Victimele accidentelor de circulație acuză abuzuri ale Fondului de Garantare a Asiguraților. Cum răspunde FGA

Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație acuză Fondul de Garantare a Asiguraților că despăgubește victimele accidentelor de circulație care și-au valorificat dreptul în instanță și au obținut o hotărâre definitivă într-un termen mai mare de șase luni, termen evident ilegal, imoral și total abuziv.

Conform asociației, foarte grav este și faptul că plățile se realizează fără niciun control astfel, putând fi identificate plăți pentru cereri depuse cu multe luni după altele care au același regim juridic. 

”Cine dispune, controlează și cine prezintă aceste abuzuri, zonele de îngrijire a instituțiilor statului care monitorizează activitatea de înfăptuire a justiției, cât și respectarea drepturilor fundamentale, ar trebui să găsească răspunsuri.

Este criminal să pui în așteptare pentru 7,8, 10 luni o persoană care a obținut în instanță sau despăgubire pentru o traumă severă și care are nevoie de acei bani ca de aer atât pentru acoperirea unor nevoi de viață, dar mai ales pentru reechilibrarea psiho. -emoțională, pe motiv că TU, instituție publică, ai proceduri interne care încalcă orice normă de bun simț și care sfidează Constituția”, mai susțin reprezentanții asociației.

Potrivit AVAC, un asigurator este obligat să plătească sau să despăgubească stabilitatea de instanță în termen de 10 zile. 

Cum răspunde FGA

La solicitarea Money.ro, oficialii FGA au răspuns acuzelor AVAC.

”Conform art. 1 din Legea nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a asiguraților, Fondul este o persoană juridică de drept public, fiind o schemă de garantare în domeniul asigurărilor. Scopul constituirii Fondului este acela de a asigura protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător.

            La data prezentei, Fondul gestionează cereri de plată pentru mai multe societăți aflate în faliment: Astra SA, Carpatica Asig SA, Forte SA, Certasig SA, City Insurance SA.

            Pentru societatea City Insurance SA, începând de la data retragerii autorizației de funcționare și constatarea stării de insolvență pentru acest asigurător prin Decizia A.S.F. nr.  1148/2021, publicată în Monitorul Oficial al României din data de 27 septembrie 2021 și până la data prezentei, Fondul a înregistrat un număr de cca. 250.000 cereri de plată, dintre acestea fiind soluționat până în prezent un număr de 75.608.

            Prin cererile de plată adresate Fondului sunt solicitate pretenții ca urmare a riscurilor asigurate produse rezultate din contractele de asigurare încheiate de asigurătorul în faliment, fie pe baza documentelor justificative depuse, fie pe baza hotărârilor judecătorești definitive pronunțate în contradictoriu cu asigurătorul în faliment, cât și restituiri de primă pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de către asigurător, ca urmare a încetării contractelor de asigurare.

            Legiuitorul nu a reglementat o ordine de prioritizare pentru soluționarea cererilor de plată la care petenții atașează hotărâri judecătorești, din contră, legiuitorul a prevăzut la art. 15 din Legea nr. 213/2015 că cererile de plată se analizează în ordinea înregistrării. Fondul a luat însă măsuri administrative pentru ca verificarea acestei categorii de solicitări să se facă de către personal specializat dedicat, pe un flux specific. În acest sens, în analiza acestei categorii de cereri de plată se ține seama de dispoziția prevăzută la art. 27 din Norma ASF nr. 24/2019, dispoziție care prevede necesitatea verificării de către Fond a titlurilor executorii care constată creanțe de asigurare nevalorificate în cadrul procedurii de faliment sau în cadrul altor proceduri de executare.

            Din interpretarea coroborată a prevederilor art. 4 alin. (1), art. 12 alin. (1), art. 13 alin. (3) din Legea nr. 213/2015 și a art. 27 din Norma ASF nr. 24/2019, rezultă că Fondul este obligat să despăgubească creditorul de asigurări în măsura în care acesta probează existența în patrimoniul său a unei creanțe de asigurări certe, lichide și exigibile.

            Dat fiind că Fondul nu este parte în aceste litigii, este obligat să poarte corespondență cu lichidatorul judiciar prin raportare la dispozițiile art. 258 alin. (4) din Legea nr. 85/2014, potrivit căruia: ”(4)Lichidatorul judiciar va transmite Fondului de garantare informaţiile şi documentele necesare exercitării atribuţiilor acestuia din urmă.” În anumite situații, când documentația depusă nu este completă, Fondul se adresează și petentului, pentru completarea acesteia.

            Mențiunea că un asigurător este obligat să plătească o despăgubire stabilită de instanță în termen de 10 zile este una reglementată de Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie. Nerespectarea acestor termene de către asigurători constituie contravenții, aplicarea sancțiunilor fiind de asemenea reglementată în cadrul Legii nr. 132/2017 – în cadrul unui capitol distinct Contravenții și Sancțiuni – aplicabile exclusiv asigurătorilor, persoanelor din conducerea acestora, criteriile de individualizare menționate în actul normativ fiind specifice activității desfășurate de un asigurător și nu unei entități publice, cu o reglementare specifică distinctă.

Precizăm în acest context că, Legea nr. 213/2015 nu stabilește vreun termen de soluționare pentru cererile de plată. Fondul de garantare a asiguraților acoperă creanțele de asigurări în virtutea principiului protecției consumatorului produselor și serviciilor de asigurări, iar nu ca obligații proprii ale acestuia, obligația fiind născută din raportul contractual al asiguratului sau beneficiarului asigurării cu asigurătorul și de aceea, plățile făcute de către Fond reprezintă obligații ale asigurătorului falimentar în urma parcurgerii unei proceduri administrative, necontencioase prevăzută de legislația specifică Fondului, respectiv Legea nr. 213/2015 și ale Normei ASF nr. 24/2019, procedură obligatorie pentru toți creditorii de asigurare care înțeleg să ni se adreseze, astfel cum a stabilit și CCR în cadrul Deciziei nr. 80/2017.

Fondul de garantare nu se substituie, nu succede și nu reprezintă asigurătorii în faliment, ci este o entitate publică care are ca scop plata de despăgubiri/indemnizații în cazul falimentului unui asigurător, Legea nr. 213/2015 se aplică cu precădere, iar această lege, așa cum am menționat, nu prevede un termen de soluționare pentru cererile de plată, urmând ca în privința termenului de soluționare a cererilor să se aplice ”termen rezonabil” de soluționare cererilor care le sunt adresate, astfel cum aceasta sintagmă a fost instituită și dezvoltată în practica CEDO și confirmată pentru Fond de practica judiciară a ÎCCJ.

În final, precizăm că, Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație nu a adresat nicio cerere de plată sau vreo petiție Fondului de garantare până la data prezentei, sens în care dorim să asigurăm reprezentanții acestei Asociații prin intermediul dvs. că vom analiza punctual orice solicitare fundamentată venită din partea acesteia, pentru a ne pronunța concret pe spețele în care suntem sesizați”, se spune în dreptul la replică al FGA.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed