Cum poate ”pierderea” într-un business să reprezinte o rețetă de succes? Exemplul City Mall Constanța

Dr. Kristine Bago, specialist în domeniul finanțelor, explică, într-o analiză pentru Săptămâna Financiară, cum ”pierderea” poate reprezenta o rețetă de succes pentru un business.

”Logica cea mai sanatoasa este ca orice business se naste din dorinta de a genera profit, care remunereaza in acest fel aportul actionarilor sai. Dar profitul atrage dupa sine niste taxe precum impozitul pe profit si impozitul pe dividende.

In schimb, daca o companie are ca si rezultat „pierdere”, aceasta nu trebuie sa plateasca nimic vizavi de cele doua taxe mentionate mai sus.

De aceea, in practica actuala s-au formulat doua tipuri de strategii financiare arhicunoscute de catre orice CFO care se respecta, in functie de strategia globala adoptata de companie:

  1. Prima, cea mai cunoscuta, este de crestere a veniturilor si/sau scadere a cheltuielilor ce conduce la obtinerea/maximizarea profitului.

Principalul KPI al CFO-ului fiind in acest caz, profitul operational. (in general, EBIT sau EBITDA)

  1. Si a doua, mai putin cunoscuta, este de scadere a impozitelor si taxelor/optimizare fiscala prin cresterea nivelului cheltuielilor ce conduce la scaderea profitului si implicit a taxelor aferente sau chiar inregistrarea unui rezultat negativ.(pierdere)

Principalul KPI al CFO-ului fiind in acest caz, nivelul cheltuielilor si se foloseste mai ales in cazul in care entitatea face parte dintr-un grup de companii.

In aceste cazuri, miza unei discutii in jurul pierderilor si a preturilor de transfer este strict legata de „asigurarea” ca profiturile entitatii rentabile vor fi transferate prin intermediul mecanismului preturilor de transfer catre alte entitati din cadrul grupului, iar rezultatul final al entitatii in cauza va fi unul negativ si practic neinfluentat de jurisdictia fiscala din care face parte respectiva entitate.

Altfel spus, impactul negativ asupra profitabilitatii este dat de transferul profitului/cheltuielilor catre alte entitati din grup, nu de evolutia pietei sau de strategia de afaceri adoptata de compania in cauza”, a spus Kristine Bago.

Drept exemplu dă compania SC Constanta Shopping City SRL care detine City Mall Constanta si care a raportat in anul 2020 o pierdere de 23,200,142 lei, avand 0 angajati. Această companie se încadrează în varianta 2, conform Kristinei Bago.

SC Constanta Shopping City SRL se află în proprietate NEPI Rockcastle.

Citiți în continuare în SFIN

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed