Oamenii de afaceri au subliniat nevoia unor strategii mai clare pe termen mediu şi lung ale autorităţilor în privinţa dezvoltării urbanistice şi a infrastructurii.
În acest sens, Mihaela Vrabete, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, a spus că autorităţile vor să elaboreze un cod al urbanismului, care să înglobeze toată legislaţia în domeniu şi să faciliteze obţinerea de avize şi autorizaţii.
„Informaţiile primite din zona imobiliară sunt foarte importante pentru administraţie în elaborarea planurilor de urbanism local şi regional. Dezvoltarea regională, alocarea fondurilor se face pe termen scurt, mediu sau lung.“
O problemă veche, dar nerezolvată, rămâne infrastructura, Eduard Uzunov, preşedintele Regatta Estate, atrăgând atenţia că investiţia în infrastructură este esenţială pentru imobiliare, iar la acest capitol sunt multe necunoscute pe plan local. „E nevoie de planning pe termen mediu şi lung, să ştii unde vor fi staţii de metrou, când se face o centură. Nimeni nu ştie nimic, vine un primar, pleacă, vine altul.“
Un subiect comun de discuţie a fost nevoia de colaborare mai strânsă între autorităţi, inclusiv la nivel de primării, şi mediul privat, George Stamate, director vânzări divizia infrastructură din cadrul Arabesque, spunând că parteneriatul public-privat este soluţia pentru rezolvarea problemei infrastructurii în România. „Pentru asta avem nevoie de o îmbunătăţire a cadrului legislativ.“
Deşi se declară optimişti cu privire la piaţa imobiliară, dezvoltatorii nu sunt la fel de convinşi cu privire la volumul de spaţii de birouri care vor fi livrate efectiv în următorii ani. Astfel, estimările pentru 2016 sunt undeva la 300.000 mp, până la un total de un milion mp în următorii patru ani, dar reprezentanţii companiilor imobiliare nu pariază pe livrarea 100% a proiectelor anunţate pe piaţă.
În acelaşi timp, ei remarcă schimbări importante în ceea ce priveşte criteriile de selecţie a unei noi zone de birouri, accentul nemaifiind neapărat pe preţ, ci pe incentiveurile oferite, care pot atrage şi reţine angajaţii. „Atrag clădirile aflate în apropierea mallurilor, unde angajaţii au acces facil la magazine şi restaurante, discounturi. Toţi proprietarii încearcă să ofere proiecte mixte pentru angajaţi“, comentează Mădălina Cojocaru, partner, Office Agency, DTZ Echinox.
Ideea este susţinută şi de Răzvan Iorgu, managing director la CBRE România, care subliniază că partea de resurse umane a devenit extrem de importantă în alegerea noilor spaţii de birouri. „Mediul de lucru pentru angajaţi este foarte important.“
În ceea ce priveşte viitorul dezvoltărilor de birouri, există două zone care se prefigurează, pe măsură ce Barbu Văcărescu – Floreasca devine o variantă tot mai dificil de gestionat din punctul de vedere al infrastructurii de acces: Tineretului – Timpuri Noi şi Bucureştii Noi – podul Constanţa.