Ministrul Cuc, pus jandarm la englezi

Direcția de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, condus de Răzvan Cuc, a fost desemnată să pună în aplicare  Regulamentul (UE) 2019/501 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 martie 2019 privind normele comune care asigură conectivitatea de bază a transportului rutier de mărfuri și de persoane cu privire la retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniune. Direcția va trebui să identifice fapte și să dea contravenții britanicilor care încalcă respectivul regulament pe teritoriul țării noastre. Conform unui proiect de act normativ elaborat de Transporturi, următoarele fapte reprezintă încălcări ale prevederilor Regulamentului și constituie contravenții, dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiuni:

a)      efectuarea transporturilor de mărfuri permise, prevăzute la art. 3 din Regulament, fără a deține la bordul vehiculului o licență în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, denumit în continuare Regatul Unit sau efectuarea transporturilor de mărfuri permise pentru care nu este necesară deținerea unei licențe în Regatul Unit, cu nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) lit. e) din Regulament;

b)      efectuarea transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul, prevăzute la art. 4 din Regulament, fără a deține la bordul vehiculului o licență în Regatul Unit sau efectuarea transporturilor de persoane permise pentru care nu este necesară deținerea unei licențe în Regatul Unit, cu nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4) din Regulament;

c)      nerespectarea de către operatorul de transport rutier de mărfuri din Regatul Unit a prevederilor art. 2 alin. (2) pct. 2 lit. b din Regulament privind efectuarea operațiunilor suplimentare în cadrul transportului permis de mărfuri;

d)      efectuarea de către operatorul din Regatul Unit a transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul fără a deține la bordul vehiculului autorizația prevăzută la art. 4 alin. (2) din Regulament sau efectuarea de către operatorul din Regatul Unit a transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul având autorizația prevăzută la art. 4 alin (2) din Regulament necompletată/completată necorespunzător și/sau neștampilată de către autoritatea competentă din Regatul Unit, după caz;

e)      efectuarea de către persoana fizică sau persoana juridică a transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul fără a deține la bordul vehiculului autorizația națională prevăzută la art. 4 alin (4) din Regulament sau având autorizația națională necompletată/completată necorespunzător și/sau neștampilată de către autoritatea competentă din Regatul Unit, după caz;

f)       utilizarea de către operatorul din Regatul Unit la efectuarea transporturilor de mărfuri permise prevăzute la art. 3 din Regulament, respectiv la efectuarea transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul prevăzute la art. 4 din Regulament a unui conducător auto care nu este titular al unui document eliberat de autoritățile competente din Regatul Unit care să ateste calificarea inițială și formarea periodică potrivit cerințelor prevăzute în Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului și a Directivei 91/439/CEE a Consiliului și de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului;

g)      conducerea unui vehicul utilizat la efectuarea transporturilor de mărfuri permise prevăzute la art. 3 din Regulament, respectiv la efectuarea transporturilor permise de persoane cu autocarul și autobuzul prevăzute la art. 4 din Regulament fără a deține un document eliberat de autoritățile competente din Regatul Unit care să ateste calificarea inițială și formarea periodică potrivit cerințelor prevăzute în Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului și a Directivei 91/439/CEE a Consiliului și de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului.

 

Contravențiile prevăzute la art. 5 lit. c), d) și f) se sancționează cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului din Regatul Unit. Contravențiile prevăzute la art. 5 lit. a), b) și g) se sancționează cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului din Regatul Unit, persoanei fizice sau persoanei juridice străine, după caz.

Regulamentul (UE) 2019/501 stabilește măsuri temporare ce reglementează transportul rutier de mărfuri, precum și furnizarea de servicii regulate și de servicii regulate speciale de transport de persoane cu autocarul și autobuzul între Uniune și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (denumit în continuare „Regatul Unit”), în ipoteza retragerii Regatului Unit din Uniune fără un acord de retragere.

 

Aceste măsuri sunt menite să mențină conectivitatea de bază a transportului rutier de mărfuri și de persoane pentru o perioadă de timp strict limitată, până la 31 decembrie 2019. În acest sens, este prevăzută posibilitatea pentru operatorii de transport rutier din Regatul Unit, în condițiile prevăzute de Regulament, să efectueze „transporturi permise de mărfuri”, iar pentru operatorii de servicii de transport cu autobuzul și autocarul din Regatul Unit, de a efectua, în condițiile prevăzute de Regulament, „transporturi permise de persoane cu autocarul și autobuzul”. Drepturile acordate operatorilor de transport rutier din Regatul Unit fac obiectul legislației relevante a Uniunii aplicabile transportului rutier și drepturilor echivalente acordate de Regatul Unit operatorilor de transport rutier din Uniune.

 

Măsurile respective ar trebui să ajute la prevenirea perturbărilor în fluxurile rutiere, care sunt de așteptat în urma controalelor suplimentare asupra vehiculelor și asupra mărfurilor pe care le transportă, precum și la prevenirea amenințărilor la adresa ordinii publice care ar putea rezulta. Mai precis, acestea ar trebui să ajute la diminuarea presiunii asupra punctelor de trecere a frontierei, care sunt puține ca număr și unde este cel mai probabil ca astfel de perturbări să aibă loc.

 

Pentru a putea fi aplicate sancțiuni pentru nerespectarea anumitor prevederi ale Regulamentului (UE) nr. 2019 (UE) 2019/501 este necesară adoptarea unui act normativ care să stabilească încălcările cu caracter contravențional ale prevederilor respective, precum și sancțiunile contravenționale aplicabile în cazul constatării acelor încălcări.

 

Avându-se în vedere caracterul temporar al măsurilor prevăzute de Regulament, faptul că în situația în care ar deveni aplicabil, Regulamentul ar înceta să se aplice la 31 decembrie 2019, precum și faptul că la 11 aprilie 2019, prin Decizia (UE) 2019 …1+ , de comun acord cu Regatul Unit, Consiliul European a decis să prelungească termenul prevăzut la art. 50 alin. (3) din TUE până la 31 octombrie 2019, s-a considerat adecvat să se elaboreze un proiect de Hotărâre de Guvern distinct de Hotărârea de Guvern nr. 69/2012 și fără a se aduce atingere prevederilor acesteia aplicabile operatorilor de transport rutier străini, persoanelor fizice sau persoanelor juridice străine.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed