Mersul pe șine s-a inventat în România

Lipsa investiţiilor din ultimii 27 de ani a dus la deteriorarea căii ferate atât de mult încât se pune în pericol securitatea garniturilor. Acesta este şi motivul pentru care trenurile din ţara noastră circulă cu viteză redusă şi au întârzieri de zeci şi sute de minute: ca să nu deraieze de pe şinele proaste. Când e frig, şinele se contractă, adică se deformează şi pun în pericol traficul, iar când este cald, şinele se dilată, se deformează şi, desigur, pun în pericol transportul feroviar.

 

Dar… ştiaţi că mersul pe şine a fost inventat la noi, cu peste 500 de ani în urmă? Datele acestei istorii se află la Muzeul Tehnic din Bucureşti. “O invenţie foarte interesantă, o invenţie românească, este vagonul pe şine de lemn cu schimbător de cale sau macaz. Când se afla la studii, în Germania, Dimitrie Leonida a vizitat Muzeul Transporturilor din Berlin. Acolo a văzut un vagonet din lemn pe şină din lemn cu macaz, care provenea de la Brad/ Apuseni, datat în secolul al XVI-lea. Este considerat şi astăzi primul vagonet de lemn pe şine cu macaz din lume”, ne-a spus Aurel Tudorache (foto), muzeograf principal la Muzeul Naţional Tehnic “Dimitrie Leonida”. Revenind, putem constata cu mâhnire că urmaşii inventatorilor mersului pe şine au cele mai proaste căi ferate din Europa, scrie libertatea.ro.

 

Primul laser construit în România

doi ani după punerea în funcţiune a primului laser la nivel mondial, este expus la Muzeul Leonida. Acest laser a fost realizat la Institutul de Fizică Atomică de pe platforma Măgurele de o echipă condusă de Ion I. Agârbiceanu, fiul scriitorului Ion Agârbiceanu. Ştiinţa laserilor a rămas una foarte dezvoltată în România, fapt certificat de amplasarea la Măgurele a celui mai puternic laser din lume, care va permite, începând cu anul 2019, experimente cu energii cum nu s-au mai realizat pe Terra: 10% din puterea Soarelui.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed