Cum a schimbat criza comportamentul de consum al românilor

Cei care nu şi-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declară ca fiind afectaţi într-o foarte mică măsură sau chiar deloc de criză, tineri, fără copii, care au venituri peste 3000 lei/familie şi au studii superioare.

Aproape 40% dintre români resimt efectele crizei în foarte mare şi mare măsură, potrivit studiului. Potrivit acestuia, efectele crizei sunt din ce în ce mai prezente în vieţile românilor, 17,1% dintre aceştia afirmând că sunt afectaţi de criză într-o foarte mare măsură, iar 19,3% în mare măsură. Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma că în acest an criza nu i-a afectat deloc.

Comparativ cu februarie 2009,, procentul celor care se declară afectaţi în foarte mare şi mare măsură de criza este în creştere (de la 28,6% în februarie 2009, la 36,4% în noiembrie 2009), în timp ce procentul celor care sunt afectaţi în mică măsură sau deloc este în scădere (de la 38,7% la 26,6%).

Cele mai afectate de criza economică se declară a fi femeile, cu vârsta cuprinsă în intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educaţie „sub liceu” şi cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.

Efectele pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenţilor se referă la: pierderea locului de muncă de către el sau un membru al familiei (este avută în vedere familia extinsă) (22,4%), reducerea salariului sau a câştigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum şi creşterea ratelor datorită devalorizării leului (22,8%).

Alte efecte menţionate de către participanţii la studiu au fost următoarele: „creşterea preţurilor”, „lipsa comenzilor/contractelor/închiderea firmei”, „pensia mică în raport cu cheltuielile”, „îngheţarea şi întârzierea plăţii salariilor”, „devalorizarea leului”, „apariţia conceptului de prudenţă”.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed