Planul de investiţii al Cameliei Şucu

Când am făcut achiziţia, habar n-aveam pe ce mină de aur am pus mâna”, mărturiseşte Camelia Șucu, asociată în mediul de afaceri cu piața luxului (principalul său business e un retailer de mobilier high end, Class Living). Se referă la Piața de Gros din zona Berceni, în sudul Bucureştiului, una dintre cele mai sărace zone din Capitală, pe care a cumpărat-o, în 2010, contra a 3,5 milioane de euro fără TVA. Între timp, a înţeles că noua ei proprietate este „o bază de profit atât pentru mine, cât şi pentru multe afaceri colaterale, ale mele sau ale colaboratorilor”, şi s-a apucat să sape în adâncul acestui business, pentru „exploatarea aurului” (a se citi pieţei). „În 2010 am văzut ce e acolo, în 2011 mi-am dat seama că fără un parteneriat strâns cu producătorii nu pot să mă dezvolt, iar în 2012 am pus pe hârtie investiţiile necesare pentru ca Piaţa din Berceni să funcţioneze ca în Occident“, rezumă ea timpul scurs de la achiziţie. Acum, ştie exact ce are de făcut pentru ca piaţa ei agroalimentară să devină principalul nod logistic pentru aprovizionarea cu legume şi fructe a Bucureştiului, o piaţă de peste două milioane de consumatori. „Va fi un canal de comunicare între sat şi oraş (…) un loc în care produsele agroalimentare sunt vândute la standarde europene, în condiții civilizate și la prețuri de Piață de Gros, la fel ca în Mercabarna din Barcelona sau Rungis, din apropierea Parisului”, subliniază antreprenoarea şi trece cu degetul peste schiţa viitoarei Pieţe din Berceni.

 

Citește și: Un ziar serios angajează reporter specializat în marijuana 

 

NOUA PIAŢĂ VECHE. Transformarea a început deja: „copilul adoptat“, cum îi place să spună, se cheamă, din această vară, Piața de Gros Abundia. Tot anul acesta a pornit şi un plan de investiţii, care se întinde pe trei–cinci ani, pentru construcţia a cinci centre de colectare a legumelor şi fructelor în ţară (în zone importante de producţie precum Bihor, Buzău sau Tulcea), de noi hale (cu suprafeţe între 4.500–10.000 mp), extinderea spațiilor de frig, a celor de parcare şi a unui punct vamal. Pe agenda ei este şi crearea Bursei de mărfuri de producţie agricola şi animalieră, prin dezvoltarea unei platforme tehnice. Trăgând linie, modernizarea pieţei o costă pe Camelia Şucu mai mult decât achiziţia ei. „Valoarea investiţiilor este estimată la trei-cinci milioane de euro. E foarte simplu să merg la bancă sau la un fond de investiţii şi să mă apuc să construiesc în continuare hale cu temperatură controlată, dar este mult mai important ca, în paralel cu această atragere de fonduri pentru dezvoltarea pieţei, să dezvolt colectarea din ţară”, ţine să precizeze antreprenoarea. „Fermieri care produc fructe şi legume în cantităţi importante sunt puţini în ţară (…). Nu e vorba că lipsesc nişte centre de colectare, ci lipseşte sistemul integrat de a comanda către fermier şi de a-i colecta marfa”, adaugă ea, explicând de ce vrea ca Abundia să se implice mai mult în colectarea produselor. Altfel spus, speră să încurajeze producătorii şi producţia locală şi să reînvie un întreg lanţ care să alimenteze o piaţă de gros profitabilă. „Vreau să creez un loc al abundenţei, care să ofere acces oraşului la tot ce are satul mai bun de oferit. Deocamdată, oferta nu este în totalitate de piaţă de gros. Avem foarte puţine legume şi fructe, plus că nu e aproape deloc carne”, recunoaşte Şucu. De aceea, refacerea halei de frig, care a fost distrusă de un incendiu acum câțiva ani, e prima pe lista investiţiilor.

Întrebarea care apare automat este – concret, ce investiţii a făcut până acum Camelia Șucu în piaţa din Berceni? Răspunsul: „Doar câteva sute de mii de euro pe an pentru reparaţii, zugrăvit, vopsit, contracte cu o firmă de pază și cu una de curățenie”, rezumă ea, cu precizarea că piața este închiriată acum în proporție de 95%, faţă de 60% cât era în momentul achiziţiei. În ce privește chiriile, acestea au rămas la nivelul din momentul achiziţiei, spune ea: în medie, între 700-1.200 de euro per stand; iar încasările din 2012 au atins aproximativ 1,3 milioane de euro (la un nivel de ocupare de 100% a celor 120 de standuri ale pieței, potențialul afacerii ar fi de circa 1,8 milioane de euro anual).

 

Citește și: Cea mai urâtă mașină din lume

 

TREI ÎN UNU. Dincolo de investiţiile în Piaţa de Gros, aflate încă în stadiu de proiect, Camelia Şucu nu renunţă nici la domeniul care îi este familiar – retailul de mobilă -, şi caută să dezvolte şi Class Mob, compania care operează brandul de mobilier şi decoraţiuni de lux Class Living. Din 2009 încoace, vinde mult mai puţină mobilă de lux decât îşi închipuise. O dovedeşte situaţia financiară a companiei: de la opt milioane de euro în 2008, afacerile i-au scăzut sub un milion de euro, anul trecut. Mai mult, businessul ei cu mobilă de lux a înregistrat, în 2012, pierderi de peste un milion de euro. Prin urmare, a decis să mute showroom-ul Class Living din Pipera (1.900 mp) într-un spaţiu de aproape patru ori mai mic, în Bulevardul Aviatorilor. „Luxul a suferit mult, în aceşti ani de criză. E un consum mult mai redus. Înainte de 2008 un consumator era dispus să cheltuie cel puţin 15% din valoarea apartamentului pentru a-l mobila, acum e mult mai puţin”, admite ea.

Investiţia în relocarea magazinului a fost de 150.000 de euro, iar antreprenoarea speră că cele patru luni de funcţionare din 2013 să-i aducă încasări de circa 600.000 de euro.

Dar aceasta nu este singura relansare pe care a făcut-o Camelia Şucu anul acesta: la sfârşitul lui februarie a redeschis Iconic Food Wine&Design, un concept store ce adăposteşte, la parterul unei vile cochete, din Aleea Alexandru, un showroom cu piese de mobilier semnate de designeri celebri, un winebar şi un restaurant cu un concept culinar propriu, creat în jurul esteticului.

Cui îi place scaunul pe care stă în timp ce mănâncă, de exemplu, poate să plece cu el acasă. Totul e de vânzare. Mai mult, o altă afacere s-a născut şi creşte în Iconic: de curând, Camelia Şucu – absolventă de Medicină – a început să vândă sucuri proaspete din legume şi fructe (Iconic Juices&Detox), dar şi meniuri produse pe bază de salate şi supe, eficiente pentru slăbit şi detoxifiere; reţetele au fost create chiar de ea, împreună cu sora ei, medicul nutriţionist Cristina Mirică, terapeut la clinica DelMar.

Cum ideea a prins în piaţă şi comenzile cresc pe zi ce trece, antreprenoarea merge şi mai departe cu implementarea: „În noiembrie vom scoate un concept mult mai amplu, nu numai de cocktailuri şi nu numai de detox, ci un întreg meniu de mâncare sănătoasă, plus un meniu special pentru copii, şi toate pot fi comandate şi online”, dezvăluie Şucu. Ţinta este ca, sub umbrela Iconic Health, produsele să fie prezente în diverse puncte de distribuţie. De altfel, una dintre liniile cele mai importante de afaceri ale antreprenoarei constă în amplasarea de „colţuri” Iconic Health în săli de sport, în spa-uri, în spitale private, şi deja negociază pentru puncte de desfacere şi în două malluri din Capitală, discuţii care speră să se concretizeze chiar anul acesta. „Pofta a venit mâncând şi, dacă iniţial aveam o cerere lunară de 5.000 de unităţi (cocktailuri sau meniuri), vrem să ajungem, anul viitor, la o distribuţie de minimum 15.000 de unităţi pe lună”, estimează ea.

Rămâne de văzut dacă va fi aşa. Un lucru însă e sigur: nu va duce lipsă de materie primă, având în vedere „mina de aur” din Berceni pe care a pus mâna.

 

  

 

 

Abundia în cifre

 

Valoarea investiţiilor în piaţa agroalimentară, bugetate de Camelia Şucu pentru următorii 3-5 ani, ajunge la 5 mil. euro. Îşi doreşte să dezvolte sere de legume şi două ferme de vaci.

 

12.000 mp suprafaţa totală a viitoarei Abundia

5 celule de coacere a bananelor

8 depozite de refrigerare de capacitate mare

3 hale a câte 40 de standuri (72 mp fiecare)

 

 

 

După Mobexpert

 

Femeia cu cei mai mulţi bani gheaţă din businessul românesc a avut patru etape distincte în carieră.

 

ÎNAINTE DE BUSINESS: Camelia Şucu s-a născut la 12 aprilie 1965, în Bucureşti. În 1991 a absolvit Universitatea de Medicină „Carol Davila“, iar între 1991 şi 1993 a urmat cursuri de studii politice; a lucrat ca medic, timp de trei ani, la Spitalul „Victor Babeş“.

 

EPOCA MOBEXPERT: Împreună cu fostul său soţ a pus, în 1993, bazele afacerii Mobexpert, care a început de la 1.000 de dolari şi un stand de mobilă în magazinul Unirea. În anii care au urmat, grupul condus de Dan Şucu s-a dezvoltat, având, la momentul divorţului, o cifră de afaceri cumulată de 150 mil. euro.

 

DUPĂ DIVORŢ: Camelia Şucu i-a vândut fostului soţ participaţia în toate firmele grupului şi a păstrat una dintre companii, Class Mob. Ca urmare, suma netă transferată în conturile ei a fost 37,5 mil. euro, dintr-o valoare totală a tranzacţiei de 40 mil. euro.

 

ÎN PREZENT Rămasă doar cu Class Mob, fosta divizie de mobilier de lux a grupului de firme Mobexpert, Camelia Şucu a făcut şi noi investiţii. De exemplu, a pus la bătaie 3,5 mil. de euro în Piaţa de Gros Abundia. Apoi o jumătate de milion de euro pentru concept store-ul Iconic Food Wine & Design.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed