Curtea de Conturi: Abaterile se perpetuează la ministerul care dorește ”naționalizarea” stadionului Arcul de Triumf!

Ministerul Tineretului și Sportului, instituția care dorește să acapareze stadionul de rugby Arcul de Triumf, ridicat după o investiție de aproape 30 milioane de euro, nu a respectat prevederile legale cu privire la efectuarea inventarierii generale a patrimoniului, a evidențiat în mod deficitar în contabilitate a unor drepturi de creanță, și a uitat să depună „Declarația rectificativă” pentru corectarea Declarației 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” privind obligațiile de plată la salariile aferente lunii septembrie 2019, conform unui Raport al Curții de Conturi pe anul 2019.

 

SURSE: Percheziții la zeci de firme și instituții publice apropiate de Darius Vâlcov

 

 

Deficiențe în contabilitate

 

În ceea ce privește exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare au fost constatate deficiențe privind modul de evidențiere în contabilitate a unor drepturi de creanță, respectiv:
– menținerea, în mod eronat, în contul „Contribuțiile angajatorilor pentru concedii și indemnizații”, a sumelor reprezentând indemnizații pentru concedii medicale plătite de MTS, aferente perioadei august-decembrie 2017 și ianuarie-mai 2018, în sumă de 93 mii lei, pentru care ministerul a depus cereri la CASMB, prin care a solicitat restituirea acestora. În timpul misiunii de audit, abaterea a fost remediată, suma fiind înregistrată în contul „Debitori”;
– neînregistrarea în evidența contabilă a sumei de 115,5 mii lei, reprezentând rentă viageră plătită necuvenit și stabilită prin sentință judecătorească în sarcina moștenitorilor legali ai beneficiarului acesteia. Abaterea a fost remediată în timpul misiunii de audit.

 

 

Ministrul Voiculescu demontează o minciună rostogolită de PSD-iști

 

 

Ilegalități

Referitor la calitatea gestiunii economico-financiare, Curtea de Conturi a constatat că MTS nu a respectat prevederile legale cu privire la efectuarea inventarierii. Astfel, procesul-verbal privind rezultatele inventarierii generale a patrimoniului pe anul 2019 a fost încheiat de către Comisia de inventariere fără a avea avizul conducătorului Compartimentului financiar-contabil, iar Registrul-inventar a fost completat la data de 31.12.2019 cu soldurile din balanța de verificare întocmită la această dată, fără a fi avute în vedere și rezultatele inventarierii.

 

Abateri care se perpetuează

 

Raportul Curții de Conturi susține că abaterile constatate în misiunile de audit financiar efectuate în anii precedenți, pentru înlăturarea cărora Curtea a emis decizii, s-au perpetuat și în anul 2019, dintre care sunt enumerate:

• nefinalizarea operațiunii de reevaluare a activelor aflate în patrimoniul MTS și al unităților subordonate, conform prevederilor legale;

• neclarificarea unor investiții în curs, începute cu mult timp în urmă și nefinalizate până la data auditului;

• efectuarea inventarierii generale a patrimoniului fără respectarea în totalitate a dispozițiilor legale specifice;

• neclarificarea situației juridice a imobilului din Brașov, aflat în patrimoniul Casei de Cultură a Studenților Brașov;

• deficiențe privind verificarea modului în care s-a realizat administrarea domeniului public de către Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bistrița-Năsăud;

• neluarea tuturor măsurilor în vederea controlului menținerii destinației bazelor sportive din domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, precum și a celor care au aparținut domeniului public și care au intrat în circuitul privat după anul 1989;

• deficiențe în funcționarea operativă și omologarea bazelor sportive și înscrierea acestora în Registrului bazelor sportive omologate;

• nefinalizarea activității de identificare, evaluare și reflectare în patrimoniu a situației actuale a imobilelor destinate activității sportive aflate în patrimoniul public sau privat al statului, precum și a celorlalte baze sportive aflate pe teritoriul României;

• nefinalizarea operațiunii de instituire a cadrului organizatoric necesar desfășurării activităților de control al modului în care se respectă obligația unităților administrativ-teritoriale de a menține destinația de centre de agrement a imobilelor transferate în patrimoniul și administrarea unităților administrativ-teritoriale;

• neconcordanța dintre datele din Inventarul bunurilor aflate în domeniul public al statului aprobat prin hotărâre de guvern și datele din evidența contabilă a MTS, inclusiv neconcordanțele constatate la nivelul direcțiilor județene pentru sport și tineret. Neînscrierea MTS în Cartea funciară a statului român ca proprietar tabular a unor imobile de natura clădirilor/construcțiilor și terenurilor;

• neefectuarea analizei în vederea dispunerii măsurilor legale pentru recuperarea eventualelor sume constând în venituri/penalități/daune cuvenite direcțiilor județene pentru sport și tineret sau în sume decontate necuvenit de către direcțiile județene ca urmare a derulării tuturor contractelor de colaborare încheiate în perioada 2003-2004 pentru reabilitarea/modernizarea, întreținerea și utilizarea bazelor materiale ale unor tabere școlare;

• neorganizarea și neconducerea evidenței contabile a drepturilor constatate, respectiv a veniturilor și creanțelor potențial cuvenite instituției de la plătitorii de taxe și accize din alcool și tutun, care aveau obligația de a vira la dispoziția acesteia o cotă de 1% din cuantumul sumelor datorate bugetului de stat, conform prevederilor legale;

• inexistența unor documente de colaborare între Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret (ANST) și MTS, precum și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, actualmente Ministerul Educației Naționale, în ceea ce privește organizarea taberelor școlare;

• neîntreprinderea de către MTS, în termenul legal de prescripție, a demersurilor de recuperare a sumei de 3.838,7 mii lei, datorată de Compania Națională Loteria Română SA, în temeiul prevederilor Legii nr. 69/2000 a educației fizice și sportului, reprezentând creanța aferentă perioadei cuprinse între luna decembrie 2004 și întreg anul 2005, ce a avut ca efect pierderea acestui drept de creanță. Pentru acest prejudiciu, MTS a formulat plângere penală de constituire ca parte civilă în procesul penal;

• neînregistrarea în evidența contabilă a instituției a pierderii sumei de 713,6 mii lei, pierdere produsă prin neîntreprinderea de către MTS, în termenul legal de prescripție, a demersurilor pentru punerea în executare a unei sentințe penale;

• nerespectarea dispozițiilor conducerii MTS, emise în vederea recuperării prejudiciului creat prin nedispunerea de către entitatea auditată, în termenul legal de prescripție, a măsurilor legale în vederea recuperării unui drept de creanță în valoare estimată de 16 mii lei;

• neînregistrarea în evidența contabilă, conform prevederilor legale, a valorii bunurilor constatate lipsă la inventar cu ocazia inventarierii, precum și neclarificarea unor sume înregistrate în evidența analitică a conturilor de debitori;

• nerecuperarea prejudiciului constatat în urma controlului efectuat în anul 2012 de către Biroul de audit intern la Federația Română de Patinaj. Pentru prejudiciul în sumă de 1.105 mii lei și pentru dobânzile aferente, MTS a solicitat să se constituie parte civilă în dosarul penal deschis în acest caz;

• nerecuperarea unui prejudiciu stabilit de instanță în sarcina unor persoane fizice. Din despăgubirile civile și cheltuielile de judecată în sumă de 2.737 mii lei, stabilite de instanță, MTS a recuperat până la data auditului suma de 333 mii lei;

• nerecuperarea unui prejudiciu, estimat la suma de 429 mii lei, reprezentând creanțe de recuperat de la Federația Română de Arte Marțiale de Contact, pentru care există un proces pe rolul Tribunalului București, suspendat până la soluționarea definitivă a unui dosar penal deschis în această cauză. În cazul dosarului penal, MTS a solicitat să se constituie parte civilă;

• neîntreprinderea, de către MTS, în termenul legal de prescripție, a demersurilor de recuperare a sumei de 672,5 mii lei, reprezentând creanță aferentă anului 2006, datorată de SC Stanley Bet SRL, care a avut ca efect respingerea de către instanță a cererii formulate de MTS ca prescrisă. Pentru prejudiciul în cauză, MTS a formulat plângere penală;

• deficiențe privind modul de acordare a rentelor viagere;

• deficiențe în efectuarea demersurilor legale pentru recuperarea sumelor aferente concediilor medicale plătite salariaților din bugetul MTS. Valoarea estimată a abaterii constatate este de 93 mii lei;

• nefinalizarea implementării standardelor de control intern;

• deficiențe cu privire la activitatea de audit public intern desfășurată la nivelul unităților subordonate MTS.

În urma misiunilor de audit financiar efectuate de camerele de conturi județene la 18 entități din subordinea MTS au fost constatate o serie de abateri ce privesc:

• elaborarea și fundamentarea proiectului de buget propriu, precum și autorizarea, legalitatea și necesitatea modificărilor aduse prevederilor inițiale ale bugetelor publice;

• exactitatea și realitatea datelor reflectate în situațiile financiare;

• organizarea, implementarea și menținerea sistemelor de management și control intern (inclusiv audit intern);

• modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetului general consolidat în cuantumul și la termenele prevăzute de lege;

• calitatea gestiunii economico-financiare, respectiv abateri de la prevederile legale referitoare la: o efectuarea inventarierii și a reevaluării tuturor elementelor patrimoniale în termenul prevăzut de lege, înregistrarea în evidența contabilă a rezultatelor acestora, precum și înregistrarea în evidențele cadastrale și de publicitate imobiliară; o angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare în concordanță cu prevederile legii bugetare și cu destinația stabilită; creanțe și datorii raportate prin bilanț și celelalte anexe ale situațiilor financiare.

Chestiunea stadionului de rugby

Ministrul UDMR al Tineretului și Sportului, Eduard Novak, dorește ”naționalizarea” stadionului de rugby Arcul de Triumf, din București, pe motiv că o investiție a statului român de ”40 de milioane de euro” nu se poate adresa unui singur sport, dar în același timp discută cu autoritățile locale din Miercurea Ciuc cedarea de către Ministerul Tineretului și Sportului a patinoarului „Vákár Lajos”.

 

Avem astfel două abordări ale ministrului UDMR, Eduard Novak. Pe de-o parte, dorește ca Ministerul Tineretului să controleze tot ce se întâmplă la Arcul de Triumf, adică să aglomereze baza sportivă și cu alte sporturi, deși de peste 100 de ani în acel loc se dispută doar meciuri de rugby. Iar pe de altă parte, cedează o bază a ministerului către autoritățile locale pentru că acestea sunt mai capabile să administreze arena. În cazul stadionului de rugby, în care s-au investit 30 de milioane de euro pentru construcție, Federația Română de Rugby nu cere proprietate ci doar drept de folosință gratuită. De altfel, federația a fost nevoită, din considerente birocratice, să semneze că renunță la dreptul de folosință cât stadionul vechi este demolat și ridicat cel nou. Acum, Ministerul Tineretului o deposedează ce acest drept dorind să facă la înființeze Complexul Arcul de Triumf. În felul acesta, rugby-ul urmând să rămână fără casa sa de peste 100 de ani pentru că noul complex ar putea găzdui și alte sporturi, inclusiv meciuri de fotbal din Liga 1.

 

Noul stadion de la Șosea a fost demolat și refăcut, după o investiție de 30 de milioane de euro, în vederea Campionatului European de fotbal 2020. Înainte de demolare, Federația Română de Rugby a investit 2,5 milioane de euro în vechea arenă, din bani proprii și din finanțări externe, inclusiv de la forul mondial de rugby. Se pune întrebarea dacă în lipsa dreptului de folosință gratuită a noului stadion, o parte din acei bani nu vor fi ceruți înapoi.

 

Federația de Rugby a obținut  în 2002, prin Hotărâre de Guvern, folosința gratuită a bazei de patru hectare pe 49 de ani, până în 2051. Până atunci, baza a fost administrat de Ministerul Tineretului și Sportului, prin Complexul Sportiv Național București. În anii următori, baza de la Șosea s-a schimbat radical, în urma investițiilor de 2,5 milioane de euro, dar a venit momentul Campionatul European de Fotbal. Pe lângă Arena Națională, România a pregătit alte trei stadioane care să fie utilizate ca antrenament: Ghencea, Giulești și Arcul de Triumf. Federația de rugby a recurs, pe cheltuiala ei, demolarea Arcului de Triumf, renunțând inclusiv, cât se reconstruiește arena, la dreptul de folosință gratuită. Doar că la finalizarea noii baze, ministrul Novak a decis ca arena să fie a ”tuturor”. Rugby-ul a rămas astfel cu gura umflată.

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed