Religia Mac

A sosit acea perioadă a anului. Vântul bate mai rece, copacii încep ­să-şi scuture frunzele: este anotimpul Apple. În jurul globului, fanii iChestiilor companiei din Cupertino, California, freamătă şi vorbesc doar despre ultimul şi cel mai grozav gadget al celui mai venerat brand din industrie.

PERECHEA OFFLINE. Zvonurile spun că iPhone 5 va avea un software de ultimă oră şi un ecran mai mare – cu mai mult de un centimetru, potrivit imaginilor scăpate pe net. Nu va fi o revoluţie, dar nu contează. Chiar şi aceste detalii minore au făcut ca aşteptările să ţâşnească prin tavan. Un sondaj recent al ChangeWave a descoperit că cererea în SUA pentru noul telefon inteligent este „izbitor mai mare” decât la modelele anterioare. Dar fanii Apple nu se aşteaptă la o schimbare majoră de design şi nici măcar de software, ci doar ca noua versiune să fie tot mai cizelată, afirmă M.G. Siegler, partener la firma de investiţii în tehnologie CrunchFund. Siegler consideră vânzările celui mai nou iPhone vor fi „nebuneşti”.

Aşa cum fanii aşteaptă cu orele să prindă un loc la premiera unui film, adepţii cultului Apple au un ritual al lor în ajunul lansării iPhone, ce se bănuieşte că va fi pe 21 septembrie – dezvăluirea produsului se face de obicei cu o săptămână înainte, dar la închiderea ediţiei presa americană tocmai primise invitaţii pentru un eveniment major Apple, marţi, 12 septembrie. Adevăraţii credincioşi îşi petrec restul anului online, pe forumuri şi chiar pe un site de întâlniri pe nume Cupidtino (care promite să-ţi găsească perechea printre „fanii Apple, băieţi sau fete”). Lansările de produs sunt o şansă pentru comunitate de a ieşi offline.

STIMULI ŞI CIFRE. Jim Dalrymple, editorul blogului Loop al Apple, spune că apartenenţa la acest prim grup te încarcă cu o energie aparte. Este vorba de conexiunea cu o comunitate şi un brand – sau pur şi simplu de satisfacţia de a te da mare în faţa celor care nu sunt acolo. „Ştii că poţi da un tweet ‹sunt aici› în timp ce alţii nu apucă”, explică el, jumătate în glumă, adăugând că plănuieşte să se aşeze şi el la coadă luna viitoare.
Autoproclamat „iDork” (aproximativ iGâgă), dezvoltatorul de aplicaţii Chase Drum, 23 de ani, şi‑a propus şi el să-şi ia un iPhone 5, încă de luna asta. „Apple a reuşit să creeze o conexiune foarte emoţională şi personală cu consumatorii”, lucru rar în rândul altor branduri, observă Drum. În plus, după cum subliniază Dalrymple, din cauza modului în care compania şi‑a blocat produsele, care sunt compatibile doar între ele, devine o mare bătaie de cap să părăseşti cultul Apple.

Un test psihologic realizat în cadrul serialului BBC „Secretele Superbrandurilor” sprijină teoria lui Drum. Testul a arătat că zonele din creier ce sunt stimulate la fanii Apple atunci când aceştia văd imagini cu produsele strălucitoare ale companiei sunt identice cu cele stimulate la credincioşii care văd imagini religioase. Nu e de mirare că blogerii au botezat primul iPhone „telefonul Isus”, după ce au văzut năvala provocată la apariţia lui, în 2007.
Apple are cu siguranţă o mulţime de superfani extrem de devotaţi, dar cu zecile ei de milioane de utilizatori, plus cei care se vor adăuga de luna aceasta, compania cu o valoare de piaţă de 600 de miliarde de dolari a depăşit cu mult statutul de obiect de cult.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed