În criză,românii nu renunţă la mâncare. Doar la calitatea acesteia. Preţurile rămân la fel de mari.

Criza nu a afectat apetitul consumatorului român pentru alimente. Se cumpără în continuare la fel de mult ca în perioada de boom economic. Diferenţa este că în loc să renunţe la cantitate, românii renunţă la calitate. Drept urmare, se vând cu precădere produsele ieftine şi foarte ieftine. „La produsele alimentare evoluţia vânzărilor a fost stabilă, ca număr de bucăţi comercializate. Dar vânzările au scăzut, pentru că lumea s-a dus către cel mai mic preţ”, a declarat într-o conferinţă organizată de Ziarul Financiar, Alexandru Vlad, director executiv Selgros cash&carry. Potrivit acestuia, în cadrul reţelei pe care o conduce , cele mai semnificative scăderi ale vânzărilor s-au înregistrat în zona de electrice şi electrocasnice. „Şansa de revenire a vânzărilor la bunurile de folosinţă îndelungată va fi foarte mică”, mai spune şeful lanţului de magazine cash&carry.

 

De ce avem mâncare scumpă

 

Indiferent că vorbim de produse alimentare de cea mai bună calitate, sau de mărfuri de o calitate îndoielnică, Vlad recunoaşte că mâncarea din magazinele româneşti este scumpă. Aceasta în condiţiile în care pe rafturi predomină alimentele „made in Romania”. „Aproximativ 80-95% din ce se vinde sunt alimente produse în România. Pe tot lanţul de producţie marjele sunt mici, dar preţurile sunt în continuare mari, iar explicaţiile sunt următoarele. Spre deosebire de celelate state din Europa care au TVA diferenţiat la mâncare, în România TVA-ul este foarte mare, de 24%. Un al doilea motiv constă în faptul că lanţul de producţie nu începe din România, astfel că începe deja scump. Problema este că materia primă folosită de producătorii români este importată”, explică Alexandru Vlad.

 

Evoluţia retailului

 

În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de retail, managerul Selgros apreciază faptul că „piaţa nu va creşte, dar nici nu mai scade”. Vlad mai crede că comerţul tradiţional îşi va menţine cota actuală de piaţă, de aproximativ 50%, marii retaileri vor continua să ducă o luptă acerbă pe preţ, dar se vor îmbunătăţii şi serviciile. Totodată, se va face trecerea de la formatele mari, la cele mai mici, iar comercianţii vor căuta să încheie parteneriate cu diverşi producători puternici din piaţă.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed