolului 21. Abordări holistice în combaterea stresului

Stresul netratat duce la probleme precum depresia, anxietatea, tulburări de personalitate, obezitate, boli cardiovasculare, aritmii cardiace și infarct miocardic sau atac cerebral. Este o problemă reală a societății actuale, însă mulți oameni nu iau în serios acest flagel.

Author: Catalina Mares | Sursa: Money.ro | Publicat: 21.09.2018, 11:18

Românii sunt printre europenii afectați în foarte mare măsură de stres. 70% dintre români au parte de stres la serviciu, conform unui studiu realizat în 2017 de către Organizația Internațională a Muncii.

Pe de altă parte, nivelul obezității în lume atinge niveluri alarmante în unele țări, iar în altele rata de creștere este critică, conform unui studiu realizat în 2017 de Nielsen CEE. România este una dintre țările unde obezitatea tinde să devină o problemă serioasă.

Astfel, stresul a ajuns un factor de risc major, iar combaterea acestuia ar trebui să fie o prioritate în societatea noastră.

Money.ro a lansat o serie de articole despre evitarea și tratarea stresului, în colaborare cu specialiști din domeniu.

Stresul, boala secolului 21. Ieșirea din labirintul unei vieți ca un calvar

Stresul poate fi combătut prin metode clinice clasice, cum ar fi de exemplu psihoterapia, însă există și metode noi, moderne, a lupta împotriva acestui flagel. Abordările holistice au prins tot mai mult în ultimii ani, atât în străinătate cât și la noi în țară.

Costel Coravu, coach în cadrul Quantica720 Health Reset Center, răspunde întrebărilor noastre.

Cum poți depăși starea de stres ? Ce poți face atunci când ai senzația de „burnout”/suprasolicitare ?

Iată două întrebări care apar (din păcate) din ce în ce mai frecvent în contextul vieții „moderne” , caracterizată prin viteză și „bombardament” informațional.
Înainte de a explora răpunsuri posibile la aceste două întrebări, aș îndrăzni să reformulez întrebările în sensul: cum să faci să nu ai stres (chiar în circumstanțe provocatoare) ? Cum/ce să faci pentru a nu ajunge în starea de epuizare/”burnout” ?
Simplificând lucrurile, răspunsul la aceste două ultime întrebări (legate de domeniul prevenției) este unul singur: cumpătarea sau dreapta socotință. Iar unul din instrumentele care pot sprijini un astfel de context este „contractarea” sau altfel spus „negocierea” condițiilor în care ești solicitat/îți propui să faci anumite acțiuni. De ce nu fac oamenii asta în mod obișnuit ? Este o altă discuție, care este legată de felul în care ei gândesc despre a „refuza” pe cineva sau despre presupusele consecințe nedorite ale unui eventual refuz.

Costel Coravu, Coaching Specialist

Revenind la primele două întrebări, vă propun să luăm pe rând:
Starea de stres/neliniște este legată de frica unor presupuse consecințe nedorite ale anumitor acțiuni/situații/circumstanțe. Asta înseamnă că este cauzată de un anumit fel de a gândi despre realitate.
Răspunsul/soluția pe care v-o propun (testată până acum pe mii de persoane) este conectarea la realitate. Și anume descrierea „obiectivă” a circumstanțelor/faptelor care sunt parte a situației în cauza. Ieșirea din capcană „iluziei” și racordarea la realitate este dificil de făcut de unul singur. Cel mai bine și mai eficace se face prin intermediul unui specialist în domeniu.
Starea de epuizare este cauzată în schimb de asumarea unui număr exagerat/disporportionat de activități (în raport cu capacitățile psihomotorii personale), motivată fie de dorința de a „dovedi” ceva cuiva (inclusiv sieși) fie de frica de a nu „supără” pe cineva (cu consecințele nedorite asociate).
Soluția pe termen scurt/de avarie este „oprirea” pentru o anumită perioada de timp a oricăror activități similare cu cele de până atunci, până când este cât de cât restaurată capacitatea psiho-motorie. Concomitent cu această oprire, pot fi efectuate abordări medicală sau paramedicale, care să susțină/grăbească procesul de recuperare.

Soluția pe termen lung este în primul rând modificarea modului de a gândi, a convingerilor proprii legate de percepția despre sine sau despre alții/cele din jur. Și cum de obicei este dificil că cineva să le conștientizeze de unul singur, este nevoie de un sprijin specializat acordat de un specialist.

Coach Costel Coravu, Quantica720 Health Reset Center

Știați că stresul îngrașă? Recomandările nutriționiștilor pentru a evita kilogramele în plus

Un cunoscut specialist în medicină holistică, dr. Jacob Barber, partener Quantica720 Health Reset Center, ne-a oferit un scurt și edificator interviu. El susține că nivelul stresului a ajuns în România comparabil cu cel al epidemiilor și este cauza principala a accidentului vascular cerebral și a atacului de cord.

Ce este stresul?
Stresul este modul organismului de a răspunde la orice fel de cerere sau amenințare, din interior sau din exterior
Care sunt cauzele stresului?

Posibile situații cauzatoare de stres: moartea unei persoane dragi, divorțul, pierderea unui loc de muncă, datorii financiare, căsătoria, o nouă situație de viață, îmbolnăvirea, probleme emoționale (depresie, anxietate, furie, durere, vinovăție, ) sau probleme la serviciu.
Ce se întâmplă atunci când apare stresul?
Stresul încetinește funcțiile fizice normale, cum ar fi sistemul digestiv și imunitar. Toate resursele pot fi apoi concentrate pe respirație rapidă, fluxul sanguin, vigilența și utilizarea musculară.
Care sunt efectele stresului?
Efectele pot fi iritabilitatea, anxietatea, depresia, durerile de cap, insomnia, demența și epuizarea glandelor suprarenale.

Dr. Jacob Barber, Specialist Medicină Holistică

Ce măsuri pot fi luate împotriva stresului?
Încercați mișcarea, exercițiul fizic este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le puteți face pentru a combate stresul, alături de complexul de vitamina B, plimbărilor în natură, evitarea cofeinei și a contactului cu televizorul/laptopul/telefonul.
Cum pot fi detectate cauzele stresului?
Devenind conștienți de faptul că sunteți copleșiți de atâtea schimbări în viață, treceți rapid de la distracție la tristețe sau de la optimism la depresie, experiementați lipsa apetitului, probleme de somn și dureri.
Cum poate fi evitat stresul?
Reduceți cofeina și zahărul. „Boost-ul” temporar de energie pe care vi-l oferă cafeaua și zahărul se sfârșește adesea cu o „prăbușire” a dispoziției și a energiei. Prin reducerea cantității de cafea, băuturi răcoritoare, ciocolată și gustări dulci în dieta dvs., vă veți simți mai relaxat și veți dormi mai bine. Evitați alcoolul, țigările și drogurile.
Cum poate fi eliminat stresul?
Încercați tehnici de relaxare, cum ar fi respirația sau meditația, păstrați un jurnal de stres și discutați cu un profesionist.
Cum poate fi evaluat nivelul stresului?
Există semne fizice la primul nivel, apoi aveți semnele emoționale la nivelul următor, iar ultimul nivel este depresia cronică.
Care sunt modalitățile de a evita sau de a preveni stresul?
Îndepărtați sursă stresului, schimbați perspectiva din care priviți o situație stresantă, reduceți impactul pe care stresul îl poate avea asupra corpului, găsiți modalități alternative de a face față situațiilor.
Care sunt modalitățile de a calma stresul?
Compania unei persoane dragi, o baie relaxantă, practicarea diverselor tehnici de relaxare, muzică.
Cum ne dăm seama că este nevoie de ajutor specializat?
Când o persoană este deprimată și singurul mod în care combate stresul este, de exemplu, cu ajutorul alcoolului, atunci ajutorul este urgent.
Cum a evoluat stresul în țară noastră în ultimii ani?
Nivelul stresului a ajuns la unul comparabil cu cel al epidemiilor și este cauza principala a accidentului vascular cerebral și a atacului de cord.

Dr.  Medicină Holistică Jacob Barber BARBER, Partener Quantica720 Health Reset Center

 

Tot despre combaterea stresului prin metode noi, moderne, ne vorbește Robert Constantin Savin, osteopat în cadrul Quantica Health Reset Center.

Stresul a devenit un termen generic și există mai multe variante de abordare. Există stres de tip mecanic sau fizic, psihic, emoțional, etc. Din punct de vedere funcțional, managementul stresului începe prin depistarea și izolarea factorului stresant. În funcție de tipul de stres cu care avem de-a face putem utiliza instrumentația specifică pentru a aborda în mod eficient acest tip de “afecțiune” modernă.

Robert Savin, Osteopat

Dacă vorbim de stresul mecanic, soluția este să îl înlăturăm, dacă este posibil, sau să antrenăm musculatura specifică pentru a face față cât mai bine acestuia în timpul efortului. Disfuncțiile cauzate de acest tip de stres pot fi abordate destul de ușor cu ajutorul osteopatiei, în special cea structurală.
Dacă natura stresului este una psihică, o abordare cu succes se face cu ajutorul osteopatiei cranio sacrale, care stimulează activitatea sistemului nervos parasimpatic, în cadrul căruia are loc refacerea tuturor structurilor. În cazul stresului de ordin emoțional, un randament extraordinar îl au ședințele de consiliere psihologică, coaching, etc.
Există posibilitatea ca un pacient să se încadreze în mai multe tipuri de stres simultan și atunci este indicată abordarea multilaterală, simultan sau consecutive, pentru rezultate maximizate.

Robert Constantin Savin, osteopat Quantica Health Reset Center