Michael Mix, project manager in cadrul Bechtel:”Romania va avea o infrastructura comparabila cu cea din UE in 50 de ani”

Michael Mix, director de proiect al autostrazii, spune ca Bechtel isi va onora obligatiile contractuale si asteapta acelasi lucru din partea Guvernului Romaniei. Oficialul companiei spune ca primele sectiuni vor fi deschise traficului in februarie 2010. Referindu se la previziunile pentru Romania, Mix a spus ca tara noastra va avea o infrastructura comparabila cu cea din zona euro in peste 50 de ani.


Ce inseamna Autostrada Transilvania pentru compania Bechtel?

Datorita complexitatii si anvergurii sale, proiectul Autostrada Transilvania este, la ora actuala, cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, care va face legatura intre pietele din Vest si Portul Constanta, iar de aici la zona Marii Negre, a Orientului Mijlociu si a Asiei Centrale. Atat in timpul constructiei, cat si dupa terminarea proiectului, acesta va functiona ca un motor al economiei regionale, la inceput absorbind forta de munca locala, serviciile, materiile prime si materialele oferite de firmele romanesti, iar apoi contribuind la decizia firmelor straine si locale de a investi intr-o zona care este legata, printr-o cale moderna de acces, la cat mai multe piete.

Costurile totale se vor tripla, asa cum se spune, din cauza preturilor ridicate ale materialelor folosite sau a fortei de munca?

Costurile totale ale Autostrazii Transilvania nu pot fi estimate corect decat la finalizarea lucrarilor de proiectare. In acest moment, dintre cele opt sectiuni de autostrada, doar pentru tronsoanele 2B si 3C s-a finalizat proiectarea. De asemenea, in studiul de fezabilitate, ce a fost incheiat dupa semnarea contractului de constructie a autostrazii, nu au fost incluse costuri legate de constructia mai multor lucrari, cum sunt viaductele sau podurile. Costurile unui kilometru de autostrada pot varia in functie de terenul pe care se construieste, de tipul de roca sau de dificultatile intalnite pe parcursul procesului de constructie.

Care vor fi costurile pentru Autostrada Transilvania, anul viitor? Veti solicita suplimentari?

Amendamentul la contractul de construire, incheiat in februarie anul trecut, prevede alocarile bugetare minime pentru anii 2007, 2008 si 2009. In acest an, in bugetul minim prevazut erau alocate 120,5 milioane de euro. In ceea ce priveste bugetul pentru anul viitor, fondurile alocate insumeaza 442 milioane de euro, urmand ca bugetul minim pentru 2009 sa fie de 319,6 milioane de euro. Pana in noiembrie 2007, pe sectiunile 2B si 3C s-au efectuat lucrari de aproximativ 160 milioane de euro. La inceputul anului, Guvernul ne-a cerut sa lucram mai mult decat bugetul aprobat, astfel incat am elaborat un plan de lucrari in valoare de 180 milioane de euro, plan care va fi indeplinit inainte de incheierea anului.

Considerati ca intregul proiect va fi realizat de Bechtel?

Compania Bechtel are un contract de construire pentru intreaga autostrada, respectiv 415 kilometri, de la Brasov la Bors. Obligatiile contractuale vor fi onorate din partea Bechtel si asteptam acelasi lucru de la Guvernul Romaniei.

Spuneati ca primii kilometri vor fi finalizati in acest an. Apoi ati avansat primul trimestru al anului viitor. Cand credeti ca vom circula pe autostrada?

Conform contractului, primele sectiuni vor fi deschise traficului la sfarsitul lunii februarie 2010. Constructia sectiunilor 2B si 3C, care insumeaza 118 kilometri, va fi, in mare parte, finalizata la sfarsitul anului 2009. In momentul de fata, acordam prioritate sub-sectiunii Turda-Gilau, unde au inceput, in aceasta toamna, activitatile

de asfaltare. Anul viitor vor incepe lucrarile la sectiunea 3B – Mihaesti – Suplacu de Barcau.

Ce ne puteti spune despre necesarul de forta de munca? Veti mai angaja muncitori?

In prezent, numarul personalului angajat direct de catre proiect este de 3.532. Estimam ca anul viitor vom avea 4.000 de angajati pe acest proiect. Din totalul personalului, peste 3.100 sunt cetateni romani, respectiv 94% din actuala echipa.

Este interesata compania Bechtel sa participe si la alte licitatii in Romania?

Avand in vedere importanta proiectului Autostrada Transilvania, proiect aflat in plin proces de constructie, compania isi concentreaza atentia asupra realizarii optime si in timp a acestuia.

Care este cifra de afaceri a companiei la nivel international?

In anul 2006, cifra de afaceri, la nivel international, a fost de 20,5 miliarde dolari (14 miliarde euro), iar valoarea proiectelor demarate este de 24,7 miliarde dolari (16,8 miliarde euro).

In prezent, compania Bechtel desfasoara cele mai importante proiecte in Statele Unite, Australia, Emiratele Arabe Unite, India, China.

In Europa, principalele proiecte se deruleaza in Marea Britanie, Romania (Autostrada Transilvania) si Albania. In luna noiembrie a acestui an, Bechtel a finalizat prima sectiune a caii ferate de mare viteza din Marea Britanie, High Speed 1.

Punctati diferentele care exista intre Romania si celelalte state din regiune, in ceea ce priveste constructia de autostrazi?

Romania se afla pe ultimul loc din punct de vedere al dezvoltarii sistemului national de infrastructura rutiera in clasamentul tarilor membre ale Uniunii Europene.

Astfel, cu aproape 300 de kilometri de autostrada construiti, Romania este surclasata de toate celelalte state din regiune, ca Ungaria, Polonia sau Bulgaria.

Conform unui studiu prezentat in cadrul Forumului International “Viitorul infrastructurii in Europa Centrala si de Est”, daca tinem cont de investitiile actuale in infrastructura si de necesarul minim de autostrazi si drumuri nationale, Romania va avea o infrastructura comparabila cu cea din zona euro in peste 50 de ani.

Astfel, Romania trebuie sa construiasca 4.000 de kilometri de autostrada pentru a ajunge la nivelul unor tari ca Portugalia, Spania, Franta sau Danemarca.

Cat de important este factorul politic in luarea deciziilor?

Infrastructura este o prioritate pentru Guvernul Romaniei, iar dintre marile proiecte de infrastructura curente, Autostrada Transilvania este cel mai important.

Proiectul, care va deveni, la finalizarea lucrarilor de constructie, principala cale rutiera de acces spre Europa Centrala si de Vest, se bucura de sprijinul Guvernului si al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.

Bechtel Constructii

Proiect Autostrada Transilvania, care va avea o lungime de 415 kilometri, este printre cele mai scumpe proiecte ale companiei. Lucrarile au inceput in iunie 2004 pe doua tronsoane, 2B Campia-Turzii – Cluj Vest (Gilau) si 3C – Suplacu de Barcau – Bors. Proiectul a fost atribuit fara licitatie de Guvernul Adrian Nastase companiei Bechtel. La inceput, costul lucrarilor a fost estimat la 2,2-2,8 miliarde euro. In prezent, surse din piata sustin ca valoarea proiectului va depasi cinci miliarde euro. Autostrada ar urma sa fie finalizata in 2013.

Profil Bechtel

  • Are capital privat si sediul central in San Francisco
  • Cifra de afaceri, anul trecut, a fost de 14 mld. euro
  • Valoarea proiectelor demarate in 2006 – 16,8 mld. euro
  • Isi desfasoara activitatea in 40 de reprezentante
  • Are 40.000 de angajati
  • A derulat 22.000 de proiecte in 140 de tari

CV

  • Din 2006, director de proiect al Autostrazii Transilvania
  • Are o experienta de peste 30 de ani in domeniul constructiilor
  • A obtinut o diploma de Master la Universitatea de Stat din Colorado
  • Si-a inceput activitatea la Bechtel, in 1990
  • Din 1996, face parte din echipa de dezvoltare in afaceri Bechtel Civil

‘Romania trebuie sa construiasca 4.000 de kilometri de autostrada pentru a ajunge la nivelul Portugaliei Michael Mix project manager Bechtel

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed