Construcția căii ferate spre Otopeni a fost suspendată. A reacționat și CFR, după o săptămână

Lucrările la calea ferată care leagă Garda de Nord de aeroportul Otopeni vor continua, iar CFR va face apel la decizia Curții de Apel București prin care suspendă investițiile, a anunțat Marius Chiper, directorul companiei de stat. Această reacție vine la aproape o săptămână de la anunțul instanței. O persoană juridică, Roxana Gabriela Mărișoiu, și operatorul hotelului Angelo Airporthotel din Otopeni, compania Comtel Focus, au reușit să suspende construcția căii ferate Gara de Nord – aeroportul Otopeni, conform unei decizii dată vineri, 11 octombrie, de către Curtea de Apel București. Instanța nu a aprobat procedura de expropiere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropiere aflat pe amplasamentul ”lucrării de utilitate publică de interes naţional”. Informația privind suspendarea investiției de la Otopeni a fost dată în premieră de către Money.ro. 

„Poziţia oficială a CFR este că noi am respectat şi vom respecta întotdeauna legea şi hotărârile instanţei privind proiectele pe care le derulăm. Într-adevăr, avem o situaţie specială cu acest proiect. Câţiva dintre locatarii din acea zonă au promovat în instanţă o acţiune pentru a – să spunem – diminua sau anula efectele Hotărârii de Guvern de expropriere. Termenele de instanţă au fost destul de rapide. Din ce ştiu eu, prima şedinţă a fost în data de 7 octombrie şi, imediat, în 11 octombrie, s-a dat o decizie de suspendare a acestei Hotărâri de Guvern. Înţelegem acest demers, l-am analizat cu colegii noştri din departamentul juridic şi îl punem în aplicare fără nicio îndoială, doar că lucrurile sunt un pic altfel, în sensul că, în timp ce se derula acţiunea în instanţă, noi am continuat procesul de expropriere conform Legii 255. Am emis deciziile de expropriere – avem decizii de expropriere emise din data de 10 octombrie, pentru că am respectat termenul de notificare prevăzut de lege a tuturor proprietarilor şi, din punctul nostru de vedere, suntem deja sub efectul Legii 255, adică după emiterea deciziilor de expropriere avem drept de construcţie pe acest amplasament. Aşa spune Legea exproprierilor şi noi ţinem cont”, a spus Chiper, citat de Agerpres.

 

Acesta spune că hotărârea instanţei nu are influenţă asupra contractului aflat în derulare şi asupra lucrărilor pe care CFR SA le execută pe un amplasament care nu aparţine contestatarilor.

„Acum suntem într-o situaţie delicată, în sensul că există o hotărâre de instanţă care spune să suspendăm efectele hotărârii de expropriere. Aşa vom face, dar, din punctul nostru de vedere această hotărâre nu are influenţă asupra contractului aflat în derulare şi asupra lucrărilor pe care noi le executăm pe un amplasament care, aş vrea să clarific, nu le aparţine contestatarilor. Noi lucrăm în această perioadă în zona aeroportului, unde proprietarul este statul român şi exproprierea s-a făcut prin transfer între Compania de Aeroporturi şi Compania Naţională de Căi Ferate. Deci, acolo lucrăm, nu lucrăm în partea cealaltă a DN1, unde sunt proprietarii contestatari. Lucrările noastre nu afectează sub nicio formă amplasamentele pe care contestatarii le-au supus atenţiei instanţei, deci lucrările continuă în acelaşi ritm şi conform procedurilor legale. O completare: dintre toţi iniţiatorii acţiunii de suspendare a Hotărârii de Guvern doar două entităţi au primit răspuns favorabil din partea instanţei. Este vorba de o persoană fizică şi o societate comercială, celorlalţi fiindu-le respinsă acţiunea. În consecinţă, sub nicio formă celor două entităţi vizate de această decizie nu le vor fi afectate drepturile şi vom aştepta, urmând calea legală, să vedem cum continuăm acest proiect”, a explicat directorul general al CFR SA.

 

Roxana Mărișoiu și Comtel Focus au dat în judecată Guvernul României, Ministerul Transporturilor și CFR, alături de alte companii, asociații și persoane fizice, printre care și Fundația Ion Țiriac, cea care administrează patinoarul construit de Ion Țiriac la Otopeni. Numai că instanța a acceptat doar cererile Roxanei Mărișoiu și Comtel Focus. ”Admite cererea de suspendare formulată de reclamantele Mărişoiu Roxana Gabriela şi Societatea COMTEL FOCUS SA. Suspendă executarea Hotărârii nr. 558/2009 privind aprobarea amplasamentului şi a declanşării procedurii de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere aflat pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes naţional „Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti – Faza I: Racord c.f. la Terminalul T1, Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti”, de pe raza unităţii administrativ-teritoriale Otopeni, judeţul Ilfov, adoptată de pârâtul Guvernul României, până la pronunţarea instanţei de fond. Respinge ca neîntemeiată cererea de suspendare formulată de reclamanţii AIRPORT RETAIL PARK OTOPENI SRL, DONGO BV REAL ESTATE SRL, DANERIDGE ROMÂNIA SRL, ART PACK SRL, CENTRAL ICE RINK SRL, FUNDAŢIA ŢIRIAC şi MARIANA IANCU Executorie de drept, conform art. 14 alin.4 din Legea nr. 554/2004. Cu drept de recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cererea de declarare a căii de atac urmând a fi depusă la Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal. Pronunţată astăzi, 11.10.2019, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei. Document: Hotarâre  572/2019  11.10.2019”, se arată în minuta Curții de Apel.

 

 

Practic se suspendă construcția unui tronson de aproape 3 kilometri care se desprinde din magistrala București-Urziceni, și care urmează să străbată pe piloni Drumul Odăii, să traverseze DN1 și să intre în aeroport la terminaul Plecări. De-a lungul Drumul Odăii se află mai multe imobile, inclusiv patinoarul lui Ion Țiriac. Acesta a declarat recent că va fi nevoit să demoleze construcția, în care a investit 3 milioane de euro, pentru că nu poate să funcționeze la doi pași de calea ferată. 

Chiper susține că CFR SA va face apel la hotărârea instanţei. „Noi vom face apel. Aşteptăm motivarea scrisă şi nu cred că vom avea probleme. Cu siguranţă ne vom înţelege pe o decizie de instanţă convenabilă pentru toate părţile, întrucât toată lumea este conştientă că este un proiect de importanţă naţională, este un proiect finanţat de Comisia Europeană, cerut de forurile europene, fiind totodată un proiect care, practic, aduce normalitate României, un proiect benefic care va contribui şi la dezvoltarea transportului local prin legătura directă cu Capitala şi nu de a produce dezastre pentru cetăţenii din zonă. Sunt multe discuţii, le-am avut şi probabil că le vom mai avea, dar în concluzie respectăm hotărârea de instanţă, nu afectăm proprietăţile care fac obiectul acestei hotărâri şi intenţionăm să continuăm aceste lucrări în zona, repet, situată pe proprietatea publică a statului român, respectiv terenul care a fost expropriat de CFR SA de la Aeroportul Otopeni pe baza formelor legale, adică a deciziilor de expropriere emise în termenul prevăzut de lege”, a menţionat el.

 

Șeful CFR ține să menționeză că soluţia aleasă de CFR SA pentru realizarea proiectului a fost „cea mai puţin invazivă” şi a dat asigurări că, după construcţie, efectul trenului va fi nesemnificativ asupra locuitorilor din zonă. „Chiar aş vrea să adaug că soluţia aleasă de CFR SA a fost cea mai puţin invazivă soluţie. Am ales pe cât posibil să evităm afectarea unor amplasamente, am folosit un drum existent în acea zonă – drumul Gării Odăi, care făcea legătura între DN1 şi gara noastră feroviară -, venim pe un pod suspendat la o înălţime de 7-7,5 metri, am venit cu tronsoane lungi de pod de 35-40 de metri pentru a permite circulaţia nestingherită sub acest viaduct, deci nu afectăm în niciun fel accesul la vreo proprietate. Nu văd cum putem afecta funcţionarea patinoarului, pentru că noi suntem de cealaltă parte a drumului, la o înălţime considerabilă şi noi chiar am propus în discuţiile pe care le-am avut cu administratorii acestui obiectiv să înfiinţăm un punct de oprire acolo, pentru a-i creşte atractivitatea, pentru a permite călătorilor să vină şi cu trenul la patinoar şi să folosească acest obiectiv. Încă o dată, în opinia noastră, nu afectăm sub nicio formă funcţionalitatea viitorului campus, pentru că putem amenaja un punct de oprire a trenului în acest campus, asigurând astfel o facilitate, o condiţie de accesibilitate şi cu calea ferată. Înţelegem că proiectul produce un anumit disconfort pe timpul construcţiei locuitorilor din zonă, dar îi asigurăm că după construcţie efectul trenului va fi nesemnificativ. Folosim panouri fonoabsorbante pe zona de locuinţe. Folosim soluţie antivibraţie, antizgomot, deci încercăm să facem cât mai puţin vizibilă prezenţa noastră în această zonă”, a spus şeful CFR SAm citat de Agerpres.

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed