x


  • EUR
    4.8583
    USD
    4.1224
string(14) "moneyamppeople"

Top 20 de întrebări pentru startul unei afaceri

Doar două treimi din afacerile pornite reuşesc să ajungă la doi ani, iar mai mult de jumătate din ele nu reuşesc să sărbătorească nici măcar patru ani. De ce eşuează afacerile? Răspunsul nu e neapărat ghinionul, scriu redactorii Forbes. De fapt, afacerile dau chix dintr-o mulţime de motive, însă multe din cauza unor greşeli fundamentale: ideea de bază, strategia, punerea în practică a ideilor, sau chiar toate acestea.

Autor: Dumitru Sandulescu | Sursa: Tmctv.ro | Publicat: 22.11.2007, 13:15

Când vine vorba de pornirea unei afaceri, până şi Warren Buffet recunoaşte că oricine poate greşi, poate să nu îşi dea seama de unele oferte de care poate profita la maxim sau nu poate anticipa orice ameninţare. Şi asta pentru că sunt mult prea multe variabile de luat în calcul. Iar într-o economie din ce în ce mai competitivă, aceste variabile se schimbă mai des ca oricând.

Însă situaţia nu este fără scăpare. De fapt, puţină precauţie a ajutat întotdeauna la construirea celor mai mari imperii financiare. Trebuie doar să îţi pui nişte întrebări fundamentale, care pot schimba destinul afacerii tale. Răspunsurile trebuie să fie cât se poate de sincere şi foarte bine gândite. Nu amâna momentul şi gândeşte-te la ele înainte să începi să lupţi pentru o cauză pierdută.

Cea mai mare provocare nu o reprezintă însă aceste răspunsuri, ci trebuie să continui să îţi pui tot felul de întrebări pe măsură ce afacerea ta evoluează. Noi oportunităţi sau ameninţări pot apărea, iar ceea ce îţi imaginai la început cel mai probabil nu se va potrivi cu situaţia actuală. Aşa că actualizează-ţi răspunsurile în funcţie de context dacă vrei să rămâi pe primul loc cum au reuţit giganţii Wal-Mart, Microsoft sau General Electric. Până atunci, aruncă o privire asupra acestor întrebări.

1. Care este valoarea produsului meu?

Aceasta este prima şi cea importantă întrebare pe care trebuie să o ridici la pornirea unei afaceri. Dacă nu poţi să explici în cel mult trei propoziţii de ce proiectul tău este valoros şi de ce consumatorii ar avea nevoie de el, atunci afacerea nu are rost. Nu există nevoie pentru produsul tău, nu există nici cerere. Iar fără vânzări, afacerea este egală cu zero.

2. Se adresează produsul meu publicului ţintă?
 
Antreprenorii de multe ori sunt prea înflăcăraţi. Mulţi sunt atât de pasionaţi de ideea pe care o au, încât nu se mai asigură dacă piaţa căreia se adresează are nevoie şi poate susţine produsul sau serviciul oferit. Mai mult decât atât, nici investitorii nu vor fi atraşi de o idee inaplicabilă, mai ales pe o piaţă suprasaturată. Dacă nu există însă piaţa respectivă, ei consideră că pot creea una. Însă atenţie, este posibil să existe motive suficiente pentru care produsul nu există pe piaţă.

3. Cu ce se diferenţiază produsul meu de altele asemănătoare?

Foarte puţine companii sunt capabile şi îşi pot permite să facă scheme inteligente de marketing pentru a se deosebi de competiţie. Într-adevăr, Starbucks a reuşit să facă oamenii sa creadă că îşi doresc cocktail-ul de cafea ce coastă 4 dolari, iar Luis Vuitton a atras consumatorii către o geantă din denim de 1.500 de dolari, însă aceastea sunt doar câteva excepţii. Dacă vrei să câştigi, trebuie să oferi ceva cu adevărat valoros pe care adversarii tăi nu-l oferă. Cum ar fi: preţuri extrem de mici (Wal-Mart), design ingenios al produsului (Apple) sau produse ce uşurează stilul de viaţă (FedEx)

4. Cât de ameninţători ar putea fi cei care ar putea intra în competiţie?

Dacă ţi-ai dat seama de o afacere profitabilă, atunci poţi fi sigur că nici competiţia nu este prea departe de tine. Există anumite bariere care îţi pot apărea în cale, însă cu siguranţă cineva va găsi o cale să facă acelaşi lucru ca şi tine, dar mai repede, mai ieftin şi poate chiar mai bine. Dacă nu un adversar direct, atunci tehnologia alternativă. Gândeşte-te la ce a făcut aparatura foto digitală companiei Kodak şi încearcă să anticipezi cât mai bine ce se va întâmpla pe piaţă.

5. Cât trebuie să investesc în startul companiei?

Majoritatea afacerilor pică la scurt timp din cauza lipsei de capital. Gândeşte-te bine la câţi bani ai nevoie, şi mai adaugă ceva pe deasupra.

6. De câţi bani am nevoie în anii de început?

Fii prevăzător! Foarte multe companii se laudă cu planuri ce vor aduce milioane, însă prea puţine reuşesc să se menţină pe linia de plutire până când vin şi vremurile bune.

7. Cum îmi voi finanţa afacerea?

Ai câteva posibilităţi: vreo rudă mai apropiată, cardul de credit (cam periculos), apariţia unui investitor miraculos şi dacă într-adevăr eşti pornit mai există şi capitalul de risc. Uită de împrumutul bancar, măcar până când încep să apară nişte bani siguri. Dacă îţi poţi finanţa singur afacerea, cu atât mai bine. Însă nu uita niciodată să sincronizezi veniturile cu cheltuielile.

8. Care sunt atu-urile mele?

Dă-ţi seama cu ce ieşi în evidenţă şi profită de asta. Nu te abate de la calităţile produsului, altfel rişti să te pierzi pe undeva pe drum printre atâtea posibilităţi.

9. Care sunt slăbiciunile mele?

Nu poţi şti totul într-o afacere. Lasă-i pe alţii să se ocupe de ce nu poţi face tu şi economiseşte ce ai mai bun pe principiul “Mulţumelte-te cu ce ai”. Găseşte-ţi parteneri de încredere să se ocupe de restul.

10. Câtă putere deţin distribuitorii?

Să îţi convingi publicul să îţi cumpere produsul poate fi şi atât destul de greu, fără să îţi mai dea bătaie de cap şi distribuitorii. Regula de bază: Cu cât ai mai puţini, că atât ai mai mult control asupra lor. Însă ai grijă nici să nu pici în extrema opusă: preţ mic şi calitate slabă

11. Câtă putere are publicul ţintă?

Nu este prea plăcut să fii nevoit să reduci preţul produsului, cu toate că ai vânzări foarte bune. Însă publicul te poate obliga să faci asta, aşa că încearcă să nu laşi lucrurile să iasă de sub controlul tău.

12. Cum ar trebui să îmi vinzi produsul?

Nu există o soluţie unică, care se poate aplica în orice situaţie. Te poţi îndrepta către vânzarea directă, către distribuitori, dar poţi combina şi ambele modalităţi. Orice cale ai alege, ai grijă să fie în concordanţă cu strategia ta de business.

13. Cum ar trebui să fac reclamă la produs?

Companiile tinere trebuie să se facă auzite şi cunoscute. Stabileşte-şi strategia şi banii pe care îi poţi investi.

14. Cât va creşte afacerea?

Bill Gates a investit o mulţime de bani în primul exemplar al Microsoft Office, însă restul copiilor nu l-au costat mai nimic. Ce fel de afaceri nu rentează din acest punct de vedere? Cel mai probabil serviciile. Necesitatea forţei de muncă creşte direct proporţional cu veniturile.

15. Care sunt scopurile financiare?

Nu poţi conduce dacă nu ai o destinaţie. Sunt două momente cruciale: când veniturile depăşesc cheltuielile şi când reuşeşti să îţi recuperezi investiţia iniţială. Nu exagera în privinţa proiecţiilor financiare. Dacă visezi la prea mult, investitorii ar putea fugi.

16. Cât vor plăti consumatorii?

Întrebarea este de importanţă capitală aşa că angajează-ţi câţiva consultanţi care te-ar putea sfătui cum să ajuni la preţul cel mai bun.
 
17. Cum îmi protejez drepturile de autor?

Ia-ţi un brevet de invenţie pentru a-ţi proteja produsul înainte ca altcineva să îţi fure ideea. Este posibil să mai ai nevoie de ceva timp până lansezi  produsul final pe piaţă-

18. Cum îmi menţin angajaţii mulţumiţi?

Oferă  bonusuri pentru a-ţi păstra angajaţii şi plăteşte-i conform rezultatelor pe care le au. Pune dead-line-uri sau target-uri şi răsplăteşte-i pentru efortul depus. Pe scurt, respectă-i pe cei ce muncesc pentru tine.

19. Cât de încăpăţânat sunt în afacerea asta?

Planifică-ţi mişcările din timp şi fii pregătit să dai tot ce ai mai bun dacă vrei să reuşeşti. Clarifică-ţi exact punctul până la care vrei să ajungi.

20. Când se termină totul?

Să îţi faci o afacere pe care să o vinzi apoi altcuiva sau să mergi până la capăt? Asta trebuie să clarifici. Pe scurt, ce vrei să obţii de la afacere: câţiva bănuţi sau un imperiu?