2008 va insemna trecerea de la telefoane low-cost la premium

Ierarhia de pe piata internationala cu Nokia in top, urmata de ceilalti jucatori la distanta relativ mica unii de ceilalti, Sony Ericsson, Samsung, Motorola si LG, se pastreaza si in Romania, potrivit reprezentantilor operatorilor telecom de pe piata locala.

Cel mai bine vandut telefon de pe segmentul low-cost a fost Nokia 1112, potrivit reprezentantilor EuroGSM, iar pe segmentul premium Sony Ericsson W810 (la un pret de circa 360 de euro).

Potrivit Orange, telefoanele cu cea mai mare vanzare in prima jumatate a acestui an din cadrul magazinelor proprii au fost Nokia, Sony Ericsson, Samsung si LG, iar modelele cele mai vandute au fost Nokia 1112, Nokia 1600 si Nokia 6070, in total acestea insumand peste jumatate de milion de unitati vandute.

Clasamentul celor mai bine vandute telefoane din cadrul retelei de magazine proprii Vodafone este dominat si el de Nokia, urmat de Sony Ericsson, Samsung si Motorola. Reprezentantii eMAG.ro confirma tendinta pietei, topul ramanand neschimbat.

“In 2006, cele mai bine vandute telefoane in cadrul magazinelor Orange Romania cuprind modelele de la marii producatori, precum Nokia, Sony Ericsson si Sagem. In topul telefoanelor cu vanzari mai mari in 2006 gasim modelele Nokia 1112, Siemens A70, Nokia 1600, cu mai mult de 300.000 de unitati vandute in total”, a declarat Oana Cristina Batusariu, junior product manager al Orange.

“Anul acesta a crescut cel mai mult Samsung, urmat de Sony Ericsson, iar Motorola si Siemens au inregistrat scaderi in numarul de vanzari”, a declarat pentru Business Standard Dan Dobrota, director de marketing in cadrul EuroGSM.

Circa 40% dintre utilizatorii urbani de telefonie mobila detin telefoane mobile cu camera foto integrata, iar vanzarile de accesorii hands-free Bluetooth au crescut, in prima jumatate a anului, cu peste 200% fata de aceeasi perioada a anului precedent, potrivit datelor furnizate de Germanos. “In Romania exista multi utilizatori care folosesc terminale cu capacitati multimedia, in special in randul tinerilor si al oamenilor de afaceri. La fel ca si domeniul IT&C, piata de terminale din Romania este foarte dinamica”, au declarat anterior oficialii Orange Romania. In ceea ce priveste preferinta consumatorului roman raportata la telefoanele mobile, ea a ramas relativ indreptata catre aceleasi functii regasite, de regula, in modelele cu cost redus. “Sunt insa si persoane care cauta modele binecunoscute si intens promovate”, a declarat Oana Cristina Batusariu.

“Cel mai bine vandut terminal pe segmentul premium in 2006 a fost Nokia 6280, iar pe segmentul low-cost a fost modelul Nokia 1112. In 2007, situatia difera doar in ceea ce priveste segmentul premium. Numarul intai in topul vanzarilor este ocupat de telefonul Nokia 6288”, a mai precizat Batusariu.

Oficialii Vodafone sunt de parere ca piata de terminale mobile din Romania este foarte dinamica, romanii orientandu-se, spre deosebire de anii trecuti, spre noile modele aparute pe piata, si ca, din punct de vedere al comunicatiilor mobile, Romania este la un nivel de dezvoltare comparabil cu cel al tarilor occidentale. “Daca ne raportam la experienta clientului in magazin, consistenta in imagine la nivel de punct de vanzare, diversitatea si noutatea gamei de produse si servicii oferite, suntem cel putin la nivelul unor piete cu traditie in retail”, a declarat Florin Petrescu, manager product support manager Vodafone.

“Interesul romanilor creste cu fiecare aparitie care aduce ceva nou in materie de design si functionalitate. Aparitii cu design inovator, ca seria Ultra de la Samsung, modelele Shine si Prada de la LG, 8600 Luna de la Nokia, sau care integreaza functii de varf, ca Nokia N95 si E90, determina cresteri ale vanzarilor segmentului de varf, in special in primele doua-trei luni de la lansare”, a declarat Lucian Dorobantu, director comercial la Germanos Romania. Desi, potrivit reprezentantilor Germanos, piata romaneasca este inca dominata de subventiile operatorilor, in reteaua lor, vanzarile de telefoane fara conectare cresc cu peste 30% de la an la an, si peste 60% din telefoanele vandute pe piata sunt pana in 150 de euro.

Piata terminalelor de telefonie mobila a fost categorisita de oficialii Germanos drept una foarte fragmentata, dar care se afla pe un trend ascendent datorita cererii mari in domeniu. “Preferintele consumatorilor in materie de telefoane mobile au evoluat odata cu tehnologia. Din 2000 si pana astazi inovatiile din industria producatoare de telefoane mobile au dus la transformarea dorintelor consumatorilor in nevoi. De exemplu, daca pana la un moment dat comunicarea se facea simplu, prin canalele de voce si mesaje scrise, astazi ea s-a diversificat, aducand alternative functiile de mesaje multimedia, internet si e-mail mobil”, a adaugat Oana Cristina Batusariu. In prezent, reprezentantii Germanos au raportat o cerere destul de mare pentru terminalele mobile cu camera foto.

Alte caracteristici cautate sunt posibilitatea de extindere a memoriei telefonului, audio player-ul, toate acestea in cele mai inventive carcase: aluminiu, slim, sina. Suntem, totodata, martorii unei noi tendinte in cazul terminalelor entry-level. Au devenit din ce in ce mai accesorizate, majoritatea avand ecran color, radio FM, care a devenit deja o caracteristica triviala, sau camera VGA, potrivit Germanos. “In general, romanii sunt destul de conservatori cand vine vorba de marca. Nokia va ramane inca o perioada buna de timp lider in ceea ce priveste market share-ul pe telefoanele mobile din Romania. Cum vor evolua insa celelalte branduri este greu de prevazut”, a precizat Florin Petrescu, manager, product support, Vodafone Romania.

Potrivit informatiilor din piata, nu exista nicio diferenta intre preferintele consumatorilor in functie de orasul din care provin. Totul tine de nevoile personale sau de afaceri. “Bineinteles, exista influenta verbala, care influenteaza mai mult sau mai putin decizia de cumparare a unui anumit model sau brand. In orasele mai mici, acest factor are o importanta mai mare atunci cand cineva isi alege telefonul mobil”, precizeaza Lucian Dorobantu. In ceea ce priveste metodele de achizitionare ale telefoanelor mobile, 98% dintre clientii eMAG.ro prefera plata cash sau prin POS, iar, potrivit EuroGSM, sub 10% din telefoane sunt achizitionate in rate, romanii preferand plata cash. “In general, telefoanele mobile vandute de Orange au fost platite in numerar”, au spus reprezentantii Orange.

Si in cadrul magazinelor Vodafone ponderea telefoanelor achizitionate in rate a fost foarte scazuta. “In ultimii ani, gusturile consumatorilor au fost influentate de dezvoltarea portofoliului producatorilor de telefoane mobile. Evident, acum telefoanele cu camera sau cu tehnologia Bluetooth si radio fm sunt mult mai accesibile decat erau acum cativa ani. De asemenea, trebuie sa luam in considerare si varietatea de servicii aditionale oferite de operatori, precum MMS si Internetul Mobil, care ajuta la crearea anumitor necesitati in ceea ce priveste terminalele mobile folosite”, au adaugat reprezentantii Germanos.

Anul 2007 nu difera semnificativ de anul 2006 din punct de vedere al vanzarilor de telefoane mobile. “In general, topul este condus de terminale cu functii de baza, voce si sms, si preturi foarte scazute in oferta. Prin urmare, producatorii acestor telefoane vor fi si ei in top”, a precizat Oana Cristina Batusariu. Potrivit datelor din piata centralizate de Business Standard, este probabil ca preferintele consumatorului roman sa nu se schimbe prea mult in urmatorii ani. Nevoia constanta de modele compacte, cu acumulator rezistent, la preturi accesibile, va fi cea care va domina piata. Brandul este diferentiator in momentul in care parametrii pret si design sunt in aceeasi zona a preferintelor. In ultima perioada, producatorii lanseaza game dedicate anumitor segmente de piata, pentru tineri, oameni de afaceri, persoane in varsta sau colectii fashion.

In functie de compatibilitatea dintre telefon si nevoile segmentelor respective, probabil se va inregistra sau nu o crestere pentru aceste modele. “In general, regiunile geografice impun preferinta pentru un anumit producator, diferit de la o zona la alta. Pe de alta parte, in orasele mari, inclusiv Bucuresti, exista o preferinta pentru modelele de nisa si pentru noile aparitii. In acelasi timp, in tara, cumparatorul va privi cu mai mare atentie pretul telefonului pe care il cumpara, comparativ cu un cumparator din Bucuresti”, spun reprezentantii Orange. Este posibil ca preferintele pentru producatori si modele diferite de la o regiune la alta sa se mentina si in perioada urmatoare, sunt de parere acestia.

“Pana la sfarsitul anului 2007 estimam vanzari de peste un milion de unitati. In topul preferintelor romanilor vor ramane, probabil, aceleasi branduri, respectiv Nokia, Sony Ericsson, Sagem sau LG”, a declarat oficialul Orange.

Reprezentantii Germanos au evaluat piata de telefoane mobile la patru milioane de terminale in 2007, cu 10% mai mult decat anul trecut. Pentru anul acesta, acestia se asteapta la o crestere semnificativa fata de 2006 in ceea ce priveste vanzarile de telefoane mobile, mai ales datorita cresterii numarului de abonati la serviciile Cosmote, dar si datorita inlocuirii telefoanelor mobile ale clientilor deja existenti in retea. “Pana la sfarsitul lui 2007 estimam ca vom vinde cu aproximativ 30% mai multe telefoane decat in anul 2006. Volumul vine in special din telefoanele din zona low-end, cu preturi accesibile”, a adaugat Florin Petrescu.

Pana la sfarsitul anului 2007, vanzarile de accesorii Bluetooth vor atinge un volum de 100.000 de unitati, iar valoarea pietei va atinge aproximativ patru milioane de euro, potrivit estimarilor Germanos Romania. Piata globala de terminale mobile a inregistrat, in prima jumatate a anului 2007, o crestere de 17% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui studiu efectuat de Gartner. Pana la sfarsitul anului, vanzarile de terminale mobile la nivel mondial vor ajunge sa depaseasca 1,13 miliarde unitati vandute.

Tendinte 
Dorinta romanilor de a achizitiona telefoane mai putin scumpe dar rezistente a fost confirmata si de eMAG.ro. “Aproximativ 60-70% din telefoanele vandute de eMAG.ro sunt pana in 150 de euro”, a declarat Theodor Weber, product manager al eMAG.ro. Dar viitorul prevede un interes crescut si pentru telefoanele care pot fi achizitionate la preturi mai ridicate, insa cu forme si caracteristici mai tentante. “In urmatorii ani se prevede o orientare spre segmentul premium”, a precizat reprezentantul EuroGSM.

“Avand in vedere ca mare parte din vanzarile noastre provin din terminale la preturi subventionate, vandute prin abonamentele Cosmote, ierarhia acestor branduri se schimba oarecum in fiecare luna in functie de promotia activa in acea perioada Lucian Dorobantu director comercial Germanos Romania

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed