AcasăPoliticImperiul de presă controlat de Viktor Orban în Transilvania se prăbușește: 70%...

Imperiul de presă controlat de Viktor Orban în Transilvania se prăbușește: 70% dintre ziariști au fost concediați

Asociația Mediater, prin care partidul FIDESZ condus de Viktor Orban controlează mare parte a presei de limbă maghiară din România, concediază două treimi dintre jurnaliștii care lucrează la ziarele sale, iar la nivelul grupului de firme vor avea loc disponibilizări de 70% începând cu luna ianuarie, transmite publicația independentă Transtelex.

Concedierile au loc pe fondul crizei economice care se manifestă deja în Ungaria, unde bugetul de stat este supus unor presiuni majore pentru a face față inflației galopante și crizei energetice.

Conducerea holdingului media, finanțat din banii contribuabililor maghiari, nu a reușit să-l facă viabil nici cu cele douăzeci de milioane de euro primite de la înființare, astfel că se pot aștepta mai multe disponibilizări în cursul anului viitor.

Reamintim că presa de limbă maghiară din România e controlată aproape în totalitate de Budapesta după ce UDMR a acceptat ca guvernul Viktor Orban să finanțeze publicațiile de tradiție din Transilvania.

Instrumentul prin care Budapesta a preluat controlul asupra spațiului mediatic de limbă maghiară din România este Asociația pentru Spațiul Media Transilvan (Erdélyi Médiatér Egyesület), care a primit finanțări totale de peste 20 de milioane de euro direct de la bugetul Ungariei pentru trustul său de presă.

O investigația Atlatszo din 2021 arată că Asociația pentru Spațiul Media Transilvan (Mediater) a primit o finanțare record din partea guvernului maghiar, de 20 de milioane de euro în câțiva ani. Datorită acestor fonduri, în câțiva ani asociația, până atunci necunoscută, a devenit de departe cel mai mare trust media din presa maghiară din Transilvania, cu un portofoliu atât de extins încât e mai ușor să enumerăm organizațiile media care nu fac parte din aceasta, scria la acel moment jurnalistul Zoltan Sipos.

Contrar așteptărilor, grupul de firme operat de Asociația Transylvanian Médiatér nu va face concedieri doar în redacțiile ziarelor tipărite, ci și în cadrul publicațiilor online și posturilor de radio pe care le controlează, potrivit Transtelex.

Cea mai mare companie a trustului de presă finanțat de contribuabilii maghiari, Prima Press Kft. din Székelyudvarhely, a anunțat în urmă cu mai bine de două săptămâni că va suspenda publicarea și distribuirea produselor sale tipărite – Krónika, Székelyhon, Székely Hírmondó, Heti Hirdető, Nőileg – începând cu 30 decembrie 2022.

Au fost concediați redactorii, corectorii, corectorii, lucrătorii tehnici care au legătură cu paginile tipărite și distribuția. Dar concedieri au loc pe scară largă: doar o treime din cei aproximativ nouăzeci de jurnaliști cu normă întreagă vor rămâne angajați la holdingul media care operează multe ziare și posturi de radio.

Potrivit informațiilor Transtelex, la cotidianul Kronika (lansat încă din 1999) doar 6 dintre cei 17 jurnaliști cu normă întreagă vor rămâne angajați. De asemenea, redacția din Cluj a ziarului va fi închisă.

Cotidianul și portalul de știri Székelyhon vor suferi, de asemenea, reduceri semnificative de personal. Doar unul dintre cei trei jurnaliști de la redacția din Târgu Mureș va mai rămâne la post din ianuarie, iar redacția Târgu Mureș va fi închisă. Potrivit informațiilor Transtelex, din cei o duzină de jurnaliști cu normă întreagă ai cotidianului Székely Hírmondó, care a fost achiziționat în urmă cu doar câteva săptămâni, doar doi vor rămâne angajați.

De valul de disponibilizări nu scapă nici portalului Főtér.ro. Potrivit informațiilor de la Magyar Hang , vor fi concediați și fotografii care lucrează pentru ziarele tipărite și pentru site-urile online.

În plus, concedieri vor avea lor și la posturile de radio, care teoretic sunt profitabile. La Gaga Rádió din Târgu Mureș vor fi concediați cel puțin doi redactori de știri și crainici, precum și întregul personal al programelor de weekend. La Gaga Rádió din Sfântu Gheorghe, cel puțin trei persoane au fost anunțate că vor fi concediate începând cu luna ianuarie, și vor fi disponibilizări și la Gaga radio din Gheorgheni.

Mai mulți angajați au declarat pentru Transtelex că nu faptul disponibilizărilor, ci amploarea acestora a fost o surpriză neplăcută pentru ei. „Știam de mai bine de două săptămâni că vor fi disponibilizări. Dar nu ne așteptam să se despartă de atât de mulți oameni. Iar motivul este pur și simplu că nu sunt bani”, a declarat unul dintre ei.

„Acești oameni au fost descurajați de incertitudine. Nu există nicio garanție că disponibilizările de 70 la sută nu vor fi urmate de alte concedieri anul viitor. Ni s-a spus doar că va avea loc o reproiectare a familiei de ziare. Dar adevărul este că holdingul media maghiar din Transilvania s-a prăbușit. În noile condiții, va fi foarte greu să faci muncă jurnalistică de calitate”, a declarat un ziarist sub protecția anonimatului.

László Nemes, directorul general al Prima Press Kft. considerată nava amiral a trustului de presă, care mai editează Krónika și Székelyhon, a declarat pentru Transtelex că încă nu s-a decis câți angajați vor fi concediați de la 1 ianuarie.

„Șaptezeci la sută nu este un număr exact, ci doar un ordin de mărime. Reorganizarea este în curs de desfășurare. Dar explicația pentru numărul mare de disponibilizări este că lichidăm rețeaua de livrare a ziarelor tipărite, odată cu încetarea tipăririi publicațiilor”, a declarat acesta. Când a fost întrebat despre faptul că nu doar distribuitorii de ziare, ci și două treimi dintre jurnaliști vor fi concediați, László Nemes a întrerupt conversația.

”Prăbușirea poate fi strâns legată de faptul că grupul de întreprinderi nu a fost capabil să se descurce pe propriile picioare după înființarea sa în 2018 și continuă să se bazeze pe fondurile bugetare maghiare. Cu toate acestea, Budapesta a început deja să închidă robinetele cu bani anul trecut, iar având în vedere situația economiei maghiare, perspectivele pentru anul viitor sunt și mai sumbre pentru Asociația Mediater din Transilvania”, arată publicația independentă Transtelex.

Ultimele Articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.