ALERTĂ! ”Prima casă” devine „O familie, o casă”

Ministerul Finanțelor Publice propune printr-un proiect de act normativ modificarea Programului „Prima casă” și redenumirea acestuia în Programul „O familie, o casă” astfel încât acest program guvernamental să fie mai bine orientat spre caracterul social.

Astfel, se vor revizui condițiile de accesare prin introducerea unui prag de venit pentru beneficiari și a prețului maxim de achiziție al locuinței care poate fi achiziționată în cadrul Programului. În același timp, se propune acordarea de subvenții de dobândă constând în reducerea ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil cât și pentru familiile cu doi sau mai mulți copii.

„Am finalizat Programul O familie, o casă, în urma consultărilor intense și constructive cu reprezentanții Băncii Naționale a României. Inițiativa guvernului are în primul rând un caracter social, deoarece ne dorim să venim în sprijinul persoanelor cu venituri reduse. Totodată, ne-am gândit să ajutăm familiile tinere să își cumpere o locuință decentă. În egală măsură, susținem sectorul construcțiilor şi nu numai în condițiile în care programul va avea efecte benefice în toată economia, va asigura menținerea sau înființarea de noi locuri de muncă și va ajuta la dezvoltarea afacerilor”, a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.

Prin acest act normativ se propune completarea și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului ”Prima casă” și redenumirea în programul „O familie, o casă”, după cum urmează:

– În ceea ce privește condițiile de eligibilitate ale beneficiarilor în cadrul Programului, la data solicitării creditului garantat, veniturile nete lunare ale fiecărui beneficiar individual sau ale beneficiarului împreună cu soțul sau soția, după caz, nu pot depași valoarea de 4.500 lei.

– pentru familiile cu copii, la data solicitării creditului garantat veniturile nete lunare ale familiei nu pot depăși valoarea de 7.000 lei.

– pe durata contractului de credit obținut în cadrul Programului să nu dobândească individual sau împreună cu familia o cotă de peste ½ inclusiv dintr-o altă locuință situată în mediul urban, cu excepția celor dobândite prin moștenire. În cazul în care survine o modificare în acest sens după intrarea în Program, în termen de 12 luni de la apariția acestei situații, trebuie să decidă asupra deținerii locuinței din Program sau altei locuințe și să notifice această decizie Finanțatorului și fondurilor de garantare, cu prezentarea documentelor care atestă înstrăinarea.

– În ceea ce privește condițiile financiare, avansul minim să fie de 5 % din prețul de achiziție al locuinței sau din valoarea costului de construire al locuinței, acesta reprezentând diferența dintre prețul de achiziție al locuinței rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare sau valoarea din contractul de antrepriză și finanțarea garantată. Prețul de achiziție a locuinței este de maximum 70.000 EUR echivalent lei la cursul BNR valabil la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de antrepriză, iar valoarea finanțării garantate este de maximum 66.500 EUR echivalent lei, dar nu mai mult decât valoarea rezultată din raportul de evaluare a locuinței sau valoarea rezultată din devizul estimativ de lucrări, anexă la contractul de construire a locuinței, exclusiv avansul plătit de beneficiar.

Se propune ca în cadrul Programului să se acorde următoarele subvenții:

(a) reducerea cu 0,5 puncte procentuale a ratei dobânzii creditului garantat pe toată durata Programului pentru familiile cu un singur copil.

(b) reducerea cu 1 punct procentul a ratei dobânzii creditului garantat pentru familiile cu doi sau mai multi copii.

Acordarea subvențiilor se verifică anual și este condiționată de încadrarea în veniturile nete lunare menționate anterior.

De asemenea, subventia acordată în cadrul Programului nu se poate cumula cu alte facilitãți acordate din fonduri de la bugetul de stat pentru spațiul de locuit, respectiv închirieri sau cumpãrarea de locuințe, așa cum este prevăzut pentru anumite categorii de salariați, ca de exemplu cele adoptate prin legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, completată cu Legea nr. 288/2018 prin care poliţistul care îndeplineşte condiţiile de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie şi care contractează un credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuinţe beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie/pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului. În această situaţie, compensaţia lunară pentru chirie se acordă în cuantumul prevăzut la art 31 alin. (1) din legea 360/2002 (compensaţie pentru chirie de până la 50% din salariul de baza), dar nu poate depăşi rata lunară plătită pentru creditul ipotecar/imobiliar.

În privința costurilor de subvenție a dobânzii s-a făcut o simulare a impactului pe buget luând în calcul o valoare maximă a creditului de 332.500 (95 % din 350.000 lei), cu rata dobânzii variabile (IRCC plus 2%), cu o subvenție a dobânzii de 1,0 % pe an.

 

Pe termen mediu, subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului pe o perioada de 5 de ani (2019-2023) este în suma de 0,24 mld. lei.

 

Pe termen lung, pe o perioadă de 20 ani (2019-2039) subvenția de dobândă estimată a se plăti în cadrul Programului este în suma de 2,53 mld. lei.

 

Mecanismul de subvenționare a dobânzii se va realiza pe baza unei cereri pe care beneficiarul Programului urmează să o depună la fondul de garantare de la care a obținut garanția statului pentru creditul contractat prin Program, urmând ca procedura prin care se acordă subvenția, inclusiv termenele și condițiile de acordare sa fie detaliate și aprobate prin Ordin al ministrului finanțelor publice. Plata subvenției de dobândă se realizează din sumele alocate cu această destinație în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni generale.

 

– De asemenea, se propune ca pe lângă Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii să se mandateze și Fondul Român de Contragarantare în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru achiziţia unei locuinţe în cadrul Programului.

– Totodată, prin prezentul act normativ se propune ca beneficiarii eligibili în cadrul Programului să poată refinanța creditele obținute prin alte instrumente de finanțare, cu excepția altor credite acordate in cadrul Programului. Astfel se dă posibilitatea ca beneficiarul să acceseze un nou credit în afara programului ”Prima casă”, de la orice instituție de credit pentru refinanțarea celui contractat în cadrul Programului. În acest caz finanţatorul, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba refinanțarea creditului garantat de stat, precum şi ridicarea temporară a interdicţiei de grevare asupra locuinței achiziționate sau construite în cadrul Programului, în vederea înscrierii unei noi ipoteci în favoarea instituției de credit care acordă refinanțarea, cu condiţia achitării integrale a creditului garantat în cadrul Programului.

– Pentru clarificarea unor aspecte privind legislaţia aplicabilă solicitărilor de acordare a unei finanţări garantate în cadrul programului ”Prima casă” aflate în curs de analiză la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, se propune ca acestea să fie soluţionate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii lor. De asemenea, în ceea ce privește prevederile privind refinanțarea creditelor, se propune ca acestea să se aplice în cazul tuturor creditelor garantate acordate în cadrul Programului.

Programul guvernamental ”Prima Casă” a fost lansat în iulie 2009, reprezentând o măsură cu caracter social, cu obiectivul de a susține sectoarele economice prioritare, precum și deblocarea procesului de creditare, în contextul efectelor negative pronunțate generate de declanșarea crizei financiare la nivel global. Programul a avut o contribuție pozitivă pentru activitatea de creditare a populației, inclusiv prin reorientarea fluxului de credite ipotecare către împrumuturile în monedă națională, începând cu august 2013.

De la începutul anului până la sfârșitul lunii iulie 2019, din plafonul total de garantare alocat pentru anul 2019 de 2.000 milioane lei, au fost acordate un număr de 11.427 garanții și promisiuni de garantare în valoare totală de 1.157,6 milioane lei. De la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii iulie 2019, au fost acordate 279.179 garanţii și promisiuni de garantare, în valoare totală de 24.879,32 milioane lei. Până în prezent au fost executate un numar de 848 de garanții, în valoare de 67,8 milioane lei, din care s-a recuperat de către ANAF suma de 23 milioane lei.

Conform datelor furnizate de Banca Națională a României, volumul împrumuturilor acordate prin Programul Prima Casă a dobândit o dimensiune sistemică, reprezentând 45 la sută din stocul creditelor ipotecare (34 miliarde lei, martie 2019), respectiv 31 la sută din fluxul de credite ipotecare noi (3,8 miliarde lei – flux cumulat pe o perioadă de 12 luni până la martie 2019).

În acest context, Consiliul General al Comitetului Național pentru Supravegherea Macroprudențială (CNSM) a emis Recomandarea nr. R/1/2018, adresată Guvernului României, în vederea recalibrării programului „Prima Casă” din punct de vedere social, prin revizuirea condițiilor de accesare a acestui program, cu menținerea unui grad de îndatorare sustenabil. Conform recomandării CNSM, este necesară reorientarea programului către persoanele cu venit până într-un anumit plafon, asigurând astfel o disponibilitate mai mare a fondurilor pentru persoane care nu pot accesa un împrumut imobiliar standard.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed