DOCUMENTUL care prezintă situația de ACUM a celor mai așteptate autostrăzi din România

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, va prezenta în următoarea ședință de Guvern o notă informativă despre situația proiectelor autostrăzilor Comarnic-Brașov și Tg. Mureș-Iași-Ungheni. Nota prezintă contextul și situația actuală a proiectelor, soluțiile pentru implementare, elementele tehnice și finanțarea.

 

 

1. Autostrada A3 – Comarnic-Brașov

I. Context și stadiu actual

În anul 2002 a fost elaborat Studiul de fezabilitate inițial pentru autostrada București-Brașov
care a fost reactualizat în 2006. Pe baza acestui studiu a fost emis un acord de mediu în anul 2007 care precizează ca avizul își pierde valabilitatea daca lucrările de investiții nu încep in 2 ani de la data emiterii. Ordinul de începere lucrări pe sectorul București – Ploiești al autostrăzii București – Brașov a fost emis în 2007 asigurând astfel valabilitatea acordului de mediu.

În 2008, pentru tronsonul Comarnic-Brașov, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici ai
proiectului și a fost lansată procedura de achiziție publică în vederea atribuirii contractului de
concesiune. După realizarea preselecției, consorțiul care a fost selectat nu a asigurat finanțarea
necesară. În perioada 2009-2017, proiectul stagnează în lipsa unei decizii ferme privind modalitatea de realizare și a unei surse de finanțare iar în 2017 a fost semnat contractul de proiectare și execuție pentru sectorul Râșnov-Cristian (6,3 km) – în prezent in lucru cu finanțare din fonduri europene. În 07.02.2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 93, Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 39/2018 privind parteneriatul public-privat și pentru stabilirea unor măsuri privind investițiile publice, prin care segmentul de Autostrada Ploiești – Brașov revine la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicațiilor.
Ca urmare a preluării de către MTIC a proiectului au avut loc o serie de întâlniri de lucru între
reprezentanții MTIC și cei a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară a orașelor Comarnic, Sinaia, Bușteni, Azuga și Predeal. Au fost analizate propunerile de proiecte privind realizarea autostrăzii, centurilor ocolitoare și intervenții punctuale privind rezolvarea problemei congestiei de trafic pe DN 1 – sectorul aflat pe valea Prahovei între localitățile Comarnic și Brașov. Analizele au luat în considerare criterii referitoare la maturitatea proiectelor, constrângerile tehnice, socio-economice și de mediu, disponibilitatea finanțării și durata de realizare a proiectelor.

 

II. Soluții și calendar de implementare

 

Soluția principală: Realizarea Autostrăzii Comarnic – Brașov cu prioritizarea loturilor de autostradă care asigură variantele ocolitoare ale localităților Comarnic, Sinaia, Bușteni și Azuga.
Această decizie are la bază existența studiului de fezabilitate, durata de realizare, precum și faptul că aceste loturi pot fi finanțate din fonduri europene în cadrul POIM 2014-2020 cu posibilitatea de fazare în perioada următoare de finanțare 2021-2027.

Scenariul agreat de MTIC împreună cu ADI constă în desfășurarea unei proceduri de
licitație pentru revizuire SF și realizare PTE pe un nou aliniament in cazul secțiunilor ce
afectează în mod direct stațiunile (ex. înlocuirea traseului existent la suprafața cu tunele
in cazul Bușteni) – termen: 36 luni pentru finalizarea documentației. Pregătirea proiectului va cumula atât revizuirea Studiului de fezabilitate, cat si realizarea Proiectului Tehnic si supervizarea lucrărilor. Se va urmări ca sectoarele de autostradă pentru care traseul nu se modifică față de SF din 2006, să fie lansate mai rapid în execuție.

Implementarea proiectului se va realiza de către o Unitate de Implementare Proiect
complet noua, constituita la nivelul CNAIR, care va beneficia de sprijinul expertizei
ADI si care va realiza toate etapele proiectului. ADI va fi consultata in fiecare fază de
implementare a proiectului.

Finanțarea pregătirii proiectului va fi realizata prin POIM 2014-2020. Implementarea
proiectului prin POIM va depinde de finalizarea pregătirii proiectului într-un termen care
sa asigure posibilitatea de depunere a aplicației de finanțare in cadrul actualei perioade
de programare (2023)

Soluții complementare realizării autostrăzii:

a. Realizarea de urgență a intervențiilor punctuale pentru decongestionarea și creșterea
siguranței traficului până la realizarea secțiunilor de autostradă pe sectoarele
problematice ale DN1 – Valea Prahovei, activitate de asemenea eligibilă pentru finanțare
din fonduri europene;
b. Realizarea unei variante ocolitoare DN 1 – Câmpina-Valea Doftanei-Săcele – DJ 102 I.
Competența de realizare a investiției aparține Companiei Naționale de Investiții în urma
transferului obiectivelor de la CJ Prahova respectiv CJ Brașov.

 

III. Elemente tehnice privind loturile și sursele de finanțare

 

Costul estimat al proiectului este de aproximativ 1197 mil. euro cu TVA (determinat in baza
standardelor de cost europene pentru lucrări similare). Are sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile – Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR) și cofinanțare de la Bugetul de Stat. Variantele de ocolire pentru Comarnic respectiv pentru Sinaia Sud – Bușteni Nord pot fi implementate ca sectoare (loturi) din viitoare autostradă Comarnic – Brașov și nu ca variante de ocolire de sine stătătoare. Prin aliniamentul proiectului de autostradă în raport cu principalele orașe, autostrada Comarnic – Brașov va avea și rol de variante de ocolire pentru Comarnic, Sinaia, Bușteni, Azuga și Râșnov.

Pentru o gestionare eficientă a proiectului, care să răspundă rapid nevoilor de conectivitate,
realizarea proiectului se poate face prin implementarea rapidă a sectoarelor mai puțin dificile (cele din interiorul depresiunilor Comarnic și Sinaia – Bușteni), astfel încât să se realizeze o
descongestionare a localităților aflate în aceste arii geografice. Nodurile de la capetele loturilor de autostrada vor permite utilizarea acestora pe măsură ce vor fi construite.

Astfel proiectul poate fi împărțit în 5 loturi:

 Lotul 1: Comarnic – Posada (apx. 7 km) – implementare rapida (zona de depresiune) –
reprezintă și VO Comarnic;
 Lotul 2: Posada – Sinaia Sud (apx. 8 km) – implementare dificila (defileul de la Posada);
 Lotul 3: Sinaia Sud – Bușteni Nord (apx. 14 km) – implementare rapida datorita (zona de
depresiune) – reprezintă și VO Sinaia și VO Bușteni;
 Lotul 4: Bușteni Nord – Predeal Sud (apx. 8 km) – implementare dificila (doua defilee);
 Lotul 5: Predeal Sud – Râșnov (apx. 15.0 km) – implementare dificilă (diferență mare de
nivel).

 

IV. Concluzii

 

1. În urma deciziei comune a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicațiilor și
a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară a orașelor Comarnic, Sinaia, Bușteni, Azuga și
Predeal s-a selectat scenariul optim privind traseul autostrăzii – revizuire SF și PTE cu
modificarea aliniamentului din SF actual în porțiunile ce afectează semnificativ stațiunile
montane – termen de finalizare 36 luni.
2. Finanțarea pentru pregătirea documentației tehnico-economice va fi asigurată din POIM
2014-2020;
3. Finanțarea pentru execuția lucrărilor se poate face din POIM 2014-2020 (n+3) in cazul
finalizării documentației tehnico-economice până în 2023, respectiv bugetul de stat, credite
externe nerambursabile, precum și alte surse legal constituite în cazul depășirii acestui
termen.
4. Finalizarea lucrărilor la autostradă se realizează în termen de 36-48 de luni după cele 36 de
luni de revizuire SF și realizare PTE, estimându-se finalizarea construcției pentru
perioada 2025-2026.

 

 

2. Autostrada A8 – Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni

 

I. Context și stadiu actual

În anul 2007, pentru Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni a fost elaborat studiul de
prefezabilitate care a analizat 3 variante de traseu. Din analiza multicriteriala a rezultat că varianta optimă este Varianta 2 de traseu combinată cu varianta 3, respectiv: Târgu Mureș – Sovata – Ditrău – Tulgheș – Poiana Largului -Tg. Neamț – Târgu Frumos – Iași – Ungheni.

În anul 2009 s-a contractat elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru trei sectoare, astfel:
1. Sector Târgu Mureș – Ditrău Lungime: 92.126 km
2. Sector Ditrău – Târgu Neamț Lungime: 118.800 km
3. Sector Târgu Neamț – Iași – Ungheni Lungime: 100.14 km.

Cu excepția Acordului de Mediu, au fost obținute toate avizele aferente pentru toate cele 3 sectoare. În anul 2018 s-a aprobat Legea nr. 291 pentru executarea obiectivului de investiție
Autostrada Târgu Mureș – Iași denumita generic ”Autostrada Unirii”. În cadrul acestei legi se
menționează că responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiții este Ministerul Transporturilor, iar finanțarea va fi asigurata din Bugetul de Stat, din credite externe, din fonduri europene nerambursabile si/sau prin parteneriat public/privat.

În anul 2018 s-a emis Hotărârea de Guvern nr. 357 privind aprobarea listei proiectelor
strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite in parteneriat public – privat de către Comisia Naționala de Strategie si Prognoza, unde a fost prevăzută si Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni cu o lungime de circa 100 km. In anul 2019 s-a emis Hotărârea de Guvern nr. 177 privind aprobarea Studiului de fundamentare pentru autostrada Târgu Neamț – Iași.

În 07.02.2020 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 93 Ordonanța de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 29/2018 privind parteneriatul public-privat prin care Autostrada Tg. Neamț – Iași revine la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor

 

II. Soluții și calendar de implementare

 

1. Completare/actualizare Studiu de Fezabilitate pentru sectorul Târgu Neamț – Iași: 78,30
km (61,30 km –Tg. Neamț – Iași +17 km – VO Iași Nord)

Având in vedere costurile mari de execuție estimate pentru Sectorul VO Iași Nord (Lețcani
– Vânători), de aproximativ 40 mil euro / km precum si lipsa Acordului de Mediu pe aceasta
secțiune, se consideră oportună includerea sectorului Lețcani – Vânători (17 km) in cadrul sectorului Târgu Neamț – Iași.

Având in vedere faptul că în cadrul contractului pentru sectorul Târgu Neamț – Iași există
posibilitatea modificării traseului autostrăzii se considera oportuna eliminarea cerinței cu privire la obținerea Acordului de Mediu din cadrul contractului aferent Sectorului Iași – Ungheni, cum este prevăzut in prezent si solicitarea acestuia in cadrul contractului aferent Sectorului Târgu Neamț – Iași.

După completarea/actualizarea Studiului de Fezabilitate, elaborare P.A.C si P.T.E se
propune scoaterea la licitație execuție lucrări. In cadrul Studiului de Fezabilitate vor fi identificate sectoarele prioritare (sectoare care îndeplinesc rolul de variante de ocolire etc.) și vor fi promovate pentru execuție lucrări în funcție de disponibilitățile financiare.

Calendarul de implementare prevede depunerea cererii de finanțare în cadrul POIM 2014-
2020 în trim. II, 2020, și lansarea execuției lucrărilor cu finanțare din fonduri europene în perioada 2022-2023.

 

III. Elemente tehnice privind loturile și sursele de finanțare

Având în vedere ca strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport are la baza Master
Planul General de Transport aprobat prin H.G. 666/2016, obiectivul de investiție Autostrada Târgu Mureș – Ditrău – Târgu Neamț – Iași – Ungheni, (Autostrada A8) este sectorizata astfel:

 

 

1. Sector Târgu Mureș – Târgu Neamț

Faza completare și revizuire SF – Contract semnat în Mai 2019 pentru o valoare 17,5 milioane lei
fără TVA aflat in derulare cu termen de finalizare: 01.2021. Sursa de finanțare Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020. În bugetul MTIC aferent anului 2020 este prevăzută suma de 15.908.000 lei ce acoperă necesarul de finalizare a contractului.

2. Sector Târgu Neamț – Iași

Conform soluției prezentata la capitolul 2 cu finanțare din fonduri europene nerambursabile.

3. Sector VO Iași Nord: Lețcani – Vânători

Faza proiectare și execuție lucrări – documentația este în curs de validare de către ANAP și încărcare în SICAP. Se propune includerea acestei secțiuni în tronsonul Tg. Neamț – Iași conform soluției prezentată la capitolul 2 cu finanțare din fonduri europene nerambursabile.

4. Sector Iași – Ungheni

Faza Completare/Revizuire S.F si elaborare P.A.C – Procedură de licitație in derulare – evaluare
oferte depuse cu termen de finalizare 19 luni, de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
Sursa de finanțare – Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020 În bugetul MTIC aferent
anului 2020 este prevăzută suma de 9.400.000 lei.

5. Sector Pod peste Prut la Ungheni

Studiul de fezabilitate a fost avizat în cadrul CTE interministerial în anul 2018. Faza Proiectare și
Execuție lucrări – documentația este în curs de validare de către ANAP și încărcare in SICAP. Cu
termen de realizare 24 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție: 127 mil. lei fără TVA. Sursa de finanțare – Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020.

 

IV. Concluzii

 

1. Până în Ianuarie 2021 se va finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate
aferent sectorului 1 – Tg. Mureș – Tg. Neamț. Finalizarea lucrărilor la segmentul de
autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț se va realiza în termen de 60 de luni de la emiterea
ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției
pentru perioada 2026-2027.
2. Până la finele anului 2022 se va finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate
aferent sectoarelor 2-3 – Tg. Neamț – Iași – VO Iași Nord. Finalizarea lucrărilor la
segmentul de autostrada Tg. Neamț – Iași (inclusiv VO Iași) se va realiza în termen de 36-
48 luni de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se
finalizarea construcției pentru perioada 2025-2026.
3. Până la sfârșitul anului 2021 se va finaliza revizuirea și actualizarea Studiului de fezabilitate
pentru sectorul 4 – Iași – Ungheni. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostrada Iași –
Ungheni se va realiza în termen de 24-36 de luni de la emiterea ordinului de începere a
proiectării și execuției estimându-se finalizarea construcției pentru perioada 2024-2025
4. Finalizarea lucrărilor la Podul Ungheni se va realiza în termen de 24 de luni de la emiterea
ordinului de începere a proiectării și execuției, estimându-se finalizarea construcției
pentru anul 2023.
Termenele de finalizare a lucrărilor vor fi actualizate în funcție de rezultatele studiului de
fezabilitate, respectiv de împărțirea pe tronsoane în cadrul fazei de execuție.
Finanțarea aferentă documentațiilor tehnico-economice și execuției sectoarelor autostrăzii Tg.
Mureș – Ungheni va fi asigurată din POIM 2014-2020 (n+3), PO Transport 2021-2027, respectiv
bugetul de stat, credite externe nerambursabile, precum și alte surse legal constituite.

 

 

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed