Finanțele lui Teodorovici și Vâlcov încalcă cu bună știință Constituția și tratatul UE. Un exemplu elocvent

Deficitul structural prevăzut de Guvern pentru acest an este de de 2,8% din PIB, cu 0,1% peste anul trecut, conform Programului de Convergență 2019-2022, document aprobat de Cabinetul Dăncilă în ședința de miercuri, 8 mai. Asta înseamnă că se continuă cu încălcarea Constituției României și a Tratatului UE, care prevede un deficit structural de maxim 1%. Ce este acest deficit structural? Deficitul bugetar consolidat are două componente: una ciclică, care depinde de influența ciclului economic (expansiune sau recesiune) și una structurală. Aceasta din urmă este cea care furnizează o imagine clară a situației fiscale din economie nedistorsionată de influența ciclului economic. Practic, când se fac calcule privind deficitul bugetar (cheltuieli peste venituri) raportat la PIB, se urmărește cât ar însemna această pondere dacă economia ar crește cu o rată normală. Rezultatul este acel deficit structural. Dacă economia crește, deficitul structural este mai mare decât cel bugetar. În cazul în care apar dificultăți economice, acest deficit devine mai mic decât cel structural. Conform documentului amintit, România va avea un deficit bugetar ESA (calculat după metodologie europeană) de 2,8% din PIB, în scădere de la 3%, cât a fost în 2018, și un deficit structural de 2,8% din PIB, cu 0,1% peste anul trecut. Creșterea economică așteptată este de 5,5%.

 

”Creșterea deficitului structural în 2019 cu 0,1 pp. și cu 0,2 pp. în 2020 (atingând un nivel de 3% din PIB) reflectă măsurile one-off, pozitivitatea output gap-ului și componenta ciclică. Totuși, estimăm că deficitul structural va intra pe o traiectorie de ajustare către MTO începând cu anul 2021, atingând în 2022 la un nivel de 2,4% din PIB. Devierea de la MTO s-ar produce în condițiile menținerii, pe întreg orizontul de planificare, a unui nivel sustenabil al datoriei publice de sub 38% din PIB, România înregistrând în anul 2018 un procent al datoriei publice de 35,0%, în scădere față de anul 2017 cu 0,2pp”, se spune în documentul amintit.

 

 

Menținerea obiectivului bugetar pe termen mediu (celebrul MTO) este necesară pentru a preveni creșterea deficitului nominal peste 3% din PIB în situația deteriorări situației economice.
Consiliul UE a hotărât, în conformitate cu articolul 121 alineatul (4) din Tratatul privind
funcționarea Uniunii Europene că, începând cu anul 2016, în cazul României, a avut loc o
abatere semnificativă de la MTO (ținta deficitului structural este de -1% din PIB, conform Compactului Fiscal).

 

”Încălcarea acestei obligații ce revine României în conformitate cu art. 148 alin. (2) și (4) din Constituție, cea de menținere a unui deficit structural sub 1% din PIB rezultă și din Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din data de 27 noiembrie 2018 în scopul corectării abaterii semnificative constatate de la traiectoria de ajustare în vederea atingerii obiectivului bugetar pe termen mediu în România (MTO). Anterior, Consiliul a adresat României o recomandare de ajustare structurală anuală de 0,8% din PIB atât pentru 2018, cât și pentru 2019, în cadrul procedurii abaterii semnificative de la MTO”, se arată în sesizarea pe care președintele Klaus Iohannis a făcut-o Curții Constituționale imediat după ce Guvernul a adoptat proiectul de buget pe 2019.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed